Jump to content

Recommended Posts

Posted

Är det någon som vet vart man kan gå tag i en avgasfläns (den mot motorn) att svetsa avgasrören mot?

Motorn i fråga är zetec 2,0 silvertop.

Eller har alla ni som gjort egna avgassystem fixat egna flänsar?

Posted

Jag tog en 6mm plåt och en hålsåg.

Den slog sig rätt bra när jag svetsade dit rören, men det gick att få till genom att värma den lite med gassvetsen efteråt.

Tror man ska satsa på minst 8mm plåt, så kanske man slipper att den slår sig

Posted (edited)

Lätt att göra flänsen/-arna själv.

Jag tog en 6mm plåt, borrade ur för varje port, svetsade fast grenröret. Flänsen gjorde jag i ett stycke, fördelen var att det gav möjlighet att se om det blev några begränsningar i flödet, kapade sedan bort mellanbitarna.Det gick alldeles utmärkt.

Ta minst 6 mm annars slår det sej lätt. Grenröret svetsade jag i 3 mm, rör och krökar (gick åt massor till V6´an) fixade grannen alldeles gratis. Gratis är gott!

Antas i Luleå (-19c)

Edited by Antas
Posted (edited)

Jag tog packningen och rita av den på ett plattjärn 8 mm tjockt och skar ut

den med skärbrännan. Och sen en slipning med roterande fil så blev den helt ok./Pelle :lol:

Edited by pelleöberg
Posted

Själv hhar jag fått hjälp av Heralue här på forumet med flänsar både till insug och avgas.Han har både till Zetec och Duratec. Snabbt, enkelt och med utmärkt passform.

MVH // Peter

Posted

För mindre än en femhundring så kan du få den utskuren av en vattenskärare. Jag gjorde om tråget och fick en avgasfläns för 1500kr om jag minns rätt... har CAD-fil om du vill ha.