Jump to content

Pers Tiger


Pac

Recommended Posts

Slå en pling till Yamaha-center i Sisjön och kolla,R1 är ju hojvärldens volvo 240 så med lite tur så har dom en låda med munstycken.

Annars så har nästan säkert Bike i Trollhättan har, minns jag rätt så bänkar dom även hojar där dvs dom måste ha hemma.

G.rannen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 201
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tack för tipset!

Igår tog vi en tur med huvudmunstycken uppbrotschade till 207. De resulterade i AFR 13.1-13.4 så en aning större huvudmunstycken vore nog inte fel. MEN, från att ha varit bomstabil på cruise och tomgång har nu AFR börjat "fladdra" lite och blivit väl fett. Jag skall sänka nålen och köra igen så jag får nya värden.

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipset!

Igår tog vi en tur med huvudmunstycken uppbrotschade till 207. De resulterade i AFR 13.1-13.4 så en aning större huvudmunstycken vore nog inte fel. MEN, från att ha varit bomstabil på cruise och tomgång har nu AFR börjat "fladdra" lite och blivit väl fett. Jag skall sänka nålen och köra igen så jag får nya värden.

Antar att det blev lite mer j*vlaranamma i maskin nu va? :)

Se om du kan känna nån skillnad om du fetar ner till 12.5 nånstans.....

En annan har bott i bänkrummet idag för första gången på säsongen......resulterade i +8Hk i en V-rod.... Usch vad roligt det är :)

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag varit ute på en kort-tur, det måste ha varit 13.1-13.4. Det fetaste jag klockat idag är 12.7 och jag ligger konsekvent mellan 12.9-13.4 på fullgas. Däremot har det leanat ur rejält på cruising. Det ligger mellan 15.5-16.0 nu när jag sänkt nålen ett snäpp och den skjuter någon gång ur en av förgasarna när man kör långsamt.

Nu skall jag iväg och tanka och ta en tur! :D

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Båging! Vill du ha kunder nu när bänken snurrar?

Självklart! Bring'em on!! :)

Denna vecka dock fullbokad....

Det är dags att lägga en beställning på munstycken. Det blir fetare lågfarts-munstycken samt fetare högfarts-munstycken.

Låter vettigt. Lågfarten går att få i halvsteg har jag för mej..... Fast räkna med skillnader från dag till dag. Det är ju förgasare du har och dom tar ingen hänsyn till skiftade väderleksförhållanden ;) :)

Link to comment
Share on other sites

Ahhhhh, vilken härlig tur jag fick! Helt underbart! :D Oj, vad jag har saknat mina kvällsturer med Tigger!

- Nya styrningen är skitbra för att uttrycka det milt! Bilen går dit jag tänker och jag har mikrometerprecision i placeringen. Helt underbart!

- Nya bromscylindern är bra, den gör det betydligt enklare att portionera kraften. Men pedalstället vinglar som "bambi på is" så där får jag hitta på något.

Gopron var med, nu skall jag bara komma på något sätt att fixa till filmen. :icon_oops:

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Äre bänk för MC enbart eller bilar med?

Bara hojar.... tyvärr ;)

Ahhhhh, vilken härlig tur jag fick! Helt underbart! :D Oj, vad jag har saknat mina kvällsturer med Tigger!

- Nya styrningen är skitbra för att uttrycka det milt! Bilen går dit jag tänker och jag har mikrometerprecision i placeringen. Helt underbart!

- Nya bromscylindern är bra, den gör det betydligt enklare att portionera kraften. Men pedalstället vinglar som "bambi på is" så där får jag hitta på något.

Gopron var med, nu skall jag bara komma på något sätt att fixa till filmen. :icon_oops:

Nå?? VAR är filmen??? ;)

Link to comment
Share on other sites

Det gick fel med första uppladdningen så nu är det så långsamt på gång igen. "26 min kvar".

Jag har gjort som Baging tipsade om så nu är den en högupplöst wmv. Skall det ta så lång tid att skicka upp det?

Link to comment
Share on other sites

--- Och aningen illegalt kanske att åka omkring utan huv!! --- Bara illegalt för de som reggat med huv, de som reggat utan huv kan göra som de vill..... Jag vet en som kan....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Modern magi?

Min Pinto-maskin kommer från en annan tiger-ägare, Pjay på TOC. Pete är en väldigt trevlig kille och hans nya bygge, en Duratec, är intressant läsning. Det är en locost Duratec med GSXR1000 trottel-hus som han fått att spela riktigt bra verkar det som. Läs mer om hans vedermödor här!

Det som är mest imponerande med hela konverteringen är att vagnsvikten går ner med 28 kilo. *Slurp* -28 kilo... :wub:

Link to comment
Share on other sites

Modern magi?

Min Pinto-maskin kommer från en annan tiger-ägare, Pjay på TOC. Pete är en väldigt trevlig kille och hans nya bygge, en Duratec, är intressant läsning. Det är en locost Duratec med GSXR1000 trottel-hus som han fått att spela riktigt bra verkar det som. Läs mer om hans vedermödor här!

Det som är mest imponerande med hela konverteringen är att vagnsvikten går ner med 28 kilo. *Slurp* -28 kilo... :wub:

hej per

ser att du har köpt motorn av pjay - har du kontakt med honom? Orsaken till att jag ställer fråga är att jag har adopterat hans tändkurva som han har lagt ut på nätet till sin duratec - som jag fattade det är den från hans första bromsning av motorn (191 hk). Han har skrivit på nätet att han skall bromsa om motorn under hösten, vet du om han har gjort det? Han har inte skrivit något om det på nätet vad jag kan hitta.Jag skulle gärna vilja "se" (kopiera den) och använda den på min motor. Verkar vara en riktigt seriös kille. Om du har kontakt med honom kanske du kan "fråga" honom. Tacksam på förhand

kenneth

Edited by kengren
Link to comment
Share on other sites

Hej Kenneth,

pejay är seriös och ingen dagslända. Jag gick ju tom så långt som att köpa hans gamla Pinto, ett köp som jag inte ångrat en sekund. Motorn är EXAKT det han sade att den skulle var och han var superseriös med packning, dokumentation och allt annat.

Jag behöver en anledning att återknyta kontakten så jag droppar honom ett mail. :)

Vänligen,

Per

P.S. Den bromsningen jag sett från honom gick till 192,4 BHP. Kan det vara den andra körningen?

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Kenneth,

Pjay har inte gjort någon mer Dynorun. Han håller på att byta kammar och siktar på 200BHP i sin nästa Dynorun.

Det kommer att bli spännande att se hur långt han kommer med den motorn.

Mvh, Per

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Pac: Ja det var ju trevliga bilder att kolla på.

Den där Bromsjusterings-grejen bredvid bromsvätske-behållaren.

Fungerar den bra ??

Och den omtalade Kaffekokaren ?? den kom inte med på bild. :blink:

Link to comment
Share on other sites

Pac: Ja det var ju trevliga bilder att kolla på.

Den där Bromsjusterings-grejen bredvid bromsvätske-behållaren.

Fungerar den bra ??

Och den omtalade Kaffekokaren ?? den kom inte med på bild. :blink:

Det är en wilwood bromskraftsregulator. Jag har inte haft några bekymmer med den och tycker att den funkar som den skall.

Wilwood själva skriver:

Proportioning Valve, Knob Style.

The new generation of adjustable proportioning valves combines the latest refinements to deliver precise pressure metering and strength from a compact forged billet design. Pressure adjustments range from 100-1000 PSI and provide for a maximum decrease of 57% in line pressure, the most of any available valve. Adjuster knob with fine thread tuning provides precise pressure adjustment. This adjustment lets you fine tune the front to rear braking balance by proportionally decreasing the rear brake line pressure. Valves weigh only 5.2 ounces

Okej, okej, här är en bild på kaffekokaren också... :D

Själva "vagnsparken"(fast jag har en annan kvarn nu för tiden...)...

IMG_4975.JPG

... och två "skott"-bilder.

IMG_4976.JPG

IMG_4978.JPG

Det blir gott kaffe. :wub:

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Tack för besöket och turen idag Jocke! :D

20120501_130325_small%20copy.jpg

Full fart!!!

20120501_130346_small%20copy.jpg

Viss likhet mellan Jockes maskin och Draken är det allt. Det är Saab-teknologi i bägge... ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu är Tigger vår-fin! :wub:

IMG_8340_small%20copy.jpg

IMG_8344_small%20copy.jpg

IMG_8345_small%20copy.jpg

IMG_8348_small%20copy.jpg

Tigger har fått kolfiber-look på motorhuv och framskärmar. Jag tycker att det blev snyggt ihop med den svart/röda inredningen och Raven-metallic lacken. :)

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Det blev en riktigt härlig lugn vårtur.

IMG_8353_small%20copy.jpg

Här syns mina pipercross-sockor som sticker igenom huven.

Tigger fick "ryta till" några gånger när han var riktigt genomvarm, han är ju trots allt en vildkatt och ingen "knä-katt"... :D

IMG_8347_small%20copy.jpg

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

När jag granskar bilderna på din ursnygga bil ser jag att du har fjädrarna på insidan dvs bilen hänger inte på nedre spindelleden.

Min framvagn har också fjädrarna på insidan med övre spindelleden från Alfa Romeo, den leden är gjord för tryck uppåt.

Observerade att din övre bärarm ser ut som en "vanlig" bärarm - hur har du fått den godkänd? Vridmomentet borde tas upp av tvärgående röret i vilket bärarmsbussningarna är monterade.

Om du tittar på min bild så finns det ett övre rör som fungerar som en lång "triangulering" mellan coilovern och övre spindelleden. Det röret förefaller saknas på din övre bärarm.

Är dina bärarmar fabrikstillverkade i England?

Antas

Stark i armarna dock inte mina lekamliga.

Link to comment
Share on other sites

Observerade att din övre bärarm ser ut som en "vanlig" bärarm
Njae, nu har du nog sett fel. Mina övre bärarmar ser inte ut som "alla andra". De är boxade i längsled, dvs de två rören har två plåtar(en över, en under) som är helsvetsad i rören. Det bildar en box mellan främre och bakre röret och gör dem till en enhet.
Vridmomentet borde tas upp av tvärgående röret i vilket bärarmsbussningarna är monterade
Ja just det! Under det övre Chassieröret sitter två "öron"(ett fram och ett längre bak) som har en lång bult genom sig(c a30cm?). Bulten agerar pivotpunkt och bärarmen/"boxen" har bussningar i sig så att det ledar lätt även när det är krafter på det. Det övre Chassieröret är tirangulerat till mitten av bilen framåt. Så hela partiet runt de främre övre bärarmarna är riktigt stabilt!
Är dina bärarmar fabrikstillverkade i England?
Ja, chassiet också.
Link to comment
Share on other sites

Kanonfin!!! :)

Men vad ser jag? En plugg i stället för en bredbandslambda? Vafalls???? :D

När det väl är färdigmappat är det onödig vikt att åka runt med verktyg i bilen. :)

Link to comment
Share on other sites

Helt rätt håller med dig att skippa "småpillandet".

Nä, en rejäl hjulinställning som denna à la Pac är viktig för god stabilitet på vägen.....eller?

IMG_2394.jpg

Den där justerbara länken som du skaffade till undre länkarmen.

Vilka är fördelarna med den och vad kan du justera med den ??

Link to comment
Share on other sites

Den där justerbara länken som du skaffade till undre länkarmen. Vilka är fördelarna med den och vad kan du justera med den ??

Här är vad jag använt den till hitintills:

  • Jag justerar camber på några sekunder utan att behöva ta isär spindel-arrangemanget.
  • Jag har justera bärarmslängderna(både övre och nedre så att jag får den framvagnsgeometrin jag vill ha gällande bumpsteer, camber gain, hjulaxel förändringar pga av fjädringsrörelse.
  • Jag har justerat in ABSOLUT symmetri mellan höger och vänster(både uppe och nere.(D.V.S. kompenserat bort toleranserna från svetsningen).
  • Jag har använt den för att kompensera tillbaks geometrin till det jag vill ha när jag gjort casterförändring.

Kort sagt, den är nyckeln till att kunna justera framvagnen fritt "åt alla håll och kanter" UTAN att behöva kompromissa för mycket.

Jag är jäkligt nöjd med resultatet. Tigger är "lättfotad" och styr in snabbt som en kobra utan att för den delen bli nervös när det börjar gå undan. Tigger har också börjat kommunicera i ratten på ett helt annat sätt. Det är inte längre en lealös kringla man har att "brottas" med. Nu för tiden är det "finger spitz gefühl" i grejorna, om jag tänker att jag vill ha ett framhjul på en speciell position i kurvan så följer tigger efter hur snällt som helst.

Det är millimeterprecision i körningen efter den här ombyggnaden. :racesmile:

Det har blivit många långa timmar med laser i garaget för att komma hit och utan JTZ's hjälp hade det aldrig blivit av. Tack Jonny! :)

P.S. Det här var nog en beskrivning av både rack-ombyggnaden och den justerbara undre länken, men eftersom det hänger ihop är det svårt att bara prata om det ena och inte det andra. :icon_oops: Kom till Tjolöholm på Söndag så kan vi ta det "live" också :)

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Här är vad jag använt den till hitintills:

  • Jag justerar camber på några sekunder utan att behöva ta isär spindel-arrangemanget.
  • Jag har justera bärarmslängderna(både övre och nedre så att jag får den framvagnsgeometrin jag vill ha gällande bumpsteer, camber gain, hjulaxel förändringar pga av fjädringsrörelse.
  • Jag har justerat in ABSOLUT symmetri mellan höger och vänster(både uppe och nere.(D.V.S. kompenserat bort toleranserna från svetsningen).
  • Jag har använt den för att kompensera tillbaks geometrin till det jag vill ha när jag gjort casterförändring.

Kort sagt, den är nyckeln till att kunna justera framvagnen fritt "åt alla håll och kanter" UTAN att behöva kompromissa för mycket.

Jag är jäkligt nöjd med resultatet. Tigger är "lättfotad" och styr in snabbt som en kobra utan att för den delen bli nervös när det börjar gå undan. Tigger har också börjat kommunicera i ratten på ett helt annat sätt. Det är inte längre en lealös kringla man har att "brottas" med. Nu för tiden är det "finger spitz gefühl" i grejorna, om jag tänker att jag vill ha ett framhjul på en speciell position i kurvan så följer tigger efter hur snällt som helst.

Det är millimeterprecision i körningen efter den här ombyggnaden. :racesmile:

Det har blivit många långa timmar med laser i garaget för att komma hit och utan JTZ's hjälp hade det aldrig blivit av. Tack Jonny! :)

P.S. Det här var nog en beskrivning av både rack-ombyggnaden och den justerbara undre länken, men eftersom det hänger ihop är det svårt att bara prata om det ena och inte det andra. :icon_oops: Kom till Tjolöholm på Söndag så kan vi ta det "live" också :)

Väldigt synd att jag inte tänkte på Tjolöholm tidigare.

Så det blir nog svårt att ta sig dit i morgon Söndag. Tyvärr.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...