Thomas Posted November 22, 2010 Share Posted November 22, 2010 Jag misstänkte det. Volvos rödblockare kan skilja ännu mer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelleöberg Posted November 23, 2010 Author Share Posted November 23, 2010 På min crossflow 1600 som jag gjorde i ordning i vintras så skilde det 10 gram mellan kolvarna. / Pelle :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted November 23, 2010 Share Posted November 23, 2010 I en rödblock så är max tillåten variation i kolvvikt i samma motor 16gram. Däremot så kan väl ingen människa vid sunda vätskor montera sådana.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelleöberg Posted November 23, 2010 Author Share Posted November 23, 2010 I en rödblock så är max tillåten variation i kolvvikt i samma motor 16gram. Däremot så kan väl ingen människa vid sunda vätskor montera sådana.... Undrar vad 16 gram blir i viktskillnad vid 8000 rpm.En hel del skulle jag tro. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 23, 2010 Share Posted November 23, 2010 ja fy för det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelleöberg Posted November 29, 2010 Author Share Posted November 29, 2010 (edited) Ikväll så har det varit ventilspelskontroll mellan kolv o ventil.Jag använde modellera på kolvtoppen och sen på med toppen och montera kamaxlar. Ställde in kammar och på med kamremmen. Och sen dra runt den nåt varv och sen plocka isär den och mäta tjockleken på leran.Och jag har spel så det är inom toleransen.Så nu kan jag börja att montera ihop den. Pelle :) Edited November 29, 2010 by pelleöberg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelleöberg Posted December 12, 2010 Author Share Posted December 12, 2010 Nu har det varit lungt i garaget ett tag ,men nu har jag börjat med hopmonteringen. Så nu sitter kolvarna på plats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelleöberg Posted January 6, 2011 Author Share Posted January 6, 2011 motorn blir fin :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted January 6, 2011 Share Posted January 6, 2011 finfint :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted January 6, 2011 Share Posted January 6, 2011 Tjusigt !! (funderar själv om man skall lägga tid på att lacka blocket när den rivs för chassilack eller om man skall roa sig med det en vinter efter godkännande) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelleöberg Posted February 6, 2011 Author Share Posted February 6, 2011 Tjusigt !! (funderar själv om man skall lägga tid på att lacka blocket när den rivs för chassilack eller om man skall roa sig med det en vinter efter godkännande) ja gör så blir mycket snyggare=) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelleöberg Posted February 6, 2011 Author Share Posted February 6, 2011 har lyft ur gamla motorn och lagt i nya nu=) annars har det inte hänt så mycket. har gjort iordning en till topp som jag ska sälja se blocket annonsen http://www.blocket.se/gavleborg/Racetopp_zetec_2_0_31997453.htm?ca=5&w=1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelleöberg Posted March 10, 2011 Author Share Posted March 10, 2011 Har varit lugnt i garaget ett tag nu. Men har i allafall gjort motorfästen och ett nytt hemsnickrat termostathus i aluminium istället för det hemska i plast. Så nu står ett nytt extraktorrör på tur då det som användes på crossflowen är lite klent i dimension- Så nu blir det 44mm rör. Kommer lite bilder när jag har börjat punkta ihop detta. Pelle : :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelleöberg Posted March 21, 2011 Author Share Posted March 21, 2011 grenröret börjar ta form Uploaded with ImageShack.us Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joaba Posted March 21, 2011 Share Posted March 21, 2011 grenröret börjar ta form Uploaded with ImageShack.us Ser bra ut :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelleöberg Posted March 21, 2011 Author Share Posted March 21, 2011 Får hoppas att det blir bra. Lite svårt att få alla fyra rören lika långa då det är lite trångt :) plus att röret till styrväxeln sitter ivägen för att det ska bli riktigt bra.Pelle :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joaba Posted March 21, 2011 Share Posted March 21, 2011 Får hoppas att det blir bra. Lite svårt att få alla fyra rören lika långa då det är lite trångt :) plus att röret till styrväxeln sitter ivägen för att det ska bli riktigt bra.Pelle :) Jo tack jag vet :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelleöberg Posted March 24, 2011 Author Share Posted March 24, 2011 Har kört all motordata på min vedbodtrimmning i Performance Trends och enligt programmet så ska motorn ge 206 hk vid 7000rpm. Kul o veta att programmet stämmer riktigt bra, ca 5% felmarginal. Så jag ser fram emot att få köra den på rullande landsväg o se vad den säger. Programmet hade lite synpunkter på mitt extraktorrör. Får se om det blir en omkonstruktion. Pelle :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelleöberg Posted March 28, 2011 Author Share Posted March 28, 2011 har fortsatt på avgasröret nu så det är uppunktat. nu väntar helsvetsning och sedan linda med svart bandage. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted March 28, 2011 Share Posted March 28, 2011 skitsnyggt, synd att sätta kaross över den. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelleöberg Posted March 28, 2011 Author Share Posted March 28, 2011 Tack för det. Blev nöjd med rördragningen, har tagit isär det nu o ska svetsa alla rören och slipa svetsar. Sen ska allt lindas med svart bandage. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 28, 2011 Share Posted March 28, 2011 (edited) Vad är längden på rören innan kollektorn? Edited March 28, 2011 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelleöberg Posted March 29, 2011 Author Share Posted March 29, 2011 Kan mäta detta ikväll. Pelle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted March 29, 2011 Share Posted March 29, 2011 Snyggt extraktorrör :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted March 29, 2011 Share Posted March 29, 2011 Tack för det. Blev nöjd med rördragningen, har tagit isär det nu o ska svetsa alla rören och slipa svetsar. Sen ska allt lindas med svart bandage. :) Ett tips är att försöka hålla grenröret så "komplett" som möjligt så länge som möjligt. Jag gjorde nämnligen exakt som du skriver att du ska göra och rören hade INTE samma form efter dom va helsvetsade. Skilde inte supermycket men lite, å eftersom du har mer komplicerat grenrör med mer svetsar än vad jag har så kan du få större problem. Men lycka till :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelleöberg Posted March 29, 2011 Author Share Posted March 29, 2011 Snyggt extraktorrör :thumbsup: tackar:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelleöberg Posted March 29, 2011 Author Share Posted March 29, 2011 Ett tips är att försöka hålla grenröret så "komplett" som möjligt så länge som möjligt. Jag gjorde nämnligen exakt som du skriver att du ska göra och rören hade INTE samma form efter dom va helsvetsade. Skilde inte supermycket men lite, å eftersom du har mer komplicerat grenrör med mer svetsar än vad jag har så kan du få större problem. Men lycka till :) Okej, får hoppas det inte slår sig jättemycket då, rören som går in i kollektorn sitter spända i fjädrar så det gör inget om de skulle ändra form litegrann hoppas jag :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelleöberg Posted March 29, 2011 Author Share Posted March 29, 2011 Kan mäta detta ikväll. Pelle tre av rören är 88cm långa, det sista några cm längre Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joaba Posted March 29, 2011 Share Posted March 29, 2011 Låter som d e rätt långt men d blir nog bra bottendrag :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelleöberg Posted March 29, 2011 Author Share Posted March 29, 2011 Har provat olika rörlängder o diametrar i Performance trends program och det är så liten skillnad i effekt o vrid så det är inte värt o göra ett nytt rör. Skiljer bara några hästar i mellanregistret. På toppvarv så skiljer det inget alls./ Pelle :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 29, 2011 Share Posted March 29, 2011 Det är ok längd. det är väl räknat till 7000 rpm? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelleöberg Posted March 29, 2011 Author Share Posted March 29, 2011 Det är ok längd. det är väl räknat till 7000 rpm? Som det ser ut i programmet så är inte rören som begränsar varvet utan det ser ut som Kammarna sätter stopp. Finns lite parametrar kvar o gå igenom för att se så allt blir så bra det går med den setupen jag har på motorn. Pelle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joaba Posted March 30, 2011 Share Posted March 30, 2011 Har provat olika rörlängder o diametrar i Performance trends program och det är så liten skillnad i effekt o vrid så det är inte värt o göra ett nytt rör. Skiljer bara några hästar i mellanregistret. På toppvarv så skiljer det inget alls./ Pelle :) Japp då så:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelleöberg Posted April 12, 2011 Author Share Posted April 12, 2011 har lindat grenröret nu i svart bandage, blev riktigt bra. även förgasarna syns på bilden:) Mikuni VM 42mm hoppas de kommer funka bra med dom. /Pelle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted April 13, 2011 Share Posted April 13, 2011 har lindat grenröret nu i svart bandage, blev riktigt bra. även förgasarna syns på bilden:) Mikuni VM 42mm hoppas de kommer funka bra med dom. /Pelle Det ser "djävligt" uppkäftigt ut med lindade avgasrör och är snyggt kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted April 13, 2011 Share Posted April 13, 2011 Riktigt fränt. :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelleöberg Posted April 13, 2011 Author Share Posted April 13, 2011 Tack för det pojkar. Pelle :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 13, 2011 Share Posted April 13, 2011 Vad blir det för kammar nu när du sålt Agap kammarna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelleöberg Posted April 13, 2011 Author Share Posted April 13, 2011 Det blir Agap kammar i motorn igen.Pelle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 13, 2011 Share Posted April 13, 2011 Så pass. vilken profil blev det nu? Vad gjorde att du bytte profil? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelleöberg Posted April 13, 2011 Author Share Posted April 13, 2011 Det blir samma 250 graders med 10,3 i ventillyft :lol: . / Pelle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 14, 2011 Share Posted April 14, 2011 Samma? varför byta? var det omslipade ämnen och kör du med nya ämnen nu? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelleöberg Posted April 14, 2011 Author Share Posted April 14, 2011 Det är så enkelt att dom sitter i en annan topp till en ytterligare motor. Pelle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelleöberg Posted May 7, 2011 Author Share Posted May 7, 2011 tidsödande skruvning i garaget... inställning av kammarna är iallafall klart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 7, 2011 Share Posted May 7, 2011 Ja det kan vara tidsödande ibland. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelleöberg Posted May 7, 2011 Author Share Posted May 7, 2011 Det tog nog 5 timmar totalt att ställa in bägge kammarna. Skruva och ställa fram o tillbaka men till sist så blev det inställt efter kamkortet. :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelleöberg Posted May 23, 2011 Author Share Posted May 23, 2011 Har varit lite dåligt med uppdateringar nu , men det har varit mycke garagekvällar nu. En massa krångel och fått lyfta ur motorn igen då kopplingen inte ville funka. Det var fel mått på lamell o tryckplatta. Men nu så är detta fixat. Helgen har gått åt till att göra gasvajrar till Mikuni VM 42 förgasarna. En hel dags jobb att få dessa att funka. Så nu drar det ihop sig för uppstart snart. Ska försöka med en liten filmsnutt när det ska startas.Pelle :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelleöberg Posted May 30, 2011 Author Share Posted May 30, 2011 Försökte att göra uppstart ikväll utan större framgång. Trots att jag har laddat batteriet så orka inte startmotorn dra runt den. Blev bara några några varv så sakta att det blev inte ett liv i den. Får ladda batteriet över natten så får vi se imorn om det är nå bättre. Annars så är det nå galet. Pelle :mad: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 31, 2011 Share Posted May 31, 2011 Batteriet kan vara kass. Då blir det så vid belastning. starten kan också fått sitt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelleöberg Posted June 1, 2011 Author Share Posted June 1, 2011 Batteriet kan vara kass. Då blir det så vid belastning. starten kan också fått sitt. ja antingen är batteriet kasst eller så är startmotorn lite för klen. har fått snurr på maskineriet idag. men den gick bara på 3 cylindrar, och gick senare på 2 cylindrar så då gav jag upp. ska felsöka mer imon. filmade iallafall en liten filmsnutt :) / Pelle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts