Bushido Posted December 12, 2010 Share Posted December 12, 2010 (edited) Hejsan allihop! Anton heter jag och är ny på detta forum. Kort om mig: En ung och glad amatör på 20 år, gillar allt som har med motorer och andra tekniska apparaturer att göra och pluggar för tillfället teknisk fysik vid Lunds universitet. På fritiden pysslar jag oftast med något projekt i min verkstad, eller spelar skotsk säckpipa. Jag har alltid gillat konceptet locost som sådant, att man för en billig peng kan få till en bil vars prestanda kan tävla med bra mycket dyrare bilar är lika fascinerande som häftigt! Har letat efter en bil ett bra tag nu men inte hittat något som passar helt perfekt, vare sig smakmässigt eller plånboksmässigt... Så, tankarna om ett eget bygge börjar så smått smyga sig på... Har köpt boken "Build your own sportscar etc" av Ron Champion och skummat igenom den, och hoppas att jag med dess hjälp ska kunna få till en bil just för mig :) Jag har aldrig gjort något sånt här tidigare, så jag kommer antagligen ställa en hel del (antagligen dumma) frågor här på forumet. Hoppas att ni inte tröttnar på mig :lol: Jag har dock inte tummen precis mitt i handen, sköter allt mitt hobbymekande själv och har ganska stor vana även av annat "gör-det-självande". Är ganska god vän med både svetsen, vinkelslipen och pelarborren, så det här ska förhoppningsvis gå bra! Dock har jag en inledande fråga om just själva starten av ett bygge: Hur går det till rent officiellt? Måste jag ringa upp SFRO och annonsera att jag vill bygga en bil eller är det bara att sätta igång och sen boka in en besiktning när chassit börja likna något? Vad mer bör jag tänka på för att min bil till slut ska bli väglaglig? Allmänna tips och råd om bygget som sådant är givetvis också mycket uppskattat :) Tack på förhand! Mvh Anton. Edited December 12, 2010 by Bushido Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted December 12, 2010 Share Posted December 12, 2010 Gå in på SFRO hemsida och finn. Du behöver inte ringa dem förrän SFRO 1 besiktning men kan givetvis bolla ideer med dem så du slipper kapa bort och göra om. Ha inte för klena rör för engelsmännen är glada för det men in SFRO. 25x25x2 i ramen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted December 12, 2010 Share Posted December 12, 2010 Välkommen Bushido till ett bra val, att bygga bil. Riktigt kul är det, lovar. Tänk igenom vad du vill ha. Motor? 100 hk, 150 hk? Tung, lätt bil osv. Googla McSorley och titta i hans byggbeskrivning plus ritningar kontra boken du köpt. Du får rätt snart en bra bild av vad för typ av bil du vill ha och vad du helst vill uppnå med bilen. Eftersom du redan är kompis med vinkelslip och dess kusin svetsen så är en stor del av förutsättningarna klara där med. Kör du efter Boken eller McSorley och har vettig effekt och som Thomas skriver minst 25x25x2 dvs en "standard-Locost" samt 25x3 till bärarmar i rätt kvalité då kommer du inte ha några problem med besiktningen. Det är när godset blir klent eller effekten skyhög eller både-och som problemen hopar sig för gatreggning. Kör hårt med frågor och uppdaterad tråd samt svets och kap. Rätt vad det är så ligger det ett paket regplåtar i postlådan. Plus att det har blivit en bilfabrikör till i landet.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzer Posted December 12, 2010 Share Posted December 12, 2010 Hej och välkommen hit! Jag kan bara hålla med om alla som säger att du kommer att ha en, oftast, spännande tid framför dig med dit bygge. Jag bygger sen alldeles för många år sedan en bil enligt McSorleys "Championritningar", har dock lite ovanligare drivlina då jag bygger med Alfa Romeo. Jag vill råda dig att kolla igenom forumet för att skaffa dig en uppfattning om vilken ram du skall bygga. För min personliga del så tycker jag att man bör bygga "originalstorlek" (vad nu det är) men det jag menar är antingen Championsram eller Haynesroadstern. Den största skillnaden i dessa är vilken donator man använder eller rättare sagt om man vill ha stel eller delad bakaxel (det finns i och för sig ritningar till mod av Champions ram för delad bakaxel). Detta blev ett långt inlägg för det jag tänkte påpeka är att framvagnen i Champions bok, bygger på Taunus/Cortina spindlar vilka i regel ger för mycket scrub och är därför i regel ej godkända. (Det går att komma i från problemen men det är nog lämpligare att hitta en annan spindel) // JEK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bushido Posted December 13, 2010 Author Share Posted December 13, 2010 (edited) Gå in på SFRO hemsida och finn. Du behöver inte ringa dem förrän SFRO 1 besiktning men kan givetvis bolla ideer med dem så du slipper kapa bort och göra om. Ha inte för klena rör för engelsmännen är glada för det men in SFRO. 25x25x2 i ramen Har försökt titta runt där men inte hitta mycket mer info (angående det jag undrar över såhär i början) än "köp vår bok"... Men ok, det är bara att sätta igång alltså? Gott! Bra tips, ska tänka på det! Tror att det står 1.6 mm godstjocklek i boken, men better safe than sorry! Tack! :) På tal om boken, det står om lite olika mått på fyrkantsprofilerna och de nämner även en rörformad profil... Ska jag skita i det och bara bygga på 25x25x2, eller ska jag köpa rätt ytterdimensioner men med 2 mm godstjocklek överallt istället? Välkommen Bushido till ett bra val, att bygga bil. Riktigt kul är det, lovar. Tänk igenom vad du vill ha. Motor? 100 hk, 150 hk? Tung, lätt bil osv. Googla McSorley och titta i hans byggbeskrivning plus ritningar kontra boken du köpt. Du får rätt snart en bra bild av vad för typ av bil du vill ha och vad du helst vill uppnå med bilen. Eftersom du redan är kompis med vinkelslip och dess kusin svetsen så är en stor del av förutsättningarna klara där med. Kör du efter Boken eller McSorley och har vettig effekt och som Thomas skriver minst 25x25x2 dvs en "standard-Locost" samt 25x3 till bärarmar i rätt kvalité då kommer du inte ha några problem med besiktningen. Det är när godset blir klent eller effekten skyhög eller både-och som problemen hopar sig för gatreggning. Kör hårt med frågor och uppdaterad tråd samt svets och kap. Rätt vad det är så ligger det ett paket regplåtar i postlådan. Plus att det har blivit en bilfabrikör till i landet.. Tack så mycket! :) Jag tror och hoppas det, dock har jag väl för vana att svära både en och många gånger när jag mekar och det inte vill som jag vill, så det blir säkert både roligt och anger management på samma gång... :lol: Jag har en hyfsad idé om ungefär vad jag vill ha... Jag är nämligen sen gammalt en anhängare av gammalt gott vikt/effekt-förhållande, det vill säga kan jag bara hålla vikten nere (men samtidigt ha en rimlig effekt) så behöver jag inte ha någon värstingtrimmad motor för att kompensera för tyngden. Det kommer röra på sig ändå. Därför funderar jag starkt på att sätta en mc-motor (helst hayabusa, annars R1 eller liknande) i bilen. Detta medför visserligen en del andra problem såsom nyttjandet av växellådor, backväxlar och dylikt, men jag tror och hoppas att jag ska lyckas lösa det. Har hört om att man kan få strul med växellådornas hållbarhet när tyngden ökar och det finns fler hjul att driva på, men samtidigt så har det ju byggts hundkojor och smarts med hojmotor tidigare så... Förhoppningsvis räcker det att undercutta lådans drev och eventuellt sätta i lite hårdare kopplingsfjädrar. Vill bara passa på att påpeka att detta alls icke är bestämt på något vis, kan i slutändan mycket väl bli så att jag istället följer boken till punkt och pricka, köper en komplett donatorbil och plockar över motor och allt från den istället. Mest för att göra det "enkelt" såhär i början. Vi får se :) En nackdel med att köra bilmotor vore ju tyngden... Jag har heller inget ordentligt garage utan kommer bygga bilen inomhus (i min verkstad ute i förrådet), så det skulle underlätta om jag slapp motorlyftar och dylikt... Men men, mer info kommer när jag börjar bygga :) Tack för tipset, ska kolla in hans grejer! Förstår. Will do! Dock en liten fråga: Jag är inte alltför haj på det här med terminologi... När du säger bärarmar, vilka syftar du då på? Räcker det med att gå upp i godstjocklek, eller bör man öka ytterdimensionerna också? Har inte hunnit läsa boken särskilt noggrant ännu, det är möjligt att det står där. Ska kolla när jag får tid, pluggar för fullt just nu inför tenta... Tack för uppmuntran, ska försöka fixa en intressant tråd! Tja, jag hoppas på det bästa i alla fall :) Hej och välkommen hit! Jag kan bara hålla med om alla som säger att du kommer att ha en, oftast, spännande tid framför dig med dit bygge. Jag bygger sen alldeles för många år sedan en bil enligt McSorleys "Championritningar", har dock lite ovanligare drivlina då jag bygger med Alfa Romeo. Jag vill råda dig att kolla igenom forumet för att skaffa dig en uppfattning om vilken ram du skall bygga. För min personliga del så tycker jag att man bör bygga "originalstorlek" (vad nu det är) men det jag menar är antingen Championsram eller Haynesroadstern. Den största skillnaden i dessa är vilken donator man använder eller rättare sagt om man vill ha stel eller delad bakaxel (det finns i och för sig ritningar till mod av Champions ram för delad bakaxel). Detta blev ett långt inlägg för det jag tänkte påpeka är att framvagnen i Champions bok, bygger på Taunus/Cortina spindlar vilka i regel ger för mycket scrub och är därför i regel ej godkända. (Det går att komma i från problemen men det är nog lämpligare att hitta en annan spindel) // JEK Tack så mycket! Jag förstår, tack för tipset! Haynesroadstern är den ur boken jag köpt eller? Ok. Vad är skillnaden däremellan då? Diffad eller odiffad, eller något helt annat? Är som sagt inte helt bra på det här med termer... Ok, tack för tipset! Ska akta mig för sagda spindlar :) Edited December 13, 2010 by Bushido Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted December 13, 2010 Share Posted December 13, 2010 Vad gäller bärarmar så är rör 25x3 i rätt normaliserad kvalité de rör som gör att SFRO besiktarna bara konstaterar fakta om kvalité och dimension sedan är det ok. Du kan ha klenare men då bör du kolla med din tänkta SFRO besiktare. Med 25x3 behöver du inte kolla på en "normal bil". MC motorer är inte bara jobb med att få till styrsystem och backväxel utan effekten är och förblir ett kapitel för sig. I alla fall om din bil väger för lite. De motorer du nämner är väl ingen under 175 hk. 175 / 20,3 = 862 kg i skattevikt. Då blir din bil 12 kg tyngre än min första CealmSeven. Säkra effekten på MC motorn med SFRO så det inte blir någon överraskning. I någon tråd under hösten resonerades det om effekten på MC motorer mm. Vill minnas att Frankrike och att någon av MC motorerna nämndes som ovanligt effektsvag i det landet. Kan komma ihåg fel..... men tror inte det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bushido Posted December 13, 2010 Author Share Posted December 13, 2010 Vad gäller bärarmar så är rör 25x3 i rätt normaliserad kvalité de rör som gör att SFRO besiktarna bara konstaterar fakta om kvalité och dimension sedan är det ok. Du kan ha klenare men då bör du kolla med din tänkta SFRO besiktare. Med 25x3 behöver du inte kolla på en "normal bil". MC motorer är inte bara jobb med att få till styrsystem och backväxel utan effekten är och förblir ett kapitel för sig. I alla fall om din bil väger för lite. De motorer du nämner är väl ingen under 175 hk. 175 / 20,3 = 862 kg i skattevikt. Då blir din bil 12 kg tyngre än min första CealmSeven. Säkra effekten på MC motorn med SFRO så det inte blir någon överraskning. I någon tråd under hösten resonerades det om effekten på MC motorer mm. Vill minnas att Frankrike och att någon av MC motorerna nämndes som ovanligt effektsvag i det landet. Kan komma ihåg fel..... men tror inte det. Ok, då förstår jag. Då kör jag på 25x3 :) Styrsystem och bromssyetm tänkte jag helt enkelt köra servolöst, enkelt, lätt och smidigt. Fast det kanske man inte får när jag tänker efter? Aha, förstår... Trodde inte att det var så starkt begränsat... Man får alltså under inga omständigheter ha ett effekt/vikt-föhållande som överstiger det? Jag ska kolla upp det, tack för tipset! Har precis läst igenom hela din v8-byggtråd förresten, mäktig bil blev det i slutändan! Jag är också sugen på v8 (eller rentav en jagga v12:a, mumma...), men är rädd att vikten drar iväg för mycket... Då har jag nog hellre en liten och lätt bil istället, åtminstone till att börja med. Även om slagvolym alltid är roligt... :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted December 13, 2010 Share Posted December 13, 2010 ---- Man får alltså under inga omständigheter ha ett effekt/vikt-föhållande som överstiger det? ---- Under inga omständigheter är att ta i men börjar man ligga för långt ifrån och våra SFRO-kamrater märker rätt lätt om en bil ser ut att väga som en vanlig bokbil men vågsedeln visar 800kg eller att MC motorn är klockrent 175 hk eller mer. Kort och gott någonting stämmer inte mot tankarna i VVFS 2003:22. Dyker inte frågor upp hos SFRO så kan frågorna och kritiken mot effekt / vikt mm väl komma på regbesiktning. Kontentan är kör inom "acceptabla gränser" då är utmaningen bygget och inte hur bilen skall lirka igenom. Alla har samma regler men ibland tillämpas reglerna olika vilket också syns på olika reggade bilar. Orättvist eller bara mänskligt. Var och en får välja. En "bok-bil" som rätt enkelt kan ha 150 ärliga hk är skapligt "ärtig" på gatan, nej inte skapligt den är ruggigt ärtig. Är föraren dessutom (ärtig) duktig då blir det en kombination mot andra Seven-bilar och standardbilar får jobbigt med. --- vikten drar iväg för mycket --- Kan vikten verkligen dra iväg? Det tror jag inte. Du har bara lyssnat för mycket på Drake. Så är det nog.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted December 13, 2010 Share Posted December 13, 2010 25x25x2 i ramrören och bärarmar i 25x3 de tidiga yamaha R1 har 150 hkr. förgasarmodell. det finns även mindre kubik som ger mindre hkr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bushido Posted December 13, 2010 Author Share Posted December 13, 2010 ---- Man får alltså under inga omständigheter ha ett effekt/vikt-föhållande som överstiger det? ---- Under inga omständigheter är att ta i men börjar man ligga för långt ifrån och våra SFRO-kamrater märker rätt lätt om en bil ser ut att väga som en vanlig bokbil men vågsedeln visar 800kg eller att MC motorn är klockrent 175 hk eller mer. Kort och gott någonting stämmer inte mot tankarna i VVFS 2003:22. Dyker inte frågor upp hos SFRO så kan frågorna och kritiken mot effekt / vikt mm väl komma på regbesiktning. Kontentan är kör inom "acceptabla gränser" då är utmaningen bygget och inte hur bilen skall lirka igenom. Alla har samma regler men ibland tillämpas reglerna olika vilket också syns på olika reggade bilar. Orättvist eller bara mänskligt. Var och en får välja. En "bok-bil" som rätt enkelt kan ha 150 ärliga hk är skapligt "ärtig" på gatan, nej inte skapligt den är ruggigt ärtig. Är föraren dessutom (ärtig) duktig då blir det en kombination mot andra Seven-bilar och standardbilar får jobbigt med. --- vikten drar iväg för mycket --- Kan vikten verkligen dra iväg? Det tror jag inte. Du har bara lyssnat för mycket på Drake. Så är det nog.... Förstår. Så man bör hålla sig omkring 0,2 hästar per kg? Hur mycket väger egentligen en "standard" seven, och hur mycket av den vikten utgörs av vad? När jag går igenom ett bygge i huvudet har jag svårt att tänka mig att det skulle bli ens så pass tungt som 800 kg, om man inte bygger extremt överdimensionerat och med tunga prylar som möjligt... Tyckte jag läste någonstans i boken att ramen ska väga ca 90 kg, och när jag tänker på det borde väl ramen vara något av det tyngre på bilen... Är allt annat verkligen så himla tungt? Jag hittade inte paragrafen du pratar om (när jag försökte slå upp den stod det att den handlade om släpvagnar och bogserade bilar...). Mer exakt vad säger den? Förstår. Det är väl inte direkt frågan om att lirka bilen genom besiktningar och sådär, har inte som mål att bygga någon riktig värsting. Men jag skulle vilja hålla vikten nere så att det flyttar bra på sig även med måttlig effekt liksom :) Drömmen hade väl varit en bil som börjar närma sig sisådär 0,5 hk/kg (och då inte för att man ha miljoner hästar i motorn, tänker mig ändå att de borde reagera mer på hög effekt än på låg vikt liksom...), men det finns kanske inte en chans att en sån bil går igenom? Det kan jag mycket väl tänka mig, det är ju lite det som är poängen med de här bilarna. Men mycket vill ju som bekant ha mer... :lol: Jag hade oturen att få testköra en porsche 911 turbo, och jag säger otur eftersom jag blev helt såld efter det... Kände direkt att "jag bara måste äga nåt sånt här någon gång". Men porsche är dyyyrt... Locost däremot, tänkte jag, är ju billiga små lätta bilar men ändå med skaplig effekt. Perfekt alternativ! Och då vill man ju liksom ändå ha så bra skjuts i stålet som det bara går, hehe... Kommer på intet sätt jaga gram, lätta allt som lättas kan och tumma på godstjocklek och säkerhet för att få ner vikten lite ytterligare, men tanken var väl mer att spara in på vad som kan sparas in på. Att då köra en mc-motor istället för en bilmotor sparar ju in säkert ett par 100 kg bara sådär, och sen fiberskärmar och aluplåtar i övrigt borde kunna bli en ganska lätt liten sak. Men så är ju frågan om det kan bli godkänt också, man vill ju inte stå där med en bil som alla bara rynkar näsan åt... Man kanske skulle bygga snabbfästen för olika motorer och ha en besiktningsmotor och en åkmotor? :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bushido Posted December 13, 2010 Author Share Posted December 13, 2010 25x25x2 i ramrören och bärarmar i 25x3 de tidiga yamaha R1 har 150 hkr. förgasarmodell. det finns även mindre kubik som ger mindre hkr Ok, uppfattat! Sant, fast man vill ju inte tappa vrid heller... Som sagt, man vill ju ha så bra skjuts som det bara går. Men något i stil med 600 kg bil och 170 hk motor är inte att tänka på, inte en suck att det blir godkänt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted December 13, 2010 Share Posted December 13, 2010 (edited) Hur mycket väger egentligen en "standard" seven, och hur mycket av den vikten utgörs av vad? När jag går igenom ett bygge i huvudet har jag svårt att tänka mig att det skulle bli ens så pass tungt som 800 kg, om man inte bygger extremt överdimensionerat och med tunga prylar som möjligt... Tyckte jag läste någonstans i boken att ramen ska väga ca 90 kg, och när jag tänker på det borde väl ramen vara något av det tyngre på bilen... Är allt annat verkligen så himla tungt? Kommer på intet sätt jaga gram, lätta allt som lättas kan och tumma på godstjocklek och säkerhet för att få ner vikten lite ytterligare, men tanken var väl mer att spara in på vad som kan sparas in på. Att då köra en mc-motor istället för en bilmotor sparar ju in säkert ett par 100 kg bara sådär, och sen fiberskärmar och aluplåtar i övrigt borde kunna bli en ganska lätt liten sak. Men så är ju frågan om det kan bli godkänt också, man vill ju inte stå där med en bil som alla bara rynkar näsan åt... Man kanske skulle bygga snabbfästen för olika motorer och ha en besiktningsmotor och en åkmotor? :lol: Ja skulle säga att de flässta "normala" sjuor (med bilmotor typ 1,6-2,0L) väga 550-800kg En bilmotor typ zetec som är väldigt normal väger ca 100 pannor. Lägg sedan till en typ 9 låda som väger ca 25-35kg skulle jag gissa på (det är de min rygg tror att den väger) :). Vet inte vad en MC motor väger men det lär väll vara en 70-80kg iaf med låda å hela köret. Det jag läst/hört så blir en MC motor driven sjua nån stans mellan 50-100kg lättare än bilmotordriven. Om du tänker vikt. Tänk ram 100kg, motor 100kg vxl låda + kardan 40kg, diff 20kg, bromsok 5kg st = 20kg, bromsskivor 10kg, hjulnav 8kg/st = 32kg. Däck å fälg 15kg st = 60kg. Bara på dessa grejer så är man snart uppe i en 400kg så de drar ganska snabt iväg. Saker man enkelt (men dyrt) kan spara vikt på är fälgar, bromsar å hjulnav. Sen visst en bilmotor är tyngre. Men kollar man kostnad så tror jag att man får en bilmotor inkl trimdelar så du har driftsäkra 200hk för samma pris för en MC motor med allt vad som krävs för att den ska funka driftsäkert (och ha backväxellåda). Så struntar man i att man sparar 50-100kg med MC motor å kollar slutkostnad så hävdar jag att man får samma vikt/effekt i slutändan. Å i frågan om man är snabbast mellan rödljusen eller snabbast runt banan med bil eller MC motor. ja bilmotor har mer botten vrid än MC motor så jag tror det blir ganska jämt lopp. Edited December 13, 2010 by Krolleg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted December 13, 2010 Share Posted December 13, 2010 (edited) Porsche 911 turbo säger du, vilken modell undrar jag för rätt många locostar har nog minst lika bra vikt/effektförhållande. Deras 408-hästars väger ju över 1600 kg. Det är ju t.o.m värre än Calles stridsvagnar. Bygg en vanlig locost, besikta den, och trimma på lite till om du inte är nöjd, men förmodligen kommer du att bli förvånad. Har du förresten nånsin kört en bil med 0,5 hk/kilo? Inte jag heller och visst är det en dröm, men en sådan bil kan och ska inte jämföras med en mes-porsche! Edited December 13, 2010 by Drake Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bushido Posted December 13, 2010 Author Share Posted December 13, 2010 Ja skulle säga att de flässta "normala" sjuor (med bilmotor typ 1,6-2,0L) väga 550-800kg En bilmotor typ zetec som är väldigt normal väger ca 100 pannor. Lägg sedan till en typ 9 låda som väger ca 25-35kg skulle jag gissa på (det är de min rygg tror att den väger) :). Vet inte vad en MC motor väger men det lär väll vara en 70-80kg iaf med låda å hela köret. Det jag läst/hört så blir en MC motor driven sjua nån stans mellan 50-100kg lättare än bilmotordriven. Om du tänker vikt. Tänk ram 100kg, motor 100kg vxl låda + kardan 40kg, diff 20kg, bromsok 5kg st = 20kg, bromsskivor 10kg, hjulnav 8kg/st = 32kg. Däck å fälg 15kg st = 60kg. Bara på dessa grejer så är man snart uppe i en 400kg så de drar ganska snabt iväg. Saker man enkelt (men dyrt) kan spara vikt på är fälgar, bromsar å hjulnav. Sen visst en bilmotor är tyngre. Men kollar man kostnad så tror jag att man får en bilmotor inkl trimdelar så du har driftsäkra 200hk för samma pris för en MC motor med allt vad som krävs för att den ska funka driftsäkert (och ha backväxellåda). Så struntar man i att man sparar 50-100kg med MC motor å kollar slutkostnad så hävdar jag att man får samma vikt/effekt i slutändan. Å i frågan om man är snabbast mellan rödljusen eller snabbast runt banan med bil eller MC motor. ja bilmotor har mer botten vrid än MC motor så jag tror det blir ganska jämt lopp. Hej! Tack för input! Mycket tänkvärt där... Om det nu inte spelar så stor roll är det kanske bäst att försöka hitta en lätt bilmotor istället, så sparar man sig en del strul och håller första bygget hyfsat enkelt. Får fundera lite på hur jag ska göra:) Tack ska du ha! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bushido Posted December 13, 2010 Author Share Posted December 13, 2010 Porsche 911 turbo säger du, vilken modell undrar jag för rätt många locostar har nog minst lika bra vikt/effektförhållande. Deras 408-hästars väger ju över 1600 kg. Det är ju t.o.m värre än Calles stridsvagnar. Bygg en vanlig locost, besikta den, och trimma på lite till om du inte är nöjd, men förmodligen kommer du att bli förvånad. Har du förresten nånsin kört en bil med 0,5 hk/kilo? Inte jag heller och visst är det en dröm men den ska inte jämföras med en mes-porsche! Hyfsat ny, 08:a eller 09:a... Ingen aning om vad modellen heter, vet bara att den gick bra och hade väghållning som en dröm :lol: Du har visserligen rätt i att porschen är hyfsat tung, men det var inte därifrån jag hämtade just den siffran. Saken är den att jag även kör mc, och där är det inte så svårt att ta sig nära eller till och med över 0,5 hk/kg. Och en bil som går som en mc, där kan vi snacka drag! :lol: Så det är väl mest därifrån drömmen kommer så att säga. Men som du säger, man kan ju trimma också. Jag börjar väl bygga helt enkelt och försöker spara in de kilon jag kan, och sen får vi se i slutändan om jag tycker att förhållandet vikt/effekt behöver bättras på lite och vilken metod man använder för att göra det (bort med vikt eller på med kraft menar jag). Tack för input!:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted December 13, 2010 Share Posted December 13, 2010 hästkraftsvikten är SKATTEVIKT. bil fulltankad med förare 70kg o lite bagage det gör ca bilens vikt på våg + 90kg ung. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted December 13, 2010 Share Posted December 13, 2010 (edited) Drake: Pansarkryssare heter det om jag får be....... --- en "standard" seven för gata väger, mellan 600-650kg skattevikt uppemot 800 till småvärstingklumpar på 900 eller 1000kg till pansarkryssaren med 1280kg skattevikt. Stirra dig inte blind på vikten. Ta en bilmotor, en Suzuki Swift, lätt och bra snurra kolla tex på r Anders tråd eller Pelle17B tråden. Billigt enkelt och en j-kla massa power men ändå helt laglig på besiktningen. Bytesmotor, nä skippa det bygg rätt direkt då får du inga problem med försäkring, besiktning mm. Gå in i min tråd för, lättviktsbilen eller om du frågar Drake heter den kamaxelätartråden, ....CealmSeven Mitt 2010-08-12 Mittmotor LW bil. Mittmotorbil ensitsig. Formula Junior inspirerad. Läs gärna hela tråden och sedan läs också på om formula Junior. Länkar dit finns i tråden. Edited December 13, 2010 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bushido Posted December 14, 2010 Author Share Posted December 14, 2010 Drake: Pansarkryssare heter det om jag får be....... --- en "standard" seven för gata väger, mellan 600-650kg skattevikt uppemot 800 till småvärstingklumpar på 900 eller 1000kg till pansarkryssaren med 1280kg skattevikt. Stirra dig inte blind på vikten. Ta en bilmotor, en Suzuki Swift, lätt och bra snurra kolla tex på r Anders tråd eller Pelle17B tråden. Billigt enkelt och en j-kla massa power men ändå helt laglig på besiktningen. Bytesmotor, nä skippa det bygg rätt direkt då får du inga problem med försäkring, besiktning mm. Gå in i min tråd för, lättviktsbilen eller om du frågar Drake heter den kamaxelätartråden, ....CealmSeven Mitt 2010-08-12 Mittmotor LW bil. Mittmotorbil ensitsig. Formula Junior inspirerad. Läs gärna hela tråden och sedan läs också på om formula Junior. Länkar dit finns i tråden. Ta inte åt dig av vad han säger, din bil är awesome! :notworthy: Ska kolla in sagda trådar, tack för tipsen! Nej, det var inte ett helt seriöst förslag... :lol: Men det hade varit lite coolt att kunna hiva ur en 50-100 kg men behålla effekten bara sådär... Ska kolla där också, tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzer Posted December 14, 2010 Share Posted December 14, 2010 Jag förstår, tack för tipset! Haynesroadstern är den ur boken jag köpt eller?Ok. Vad är skillnaden däremellan då? Diffad eller odiffad, eller något helt annat? Är som sagt inte helt bra på det här med termer... Den bok du har köpt är väl den med en grön bil på utsidan? Den är skriven av Ron Champion. HaynesRoadstern är en bok (nyare) med en gul bil på framsidan. Skriven av Chris Gibbs. Skillnaden mellan diffad och odiffad har inte med dessa böcker att göra. Den stora skillnaden är att Champions bygger på Ford Escort MK I-II medan Gibbs till huvuddelen bygger på en Ford Sierra. Escorten har en stel bakaxel medan Sierran har en (fyr)ledad bakvagn. Diffad eller odiffad, eller rättare sagt diffbroms eller inte diffbroms kan de båda typerna vara. Att en drivande axel inte har diffbroms är det som gör, att om bilen står med ett hjul på is och det andra på asfalt, all effekt fördelas till det hjul som har minst friktion, alltså så kommer bilen inte att flytta sig. En axel med diffbroms fördelar även en del, beroende på "inställning", av kraften till det hjul som har mest friktion, vilket då gör att bilen driver framåt. Diffrentialen finns där för att hjulen normalt sett skall kunna rulla olika långt i ytter och innerkurva. // JEK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bushido Posted December 15, 2010 Author Share Posted December 15, 2010 Den bok du har köpt är väl den med en grön bil på utsidan? Den är skriven av Ron Champion. HaynesRoadstern är en bok (nyare) med en gul bil på framsidan. Skriven av Chris Gibbs. Skillnaden mellan diffad och odiffad har inte med dessa böcker att göra. Den stora skillnaden är att Champions bygger på Ford Escort MK I-II medan Gibbs till huvuddelen bygger på en Ford Sierra. Escorten har en stel bakaxel medan Sierran har en (fyr)ledad bakvagn. Diffad eller odiffad, eller rättare sagt diffbroms eller inte diffbroms kan de båda typerna vara. Att en drivande axel inte har diffbroms är det som gör, att om bilen står med ett hjul på is och det andra på asfalt, all effekt fördelas till det hjul som har minst friktion, alltså så kommer bilen inte att flytta sig. En axel med diffbroms fördelar även en del, beroende på "inställning", av kraften till det hjul som har mest friktion, vilket då gör att bilen driver framåt. Diffrentialen finns där för att hjulen normalt sett skall kunna rulla olika långt i ytter och innerkurva. // JEK Tack för förklaringen! Mvh Anton. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.