Jump to content

pelles locost


Recommended Posts

  • Replies 247
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ikväll så har det varit ventilspelskontroll mellan kolv o ventil.Jag använde modellera på

kolvtoppen och sen på med toppen och montera kamaxlar. Ställde in kammar och på med kamremmen.

Och sen dra runt den nåt varv och sen plocka isär den och mäta tjockleken på leran.Och jag har spel

så det är inom toleransen.Så nu kan jag börja att montera ihop den. Pelle :)

jonseven1350.jpg

jonseven1345.jpg

jonseven1346.jpg

Edited by pelleöberg
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 5 weeks later...
  • 1 month later...

Har varit lugnt i garaget ett tag nu. Men har i allafall gjort motorfästen och ett nytt hemsnickrat

termostathus i aluminium istället för det hemska i plast. Så nu står ett nytt extraktorrör på tur

då det som användes på crossflowen är lite klent i dimension- Så nu blir det 44mm rör. Kommer lite

bilder när jag har börjat punkta ihop detta. Pelle : :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Får hoppas att det blir bra. Lite svårt att få alla fyra rören lika långa då det är

lite trångt :) plus att röret till styrväxeln sitter ivägen för att det ska bli riktigt bra.Pelle :)

Jo tack jag vet :D

Link to comment
Share on other sites

Har kört all motordata på min vedbodtrimmning i Performance Trends och enligt programmet

så ska motorn ge 206 hk vid 7000rpm. Kul o veta att programmet stämmer riktigt bra, ca 5% felmarginal.

Så jag ser fram emot att få köra den på rullande landsväg o se vad den säger. Programmet hade lite synpunkter

på mitt extraktorrör. Får se om det blir en omkonstruktion. Pelle :lol:

Link to comment
Share on other sites

Tack för det. Blev nöjd med rördragningen, har tagit isär det nu o ska svetsa alla rören

och slipa svetsar. Sen ska allt lindas med svart bandage. :)

Ett tips är att försöka hålla grenröret så "komplett" som möjligt så länge som möjligt. Jag gjorde nämnligen exakt som du skriver att du ska göra och rören hade INTE samma form efter dom va helsvetsade. Skilde inte supermycket men lite, å eftersom du har mer komplicerat grenrör med mer svetsar än vad jag har så kan du få större problem. Men lycka till :)

Link to comment
Share on other sites

Ett tips är att försöka hålla grenröret så "komplett" som möjligt så länge som möjligt. Jag gjorde nämnligen exakt som du skriver att du ska göra och rören hade INTE samma form efter dom va helsvetsade. Skilde inte supermycket men lite, å eftersom du har mer komplicerat grenrör med mer svetsar än vad jag har så kan du få större problem. Men lycka till :)

Okej, får hoppas det inte slår sig jättemycket då, rören som går in i kollektorn sitter spända i fjädrar så det gör inget om de skulle ändra form litegrann hoppas jag :)

Link to comment
Share on other sites

Har provat olika rörlängder o diametrar i Performance trends program och det är så liten skillnad

i effekt o vrid så det är inte värt o göra ett nytt rör. Skiljer bara några hästar i mellanregistret.

På toppvarv så skiljer det inget alls./ Pelle :)

Link to comment
Share on other sites

Det är ok längd. det är väl räknat till 7000 rpm?

Som det ser ut i programmet så är inte rören som begränsar varvet utan det ser ut som

Kammarna sätter stopp. Finns lite parametrar kvar o gå igenom för att se så allt blir så

bra det går med den setupen jag har på motorn. Pelle

Link to comment
Share on other sites

Har provat olika rörlängder o diametrar i Performance trends program och det är så liten skillnad

i effekt o vrid så det är inte värt o göra ett nytt rör. Skiljer bara några hästar i mellanregistret.

På toppvarv så skiljer det inget alls./ Pelle :)

Japp då så:)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

har lindat grenröret nu i svart bandage, blev riktigt bra. även förgasarna syns på bilden:) Mikuni VM 42mm hoppas de kommer funka bra med dom. /Pelle

pict0279s.jpg

Det ser "djävligt" uppkäftigt ut med lindade avgasrör och är snyggt

kenneth

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Har varit lite dåligt med uppdateringar nu , men det har varit mycke garagekvällar nu.

En massa krångel och fått lyfta ur motorn igen då kopplingen inte ville funka.

Det var fel mått på lamell o tryckplatta. Men nu så är detta fixat. Helgen har gått åt till

att göra gasvajrar till Mikuni VM 42 förgasarna. En hel dags jobb att få dessa att funka.

Så nu drar det ihop sig för uppstart snart. Ska försöka med en liten filmsnutt när det ska startas.Pelle :lol:

Link to comment
Share on other sites

Försökte att göra uppstart ikväll utan större framgång. Trots att jag har laddat batteriet

så orka inte startmotorn dra runt den. Blev bara några några varv så sakta att det blev inte ett liv

i den. Får ladda batteriet över natten så får vi se imorn om det är nå bättre. Annars så är det nå galet.

Pelle :mad:

Link to comment
Share on other sites

Batteriet kan vara kass.

Då blir det så vid belastning. starten kan också fått sitt.

ja antingen är batteriet kasst eller så är startmotorn lite för klen. har fått snurr på maskineriet idag. men den gick bara på 3 cylindrar, och gick senare på 2 cylindrar så då gav jag upp. ska felsöka mer imon. filmade iallafall en liten filmsnutt :)

/ Pelle

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...