Arne k Posted November 16, 2010 Share Posted November 16, 2010 Jag håller på att fixa bältes fäste nu. Inför första besk: Jag undrar om man för lov att ha bältena så att dom sitter lite under axeln när man sitter. Jag menar att bältet går svagt uppåt innan det kommer över vänster axel? Kan man ha bältes rullen bakom stolen utanför kupen, Menar där bakaxel, tank och dämpare är? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted November 16, 2010 Share Posted November 16, 2010 Dom flesta Cobror har sina bälten så, så visst går det men det är inte optimalt. Vet inte hur mycket vinkel dom godkänner, men jag har sett fler än en nyckelbensknäckar-Cobra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted November 16, 2010 Share Posted November 16, 2010 VVFS 2003:22 30 kap. Bilbälten där finns regelverket (sid 173 och framåt med lite bilder på sid 177 och 178.) En rekommendation är att inte ha bältet under axelns översta punkt. Inte bra med en sådan placering för vare sig nyckelben eller ryggrad. Sedan är det kanske en tolkning av hur mycket "svagt uppåt" betyder på din bil. Ring och resonera med din SFRO-besiktare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts