pelleöberg Posted October 15, 2010 Posted October 15, 2010 (edited) Hejsan jag tänkte att jag skulle starta en tråd om bilen och visa vad som försigår i mitt garage. jag köpte bilen den 12/12-09 av en kille här på forumet. så fort den kommit in i garaget satte jag vinkelslipen i den och började bygga om :) runt 20:e maj i år blev den hyffsat klar och den otrimmade kent 1600 motorn optimerades med 1300 kolvar steg 3 topp och mikuni 34mm förgasare och en a6 kam. blev en stor förbättring. såhär såg den ut när den inhandlades och såhär ser den ut nu efter mina ombyggnationer och lack, en helt ny bil i mina ögon :) nu har jag även en ny motor, zetec 2.0 som står i motorstativet för trimmning, den har fått toppen portad och igenlagda spridarhål, backcuttade ventiler, avsvarvade ventilskaft, omslipade kammar utav agap, kompet ligger på 11:1, tändningen är ombyggd för vanlig fördelare. mikuni 41mm förgasare kommer motorn att få. här följer lite bilder :) den vänsta kammen är en av de nya kammarna från agap jämfört med av orginal kammarna till höger:) kommer mer bilder alltersom jag håller på :) Edited February 29, 2012 by pelleöberg Quote
cealm Posted October 15, 2010 Posted October 15, 2010 Välkommen in i forumet med en ny tråd. SEr ut att ha blivet en rejäl "makeover". --- satte jag vinkelslipen i den --- Visst är det ett trevligt verktyg, (men farligt) Kul att se bilderna. Quote
pelleöberg Posted October 15, 2010 Author Posted October 15, 2010 Tack , det kommer mera bilder när motorbygget fortsätter. Pelle Quote
Rayman Posted October 15, 2010 Posted October 15, 2010 gött att se någon mer än mig själv som föredrar förgasare framför insprut! gjorde du någon bänkning för att se hur mycket mer effekt du fick? Quote
pelleöberg Posted October 16, 2010 Author Posted October 16, 2010 Nä, det blev ingen bänkning med crossflow motorn. Men när zetecen är klar så ska den köras i bänk o justeras in. Ska bli spånnande o se vad den lämnar efter min vedbod trimmning. Pelle :) Quote
Micael Posted October 16, 2010 Posted October 16, 2010 Kul projekt, jag höll på att trimmade Zetec (vebod) förut. Hur har du lagt igen spridarurtagen? Svetsat? Micke Quote
pelleöberg Posted October 16, 2010 Author Posted October 16, 2010 Ja, jag svetsa igen spridarhålet med tigen, Pelle Quote
Jay-c Posted October 16, 2010 Posted October 16, 2010 :D helt sjuka före-efter bilder, endast handbromsen och rattnavet som är samma? Quote
pelleöberg Posted October 16, 2010 Author Posted October 16, 2010 :D helt sjuka före-efter bilder, endast handbromsen och rattnavet som är samma? haha ja i princip det enda som är samma, plus skärmar och lysen :) Quote
pelleöberg Posted October 16, 2010 Author Posted October 16, 2010 här är data på nya kammarna, de blir perfekta för att ta ut runt 200hk det ombyggda tråget Quote
Berne Posted October 16, 2010 Posted October 16, 2010 Oj vilken skillnad, nu är den verkligen fin! Zetec på 200 hk verkar ju också trevligt. Jag har en 1800 i min bil och den behöver lite mer pulver. Var har du fått kammarna omslipade? Är det bättre/billigare än att köpa nya från kentcams eller liknande? Quote
Thomas Posted October 16, 2010 Posted October 16, 2010 Det är AGAP kammar han har. svensk firma med t.ex. rullkammar till B20 voila! http://www.agap.se/Kamaxelslipning.htm Quote
Kilkenny Posted October 17, 2010 Posted October 17, 2010 Och fälgarna är inte så dumma dom heller, Phoenix 100+? :) Quote
pelleöberg Posted October 17, 2010 Author Posted October 17, 2010 Och fälgarna är inte så dumma dom heller, Phoenix 100+? :) Japp , Phoenix 100+ . Kostade mej hela 100 kr för fyra !! Pelle :lol: Quote
Krolleg Posted October 17, 2010 Posted October 17, 2010 Bra jobb med face liften! Bilen gick från inte så fin till riktigt fin tio tummar upp av 2 möjliga :) Quote
pelleöberg Posted October 17, 2010 Author Posted October 17, 2010 Bra jobb med face liften! Bilen gick från inte så fin till riktigt fin tio tummar upp av 2 möjliga :) Tack för det. Kul att få höra att man fått till det mot det bättre. Tycker själv att den blev bra mycket finare Pelle :lol: Quote
Kilkenny Posted October 17, 2010 Posted October 17, 2010 Japp , Phoenix 100+ . Kostade mej hela 100 kr för fyra !! Pelle :lol: Och jag som betalde hela 100 kr styck!!! Quote
pelleöberg Posted October 18, 2010 Author Posted October 18, 2010 (edited) Idag så har det varit montering av nya kammarna. Insåg ganska snart att jag behöver 16 st laschcaps då bascirkeln är avslipad så mycket att hydraullyfteren inte har slaglängd så det räcker. Hitta en firma på nätet som har laschcaps i tjocklek på hatten från 1,5 mm upp till 6 mm. Så det löser sig på ett enkelt sätt. Pelle Edited November 24, 2010 by pelleöberg Quote
pelleöberg Posted October 21, 2010 Author Posted October 21, 2010 :) Här har jag min modifierade fördelare från crossflowen. Den har jag kortat så mycket det går och sen har jag svarvat o fräst en medbringare som passar i spåret i gaveln på kamaxeln. Har gjort en plåt som jag skruvar fast på gaveln på toppen.Jag svetsar fast en hylsa med låsning så det går justera fördelaren. Kommer lite bilder på detta när jag ska provmontera dettta på toppen. Pelle Quote
pelleöberg Posted October 29, 2010 Author Posted October 29, 2010 (edited) Här så har jag satt dit fördelaren i sitt fäste.Det jag ska fixa till är en styrning på medbringaren, en tapp på 5,4 mm som går in i dubbhålet på kamaxeln. Den vill inte centrera riktigt annars. Pelle Edited October 29, 2010 by pelleöberg Quote
pelleöberg Posted October 29, 2010 Author Posted October 29, 2010 Det är beställt 16 st hos DLI TEKNIK.SE plus en uppsättning ARP bultar. Dom hade laschcaps i tjocklek från 1,5mm till 6mm. Pelle Quote
pelleöberg Posted November 1, 2010 Author Posted November 1, 2010 (edited) Idag så kom det paket med mina laschcaps och arp bultar . Ska nu ut i garaget ö kolla hur det blir med dom på plats på lyftarna. Ska försöka att få till bilder på dessa men mina kunskaper med datorn är väldigt begränsade. Pelle. Edited November 1, 2010 by pelleöberg Quote
pelleöberg Posted November 1, 2010 Author Posted November 1, 2010 Ja , jag kör med en hederlig gammal fördelare. Mest för att göra det enkelt och för att jag är värdelös på datorer o mappning o sånt. Och det som inte finns kan inte krångla. Men jag är nog född i fel tidsålder( gammalmodig). :) Quote
auditsq Posted November 2, 2010 Posted November 2, 2010 snyggt jobbat.. :thumbsup: blir en tråd att följa.. välkommen :racesmile: Quote
pelleöberg Posted November 2, 2010 Author Posted November 2, 2010 Det kommer mera bilder när jag får hjälp av grabben o lägga in lite bilder. Idag så har det blivit svarvning av svänghjulet från 1800 motorn.Siktar på 5kg så jag har kört av så mycket jag kan utan att det delar på sig i två delar när jag kopplar ur :lol: Quote
pelleöberg Posted November 4, 2010 Author Posted November 4, 2010 (edited) Vägde in svänghjulet ikväll och vågen stannade på 4,5 kg.Svarvade av alla ytor och insåg när det satt i svarven att det är då ingen precion på ett standard svänghjul. Det kasta på 3-4 tiondelar så det är nog inte så noga på fordfabriken. Och nu så ska jag slipa mina laschcaps 4 tiondelar då dom vilar på låsclipsen istället för att ligga på ventilskaftet. Så detta blir nästa kvällspyssel. / Pelle Edited November 24, 2010 by pelleöberg Quote
Thomas Posted November 4, 2010 Posted November 4, 2010 ja så är det ofta på lashcaps. undrar varför de gör på det viset. mitt nya sv.hjul jag köpte ifjol från UK till opelmöllan. vägde 3,6 utan startkrans och 4 kilo med. det var ett annat stål i det. ej gjutet. Quote
pelleöberg Posted November 8, 2010 Author Posted November 8, 2010 såhär ser mitt 4.5kilos svänghjul ut:) och en bild på lashcapsen /Pelle Quote
pelleöberg Posted November 17, 2010 Author Posted November 17, 2010 (edited) http://img709.imageshack.us/g/jonseven1329.jpg/ Här så kommer en bild på mina viktjusterade o polerade vevstakar. Och en uppsättning ARP bultar. Ska vikta kolvarna också så det blir nästa kvällspyssel./ Pelle Edited November 17, 2010 by pelleöberg Quote
pelleöberg Posted November 17, 2010 Author Posted November 17, 2010 ops, undrar vad bilden tog vägen? Jag fär göra ett nytt försök./Pelle Quote
pelleöberg Posted November 19, 2010 Author Posted November 19, 2010 Det har uppstått problem med ARP bultarna, dom passar inte på mina vevstakar. Dom är 10mm för korta och gängan är 9mm. Mina orginalbultar är gängan 8mmm och dessa är 48mm långa. Enligt ARP så är det dessa bultar till 2,0 zetec. Har tagit isär mina tre motorer och det är likadana 8mm bultar på samtliga. Är det skillnad på en usa zetec eller vadå? / Pelle Quote
Thomas Posted November 19, 2010 Posted November 19, 2010 Här finns både 8mm o 9mm http://shop.ebay.co.uk/i.html?_nkw=zetec+ARP+&_cqr=true&_nkwusc=Zerec+ARP&_rdc=1 Quote
pelleöberg Posted November 19, 2010 Author Posted November 19, 2010 Ok, tack för hjälpen. Får skicka tillbaka mina och beställa nya. /Pelle :) Quote
Hising Posted November 19, 2010 Posted November 19, 2010 Vägde in svänghjulet ikväll och vågen stannade på 4,5 kg.Svarvade av alla ytor och insåg när det satt i svarven att det är då ingen precion på ett standard svänghjul. Det kasta på 3-4 tiondelar så det är nog inte så noga på fordfabriken. Hoppas du inte svarvade med kast. den rimliga förklaringen är väl att svänghjulet kastade i din chuck och då har du istället svarvat dit kast i förhållande till centrum. Inte en chans att ett svänghjul med kast på 3-4 tiondelar kommer förbi till montage i bil på en bilfabrik. Quote
auditsq Posted November 19, 2010 Posted November 19, 2010 ahh.. nu trillade poletten ner ... vi snackade ju en hel del på Locost träffen på Kullen..vad kul att det blev Zetecspåret..bidrog min med lite inspiration ..i allafall ljudet kanske ? :hypocrite: ..går det bra om jag lämnar min topp hos dej för portning :notworthy: :prop: specade du kamprofil hos Agap.. ? misstänker att din bil blir trevligt snabb runt Kullen om du får ut 200... jättekul tråd att följa när folk som kan på riktigt meckar :thumbsup: själv önskar jag komma ur meckar coman... ingen lust alls för garaget för tillfället..för mycket jobb e nog orsaken :banghead: Quote
pelleöberg Posted November 20, 2010 Author Posted November 20, 2010 (edited) Hoppas du inte svarvade med kast. den rimliga förklaringen är väl att svänghjulet kastade i din chuck och då har du istället svarvat dit kast i förhållande till centrum. Inte en chans att ett svänghjul med kast på 3-4 tiondelar kommer förbi till montage i bil på en bilfabrik. Nä då, jag har inte svarvat dit 3-4 tiondelar kast. Jag svarva en tapp o krympte dit svänghjulet på tappen. Och det kasta verkligen så mycket när jag satte dit magnetfoten med klockan.Så antingen ett måndagsex eller så är det inge mer noga än så på Ford./ Pelle Edited November 20, 2010 by pelleöberg Quote
pelleöberg Posted November 20, 2010 Author Posted November 20, 2010 (edited) ahh.. nu trillade poletten ner ... vi snackade ju en hel del på Locost träffen på Kullen..vad kul att det blev Zetecspåret..bidrog min med lite inspiration ..i allafall ljudet kanske ? :hypocrite: ..går det bra om jag lämnar min topp hos dej för portning :notworthy: :prop: specade du kamprofil hos Agap.. ? misstänker att din bil blir trevligt snabb runt Kullen om du får ut 200... jättekul tråd att följa när folk som kan på riktigt meckar :thumbsup: själv önskar jag komma ur meckar coman... ingen lust alls för garaget för tillfället..för mycket jobb e nog orsaken :banghead: Det går bra att lämna toppen till mej om du vill ha den portad. Jag fick speca kammarna som jag villa ha dom med beräknad toppeffekt och maxvarv. Sen kom han på agap med ett förlag som jag tyckte lät bra. Ja , ljudet i din bil på kullen gjorde att man blev sugen att sätta igång att börja bygga./Pelle Edited November 20, 2010 by pelleöberg Quote
Thomas Posted November 20, 2010 Posted November 20, 2010 Mät svänghjulskastet på motorn innan montering. Att svarva en tapp kan vara vanskligt. ibland är det bättre att spänna det mot backarna i chucken. Mot backarna inte med backarna. Och dra fast det med en lång stång som går genom chucken. Kör man mot dubbdockan så slirar det lätt. Quote
pelleöberg Posted November 20, 2010 Author Posted November 20, 2010 Mät svänghjulskastet på motorn innan montering. Att svarva en tapp kan vara vanskligt. ibland är det bättre att spänna det mot backarna i chucken. Mot backarna inte med backarna. Och dra fast det med en lång stång som går genom chucken. Kör man mot dubbdockan så slirar det lätt. Att svarva ett tapp är ju det bästa du kan göra.Det blir ju en simulerad vevaxel med noll kast. Jag har jobbat som maskinarbetare i många år så jag har koll på vad jag håller på med./Pelle :lol: Quote
Thomas Posted November 20, 2010 Posted November 20, 2010 jo det tvivlar jag inte på. men ju fler delar ju lättare för fel. det räcker att man lossar den och sätter upp igen så kan det slå lite. men det vet du. Quote
pelleöberg Posted November 20, 2010 Author Posted November 20, 2010 jo det tvivlar jag inte på. men ju fler delar ju lättare för fel. det räcker att man lossar den och sätter upp igen så kan det slå lite. men det vet du. Man får se till att axeln man svarvat inte får lossas ur chucken medans man håller på för då blir det ju att det börjar kasta./Pelle Quote
Thomas Posted November 20, 2010 Posted November 20, 2010 jag trodde du gjort det när du krympte på svhj. men så var inte fallet. Quote
auditsq Posted November 20, 2010 Posted November 20, 2010 Det går bra att lämna toppen till mej om du vill ha den portad. Jag fick speca kammarna som jag villa ha dom med beräknad toppeffekt och maxvarv. Sen kom han på agap med ett förlag som jag tyckte lät bra. Ja , ljudet i din bil på kullen gjorde att man blev sugen att sätta igång att börja bygga./Pelle lysande.. :notworthy: jag drar ett PM så kan vi snacka vidare :racesmile: Quote
pelleöberg Posted November 22, 2010 Author Posted November 22, 2010 Ikväll så har det varit viktjustering av kolvarna. Så nu så väger dom lika på grammet. Innan så var det 4 gram i differans mellan den tyngsta o lättaste. Nästa moment blir att sätta ihop motorn med en kolv och lägga modellera på kolvtoppen och på med topplocket och dra runt den och se hur mycket spel det är mellan kolv o ventil./ Pelle :) Quote
Thomas Posted November 22, 2010 Posted November 22, 2010 Vad är det för kolvfabrikat du har? Mina Accralite skilde mindre än 0,5 gram mellan alla 4. Quote
pelleöberg Posted November 22, 2010 Author Posted November 22, 2010 Det är Ford orginalkolvar så det är väl därför det skiljer så pass emellan dom./Pelle Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.