pelleöberg Posted June 13, 2011 Author Posted June 13, 2011 (edited) Ikväll så är det sorg i Öbergs garage. Skulle bara backa ut o ta en liten provtur. När jag la i friläge efter jag backat ut så bara skramlade det till och det tog tvärstopp. Motorn gick inte runt så det var bara att rulla in i garaget igen.Rev av toppen på en gång. Såg inge trevligt ut. Stort hål i tvåans kolv och två ventiltallrikar låg avslagna . Toppen är bara skrot. Så nu är det bara att börja om. Vet inte än då vad som har orsakat detta missöde. väldigt synd nu när jag fått motorn att gå riktigt bra, fått till bestyckningen någorlunda bra och den drar riktigt bra upp till ca 7500. Pelle :( Edited June 13, 2011 by pelleöberg Quote
Jocke4U Posted June 13, 2011 Posted June 13, 2011 Å nej, beklagar sorgen. Attans så tråkigt :( :( Quote
pelleöberg Posted June 13, 2011 Author Posted June 13, 2011 Känns lite tungt just nu , men det bara att ta nya tag o börja om. :mad: Quote
Thomas Posted June 13, 2011 Posted June 13, 2011 Kan det ha varit ventilsläpp på motorn tidigare? Quote
pelleöberg Posted June 14, 2011 Author Posted June 14, 2011 Vet inte riktigt vad som har hänt ännu , men jag tror inte att det har varit nå ventilsläpp. Har kört ganska lungt , har dragit den till 7500rpm. Jag får kolla vidare o se om jag kan klura ut vad som som har orsakat det.Pelle :mad: Quote
Thomas Posted June 14, 2011 Posted June 14, 2011 (edited) Är det hydraulkam så kan det vara lurigt om man timar in dem vid TDC och tryckaren inte är stum, så därför brukar jag tima in dem vid maxlyft (nockvinkel) Är den inte oljefylld eller stum vid TDC så kan man missa en 10 del eller så som pumpas upp när motorn är igång. Det är jäkligt ledsamt att/när sådant här händer. eftersom man har motor med kamrem så räknar man nästan med ett ras, för jag litar inte på remmar. Drev är det bästa. Edited June 14, 2011 by Thomas Quote
pelleöberg Posted June 14, 2011 Author Posted June 14, 2011 Ja, jag har mina aningar med hydraullyftarna så min fundering är om jag ska gå över till solida lyftare i stället. Vi får se hur jag gör. Men nu så blir det snabbt att få i en ersättningsmotor.Grannen har en mondeo ståendes så jag får köpa den för en billig peng. Vill ju få åka lite i sommar och även på Kinnekulle. / Pelle :unsure: Quote
Thomas Posted June 15, 2011 Posted June 15, 2011 ja man kan lägga ett bladmått mellan nock o lyft om det finns plats utan att ventilerna möter kolv vid injustering. Men som sagt timar du vid nockvinkel så är alla spel redan borta. Quote
pelleöberg Posted June 15, 2011 Author Posted June 15, 2011 (edited) Jag får vara noga när jag monterar ihop nästa motor så man slipper såna här tråkigheter. Trodde att jag var noga när jag montera ihop motorn o hade modellera på kolvtoppen o mätte tjockleken. Hade marginal där men tydligen för lite med facit i hand.Pelle :) Edited June 15, 2011 by pelleöberg Quote
pelleöberg Posted July 4, 2011 Author Posted July 4, 2011 Nu så har jobbet börjat med att bygga ihop en ny motor efter 2 veckors semester i stugan i sälen. Ny vevstake o ny kolv och en ny topp. Blir nog några långa dagar i garaget./Pelle :) Quote
pelleöberg Posted July 6, 2011 Author Posted July 6, 2011 Det gick inte riktigt som jag tänkt mej då även blocket var spräckt vid tvåans cylinder. Så idag var jag o köpte en mondeo för tusen spänn där allt funka , till o med klimatannläggningen. Och bilen gick riktigt bra dessutom. Men nu så står motorn på garagegolvet . Så imorn så börjar jag att riva den o montera ny topp o arp bultar. Vill gärna ha fart på bilen nu för nu vill man ju köra mina krokiga favoritvägar. / Pelle :) Quote
Thomas Posted July 7, 2011 Posted July 7, 2011 Åh så tråkigt med blocket. Hoppas du får till det snart. Quote
auditsq Posted July 7, 2011 Posted July 7, 2011 (edited) hoppas du får fixat detta så du kan komma till Kullen.. jag hade ju spetsat in mej på att köpa en av dina toppar men vi kanske får fundera hur man löser det med hydraul lyftare kvar.. Zetecs är riktiga krigare att hålla o det finns hyffsat med trim så länge man håller sej under 220-240.. det är toppen som en problemet..sätter man ARP bultar på vevarna så kan denna motor pressa ur sej 240 hästar hela dagen.. givetvis tillsammans med en 2.1 borrning o 48mm webers :prop: Edited July 8, 2011 by auditsq Quote
auditsq Posted July 7, 2011 Posted July 7, 2011 (edited) dubbelpost Edited July 8, 2011 by auditsq Quote
pelleöberg Posted July 8, 2011 Author Posted July 8, 2011 Jo då , om ett par dagar så är nya motorn klar. Sen har jag bara lite inställningsbekymmer med Mikuni Vm 42 förgasarna. Men det ska nog gå. Det är synkningen som är bekymret då det blir sju gasvajrar totalt o hålla reda på. :)Pelle Quote
pelleöberg Posted July 17, 2011 Author Posted July 17, 2011 Nu så sitter nya motorn i bilen och den funkar helt okej. Har dock bekymmer med förgasarna då synkningen ändrar sig hela tiden. Är lite krångligt med alla vajrar och jag får synka dom varje gång jag ska åka en sväng. Får väl se hur länge jag står ut med detta krångel o köper nå annat i förgasarväg/Pelle :) Quote
pelleöberg Posted July 20, 2011 Author Posted July 20, 2011 nu är nya motorn färdig och har äntligen fått tummen ur och köpt mig riktiga förgasare, Mikuni RS38 :) ska göra ny gasvajer samt chokevajer den ska de gå att slå fart på den:) sen är det bara bestyckningen kvar.. Quote
Tabac Posted July 20, 2011 Posted July 20, 2011 nu är nya motorn färdig och har äntligen fått tummen ur och köpt mig riktiga förgasare, Mikuni RS38 :) ska göra ny gasvajer samt chokevajer den ska de gå att slå fart på den:) sen är det bara bestyckningen kvar.. Hallå! Vad är det som gör att du tidigare behövde 7st.gasvajrar och nu ska du klara dig med 1st. ?? Quote
pelleöberg Posted July 21, 2011 Author Posted July 21, 2011 Jag gjorde det lite svårt för mej då jag använde Mikuni VM förgasare från en snöskoter. Då dessa har separat vajer till varje trottel plus att jag använde tre st förgreningsstycken för vajrarna så blir det sju vajrar totalt. Och det var svårare och synka dessa än jag trodde. På RS bryggan så är det en gemensam axel som lyfter trottlarna och bara en vajer. Betydligt smidigare. Blir uppstart nu på förmiddan. / Pelle :) Quote
pelleöberg Posted July 22, 2011 Author Posted July 22, 2011 Nu börjar jag få riktigt bra snurr i motorn. Har lite för fet blandning på lågfart och lite magert på toppen. Väntar på nya lågfartsmunstycken och huvudmunstyckena borrar jag med fem hundradelars skillnad uppåt så nu börjar den gå riktigt bra. Spottar o missar lite runt sjutusen men jag får fortsätta o borra vidare tills jag träffar rätt. / Pelle :prop: Quote
pelleöberg Posted July 31, 2011 Author Posted July 31, 2011 Nu så börjar motorn gå riktigt bra. Provade idag o dra den till 8500rpm och den gick klockrent. Går fortfarande lite fett på lågtfart och sen har jag ett annat litet bekymmer.Ettans stift är sotigt och de andra är bruna o fina. Men ettans är sotsvart. Har provat att byta nålventilen vid flottören men ingen skillnad. Märkligt fenomen men jag får väl skruva vidare o se om jag kan klura ut varför detta fenomen. Samma lågfart o huvudmunstycke och läge på nålen och luftskruven på förgasarna. Märkligt/ Pelle :wacko: Quote
pelleöberg Posted July 31, 2011 Author Posted July 31, 2011 Japp, den ligger lika på alla fyra 17,5mm enligt mikunis uppgifter./ Pelle Quote
pelleöberg Posted August 11, 2011 Author Posted August 11, 2011 Har varit ganska lungt på fronten .Väntar ännu på en ny nål då föregående ägare av dessa förgasare lyckats med konstycket att bryta av en nål så dom tre övre spåren för clipset är borta. Måste även gå ner en storlek till på lågfart då den ryker svart på låg o mellanregistret. Ihelgen så blir det kalas då den stora dagen inträder då man fyller 50. Känns ändå ganska bra att fylla 50år. Enda skillnaden nu för tiden att leksakerna blir bara dyrare. På min önskelista just nu står en 5 växlad sekvensiell låda från quaife. Får se om min önskan slår in då denna leksak kostar en rejäl slant. / Pelle :lol: Quote
cealm Posted August 12, 2011 Posted August 12, 2011 Grattis på kommande femtioårsdag och välkommen in i gänget. Kan lova att det inte är så farligt att fylla femtio. Det finns faktiskt många fördelar med det också. Hoppas också du har en omgivning som förstår Vikten av sekvensiella växellådor från just Quife. Quote
pelleöberg Posted August 12, 2011 Author Posted August 12, 2011 Tack för det. Jag tror dock att alla inte förstår vitsen med såna leksaker från Quaife. /Pelle :) Quote
Thomas Posted August 12, 2011 Posted August 12, 2011 Hi Hi. Gör de inte? Konstigt folk. Grattis förresten. Tänkte nu på ditt svarta stift. Det kan vara lite olja som kommer in i motorn på den cylindern. Det kan räcka med så lite att det är försumbart för att ge svart stift. Quote
pelleöberg Posted August 12, 2011 Author Posted August 12, 2011 Hi Hi. Gör de inte? Konstigt folk. Grattis förresten. Tänkte nu på ditt svarta stift. Det kan vara lite olja som kommer in i motorn på den cylindern. Det kan räcka med så lite att det är försumbart för att ge svart stift. Tack för det. Ja , det kan nog vara så som du säger att lite olja och då är det kanske svårt att avgöra om det sotar för det eller för mycket soppa.Jag skruvar vidare och ser om jag får den att gå riktigt som den ska så kanske jag kan ta mej till Kinnekulle./ Pelle snart 50(söndag). Fest lördag ont i huvet söndag. :lol: Quote
pelleöberg Posted August 19, 2011 Author Posted August 19, 2011 (edited) Har kommit halvägs i min dröm o köpa en 5 växlad Quaife sekventiell låda. Köpte en tätstegad 4 vxl M45 SF dogbox låda med 2,19 på ettan. Ska bli spännande och sätta den på plats och provköra och bara dra i växlarna utan koppling :D Edited August 20, 2011 by pelleöberg Quote
pelleöberg Posted August 22, 2011 Author Posted August 22, 2011 Har börjat lite smått o förbereda växellådsbytet.Blir lite merjobb då ingående axeln är 20mm längre än typ 9 lådan. Löser det med locost arrangemang o gör en 20mm tjock adapterring och borrar o gängar för bultdelning för dogboxlådan/ Pelle :) Quote
gka Posted August 24, 2011 Posted August 24, 2011 Vad hade du för utväxling på ettan på gamla lådan? Vanliga 3,65 eller högre? Quote
pelleöberg Posted August 25, 2011 Author Posted August 25, 2011 Är inte säker men skulle tro att det nog runt 3,65 som du säger. Har gjort en adapterplatta nu så snart blir det montering. / Pelle Quote
pelleöberg Posted January 19, 2012 Author Posted January 19, 2012 det var länge sedan en uppdatering nu, men det har hänt lite i garaget iallafall. har köpt nya vassare kammar från cat cams 304 graders. ny bakaxel 1030 med dana diff och 4,88 utväxling. nya lätta 4kolvs ok till bakbromsarna. lägger upp nåra bilder imon :) Quote
pelleöberg Posted January 21, 2012 Author Posted January 21, 2012 Jag kör med 195-50-15. Sen så beror det ju på vad man ska ha bilen till. Den kommer att göra ca 180 km på fullvarv och det räcker bra för mej. Ska köra några repor på 201 meter i sommar o då vill men ha en kvick kärra. :) Quote
PeÅ Posted January 22, 2012 Posted January 22, 2012 varför inte ta och montera en sekvent tillsats på M45 lådan ? funkar bra på dogbox, inte standardlåda. prova http://www.firmalarsdavidsson.se/ PeÅ Quote
kengren Posted January 22, 2012 Posted January 22, 2012 varför inte ta och montera en sekvent tillsats på M45 lådan ? funkar bra på dogbox, inte standardlåda. prova http://www.firmalarsdavidsson.se/ PeÅ Om du vill få lägre utväxling för 200 meter, skulle inte du kunna prova med 13" däck istället. Vet ej hur det är med däcktillgången på 13" till strippen? kenneth Quote
pelleöberg Posted January 22, 2012 Author Posted January 22, 2012 ja det kanske hade varit ett alternativ .Jag provar dock med 4.88 så får vi se hur det blir. Pelle :) Quote
pelleöberg Posted January 22, 2012 Author Posted January 22, 2012 Ja enligt utväxlingsdata så ligger varvet runt 5000 rpm vid 90 km så det blir nog o ha hörselpluttar i när man finåker. Men o andra sidan en racerbil finåker man inte med. Inte jag i allafall. Pelle :) Quote
pelleöberg Posted January 26, 2012 Author Posted January 26, 2012 Nu så är allt klart med adapterplattan mellan motor o låda, Har gjort klart med infästning av startmotor och modifierat kopplingsarmen så att det passar ihop med m45 och zetec. Och bakaxel är klar o sitter på plats med nya utväxlingen, Och fästen är klara för 4 kolvsoken. Några nya bromsrör sen så är bakändan klar. Ska försöka få in lite bilder på dettta , tar hjälp av sonen med detta då jag är värdelös på datorer. Pelle :) Quote
pelleöberg Posted February 13, 2012 Author Posted February 13, 2012 varför inte ta och montera en sekvent tillsats på M45 lådan ? funkar bra på dogbox, inte standardlåda. prova http://www.firmalarsdavidsson.se/ PeÅ Ja det hade varit häftigt. Men passar tyvärr inte till SF dogbox, endast Sellholm och davidsson drevsats. Quote
pelleöberg Posted February 13, 2012 Author Posted February 13, 2012 såhär ser bromsarna bak ut, endast 900 gram per ok. kommer att montera hydraulisk handbroms till detta med. Quote
Daffe Posted February 14, 2012 Posted February 14, 2012 Stiligt, då blir det att kompletera med lätta fälgar. :racesmile: Quote
Antas Posted February 14, 2012 Posted February 14, 2012 Citat: "kommer att montera hydraulisk handbroms till detta med." Jag hade planer på samma men fick svaret att hydraulisk handbroms godkänns endast om det är en separat krets med separata kolvar. Handbromsen ska alltså vara ett helt separat system. Antas Wirebromsare. Quote
pelleöberg Posted February 14, 2012 Author Posted February 14, 2012 Bilen ska inte besiktas först nästa år så jag tar det bekymret då. I sommar så kör vi med hydraulisk handbroms. :) Pelle Quote
pelleöberg Posted February 29, 2012 Author Posted February 29, 2012 (edited) En bild på nya kammarna från catcams såhär ser insugskanalen ut Dogbox lådan på plats Edited February 29, 2012 by pelleöberg Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.