Jump to content

Hjälp med val av chassie


Henke_sierra

Recommended Posts

Hej på Er

För att stilla mitt bilbyggar sug kommer jag rita upp mitt koncept i 3d innan jag har möjlighet att börja mitt bygge på riktigt. :unsure:

Jag skulle vilja veta vilken ram Ni föreslår om man ska svetsa den själv?

Jag har tänkt använda en MC motor (antagligen R1 ev. Hayabusa) samt en delad bakaxel (sierra).

Givetvis är man ute efter ett så stark och lätt chassie som möjligt...

Mvh

Henke

Link to comment
Share on other sites

Hej på Er

För att stilla mitt bilbyggar sug kommer jag rita upp mitt koncept i 3d innan jag har möjlighet att börja mitt bygge på riktigt. :unsure:

Jag skulle vilja veta vilken ram Ni föreslår om man ska svetsa den själv?

Jag har tänkt använda en MC motor (antagligen R1 ev. Hayabusa) samt en delad bakaxel (sierra).

Givetvis är man ute efter ett så stark och lätt chassie som möjligt...

Mvh

Henke

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta, råkade slinta med ena pekfingret...

MsSorleyramarna finns det färdiga modeller till om du inte vill rita upp allt från början.

http://www.sevenesque.com/3d-models/

Jag jobbar med att rita 3d hela dagarna så det spelar inte så stor roll om ram finns upp ritad eller inte.

Det viktiga är att det är en bra ram som passar till de delarna jag vill bygga på (motor och bakaxel).

Mvh

Henke

Link to comment
Share on other sites

Henke_sierra: Ok, motor vet vi men

- en sitsig, två sitsig

- målvikt (skattevikt)

- om den är två sitsig, vilken bredd vill du ha över "cockpit"

- Stel eller delad bakaxel (troligen delad = med tanke på ditt nickname på forumet, eller?)

Jag håller med family guys förslag ialla fall om den är tvåsitsig. Ska du ha en ensitsig titta på formula Junior konceptet som grund och ta en bok eller McSorley så är jag övertygad om att du kan Cadda ihop en bra bil. Kör sedan CASIM så får du en fin framvagn också. Tänk den som ändå kunde cadda bilar, det är betydligt lättare att bygga dem än att rita......fast det tar mer plats.....

Hoppas du får lite input för att kunna skriva om hur du vill bilen skall se ut i stora drag, då blir det lättare med att tipsa dig.

Link to comment
Share on other sites

Henke_sierra: Ok, motor vet vi men

- en sitsig, två sitsig

- målvikt (skattevikt)

- om den är två sitsig, vilken bredd vill du ha över "cockpit"

- Stel eller delad bakaxel (troligen delad = med tanke på ditt nickname på forumet, eller?)

Jag håller med family guys förslag ialla fall om den är tvåsitsig. Ska du ha en ensitsig titta på formula Junior konceptet som grund och ta en bok eller McSorley så är jag övertygad om att du kan Cadda ihop en bra bil. Kör sedan CASIM så får du en fin framvagn också. Tänk den som ändå kunde cadda bilar, det är betydligt lättare att bygga dem än att rita......fast det tar mer plats.....

Hoppas du får lite input för att kunna skriva om hur du vill bilen skall se ut i stora drag, då blir det lättare med att tipsa dig.

Sorry för den dåliga beskrivningen :icon_oops:

Den ska vara två sitsig

Angående vikt har jag lite dålig koll på vad som är rimligt med jag vill försöka hålla den så lätt som möjligt inom rimliga ekonomiska gränser, så kolfiber å sånt går antaligen bort.

Angående bredden över "cockpit" är jag även här lite dåligt påläst...men två fullvuxna ska ju få plats.

Till bakaxel hade jag tänkt mig en delad ford bakaxel, antagligen från en sierra.

Hoppas detta hjälper för att kunna ge mig lite flera förslag och tips annars får ni ösa på med frågor om vad mer som är avgörnde när det kommer till val av ram/chassie

/Henke

Edited by Henke_sierra
Link to comment
Share on other sites

Sorry för den dåliga beskrivningen :icon_oops:

Äh, gå inte på när CEALM skojar med dig. :) Snart kommer han att fråga dig hur mycket du vill att dragkroken skall kunna lastas också... :D
Angående vikt har jag lite dålig koll på vad som är rimligt med jag vill försöka hålla den så lätt som möjligt inom rimliga ekonomiska gränser, så kolfiber å sånt går antaligen bort.
Om du skall ha motorcyckelmotor+vxl så är det nog vettigt med en målvikt på 480kg blötvikt. Det är i de trakterna ett kit landar. Den lättaste BEC 7'an jag känner till väger 412kg, men då är det mycket "magi" involverat.

De chassiena som har mycket "street cred" just nu är Caterham, MNR, Roadrunner och Westfield plus några till jag inte kommer på just nu.

Link to comment
Share on other sites

Henke_sierra: Dragkrok, undrar just vad Pac pratar om?? På en Sevenbil??? Mycket konstigt har man hört i sina dagar men dragkroksvikt.

Förrsten hur mycket vikt har du tänkt dig..... svara i size 1 så inte Pac ser...

Jo just ja bil.. Tips räkna alltid skattevikt det är som en sorts jämförpris (vikt) då är det lättare. För det är oftast skattevikten som motorn ska dra med sig. Em skattevikt på 675 till 825 kg är en ganska vanlig skattevikt. Passar bra in med McSorley eller Bok-ram.

Att jag frågade om "cockpitmått" är för vilka krav du har på "bekvämlighet" plus att du måste mäta dig själv hur "bred" du är. Tar du en klädd köpestol så försvinner en del sittbredd. Tar du en bockad tex alustol (Ref Kilkenny´s eller BeLo´s trådar), eller en köpe-Kirkeny så vinner du några cm vilket kan vara skillnaden mellan att sitta bra i en liten bokram och trivas eller knappt komma ner i sin nya bil och bara tänka på varför byggde jag inte på någon centimeter på bilbredden.

Just här avgör du det. Det är väldigt svårt att bedöma en sådan sak utan att prova någon / några bilar, det enklaste försöka hitta någon i närheten för provsittning. Ta med tumstocken för att mäta hur provbilarnas mått passar.

Delad med Sierra klump är ett bra val. Skall du till den lägre skattevikten jag nämner så kan du troligen glömma en Volvo B230 utan då får du gå på lättare motorer och det är ju redan valt med en BEC. Enda grejen där är att en BEC är hästkraftstinn och hästkrafter kräver vikt. (Har behandlats i några trådar i år)

Glöm inte bort att BEC och lätt är två helt motsatta önskemål i alla fall om vi talar om Hayabusa, R1 eller vad den andra nu hette. Fireblade kanske. Speca och resonera med SFRO besiktaren. Vikt matematiskt på en på en R1 utan att förhandla, bara ta VVFS 2003:22 kraven rakt av = 862 kg i skattevikt. Det låter på din spec som minst 150 kanske 200 kg för tung skattevikt.

Där får du nog fundera en del kring men olösligt är det säkert inte. SFRO har råd att ge.

OBS!!! måste tillägga, jag utgår från att bilen skall gatreggas vad avser skattevikt....

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

He he..nja tror jag skippar dragkroken…”mitt” koncept funkar nog inte så bra som dragbil….

Ja, bilen ska gatreggas.

Pac skriver blötvikt och du skriver skattevikt, vad är skillnaden mellan dessa?

Jag hade tänkt ganska enkla klädda köpestolar om man hittar något som passar i storlek och inte väger allt för mycket.

Då är det bara att lägga upp en tråd och försöka hitta några bilar som man får provsitta….och mäta för att blida sig en uppfattning om hur bred bilen ska vara.

När vi ändå diskuterar detta med bredd på bilen kom jag att tänka på en annan ska, jag har läst en del trådar om problem med längden på drivaxlarna och hur man kan kapa/skarva ihop dom. Man kanske ska rita ram/bakvagnen efter en befintlig längd på drivaxlar eller är det dumt?

/Henke

Edited by Arrowsmith
Vi undviker hälst att citera inläggen direkt ovanför.
Link to comment
Share on other sites

Jag är av åsikten "Skattevikt" det är bilen vikt med fulltank alla övriga vätskor, reservhjul mm invägt. Till detta läggs standardvikt 70kg förare och nomslt cirka 10kg verktyg.

Alla gatreggade bilar har sin skattevikt hos Transportstyrelsen. Har du regnr har du vikten. Räkna bort cirka 80kg så har du fulltankad bil. Då är det enkelt att jämföra bilen A mot B mot C osv.

Jag en byggtråd med lättviktsbil, där jag redovisar bilen i gram istället för kg, ja jag vet där är lite udda för mig men sånt händer.....

Gå i den tråden så kan du kolla på olika vikter i tabellen. Min målvikt där är 450kg för att få en skattevikt på under 550kg så kamrat Drake blir nöjd och mätt. Vad jag menar med "mätt" syns nog i tråden.

Vad blötvikt är vet jag inte men kan vara till exempel när man som jag gjorde i E20 rondellen i Arboga inte såg en STOR vattenpöl och körde rakti den. För mig var det "blötvikt". Det kan betyda något annat också....

Drivaxlarna finns dokumenterat i några trådar. Tror tex vedde kan en del om detta. PM honom. Finns många fler som kan också. Det är väl ett mått fel på Haynes Roadster. Kolla Hynes forumet och deras klistrade rättningstrådar.

Link to comment
Share on other sites

Ett problem vi lättviktsåkare har är att vi gärna har större maskiner i våra fordon än vad SFRO tycker är 100% lämpligt. Det gör att det kan vara svårt att veta vad en bil verkligen väger(startklar+fulltankad) baserat på skattevikten.

Blötvikt är körklar & fulltankad bil på en våg. Dvs precis så som bilen står innan du börjar eldapå... :)

Jag en byggtråd med lättviktsbil, där jag redovisar bilen i gram istället för kg, ja jag vet där är lite udda för mig men sånt händer.....

...Min målvikt där är 450kg...

480kg kan man nå med en aning vaksamhet, ett bra kit och lätta fälgar+däck.

Jag förstår att du väljer gram som enhet om du skall nå 450 kg. De 30 kilona mellan 480kg och 450kg kräver extrem vaksamhet på varenda komponent. Snarare än att man hittar 10000g på tre ställen handlar det om att hitta 100g på 300 ställen. Seriöst! :racesmile:

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Pac: Kunde inte sagt det bättre själv.. --- vi lättviktsåkare --- kräver extrem vaksamhet på varenda komponent --- Jajamen, jag är extremt vaken vad gäller den bilen. Planvikten är 450kg för att få en max skattevikt på 550kg. Alltför (en mätt) Drake.... Men just nu har jag 19330 gram kvar till 450. Hmmm undrar just vad jag skall vikta upp bilen med......?

Link to comment
Share on other sites

Tack, den länken såg jag och har även studerat ritningarna ganska noga.

Jag tänkt på möjligheten att få tag i ritningar till de övriga ramarna som har nämnts i tråden, Caterham, MNR, Roadrunner och Westfield osv.

Så man har något att jämföra med :)

/Henke

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...