Jump to content

Fett till bussningarna i fram/bakvagn


Jonas

Recommended Posts

Vad har ni använt för fett/smörjmedel till era bussningar? Ska ju helst vara något som inte är för aggresivt och påverkar bussnings materialet.

Är det lönt att montera smörjnipplar eller är det "overkill"?

(Man kan ju fylla utrymmet mellan bussningarna med fett, och om det räcker 10000mil så känns det inte så motiverat att montera nipplar.)

Link to comment
Share on other sites

Jag ställde också denna fråga till säljaren när jag köpte mtrl till mina polybyssningar.

De svarade att det gick utmärkt att använda vanligt chassifett eller molyfett om det överhuvudtaget var nödvändigt att smörja. Bussningarna fick inte vara under vatten eftersom materialet absorberar vatten.

Materialet användes mycket till entreprenadmaskiner i mycket svåra miljöer.

Antas

Link to comment
Share on other sites

I entreprenadmaskinerna lär man inte smörja. Polybussningar uppges klara mycket svåra miljöer.

Själv hade jag en inre överläggning om jag skulle smörja, kändes rent psykiskt bättre att smörja även om det inte ska behövas.

Jag tror att om man smörjer binder man damm och smuts på glidytorna varvid de, i teorin i allafall, borde slitas mera. Fett i kombination med damm och smuts borde bli som ventilslippasta antar jag. Å andra sidan är polybussningar billiga att tillverka själv.

För säkerhets skull har jag även satt in smörjkoppar på bärarmarna. Troligen overkill!

Antas (-22,3 i Rikets utpost i norr och öster)

Link to comment
Share on other sites

Tack för hjälpen, jag har uppfattat det så här:

Man behöver inte smörja Polyuretan bussningarna men om man ändå vill det så ska man i första hand använda silikonfett.

Smörjnipplar är overkill.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...