Christer J Posted November 25, 2010 Share Posted November 25, 2010 Jag funderar med anledning av att den Sierra 92a som jag skaffade för att använda som donator för två år sedan börjar se sitt slut i trafiken, slutsiffra 1.. Den börjar bli rostig och rutan är spräckt, men den har inte gått 8000 ärliga mil ännu. Farsan köpte den uppkörd på en betonggris av en gammal farbror då den gått 3000 mil och den har varit andrabil sedan dess. Går klockrent i motorn, men har ett ganska skapligt spel i drivlinan någonstans, förmodligen bakaxeln, men det finns inga missljud. Tänker köra den till besiktningen sista dagen och sedan får ödet avgöra hur det blir med den. Nu till frågan: vad är det stora problemet med DOHC motorn och låda i en Haynesram? Övrigt går ju att använda som vanligt. Kan bli till salu, kan bli donator till min nästa bil? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rayman Posted November 25, 2010 Share Posted November 25, 2010 problemet har jag för mig är att den MT75 växellådan är bredare så du kan inte bygga kardantunneln efter boken. fotutrymmet för föraren är tillräckligt trångt så du får snedställa motorn liiite åt passagerarsidan. har inte den bilen även 7,5" diff? det går ju visserligen bra att byta plats på hållarna för diffen och lägga massa brickor imellan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted November 25, 2010 Share Posted November 25, 2010 Tror det är ont om trimdelar till dom om man nu skulle komma på något så galet som att uppgradera motorn lite. 7,5" är väl bara en fördel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
family guy Posted November 25, 2010 Share Posted November 25, 2010 MT75-lådan bygger helt klart lite mer och har även en integrerad sprängkåpa. Det finns ett dokument med de nödvändiga ändringarna av ramen på Haynes-forumet, ska kolla om jag inte har det liggande nånstans. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
family guy Posted November 25, 2010 Share Posted November 25, 2010 Här kommer dokument från Haynes-forumet. Skickar med anpassning för vänsterstyrt också. MT75_Gearbox_Transmission_Tunnel_Mods 1 .doc Left_Hand_Drive_Chassis 1 .doc Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted November 25, 2010 Author Share Posted November 25, 2010 Tack. Ska kolla detta. Tanken är väl att det skulle bli ett billigt och enkelt bygge. Jag har ju mitt pågående bygge att göra färdigt först. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.