Jump to content

Tändning till en Zetec?


Recommended Posts

Hej, håller på med en Zetec 2.0 som jag ska ha mc förgasare på och behöver då hjälp med att veta vilket täningssystem jag behöver. Kollat lite på MegaSquirt för att det verkar vara billigast. Någon som kan förklara lite vad som gäller?

Mvh Erik

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag har köpt och monterat Megajolt tändsystem (http://www.autosportlabs.net/Main_Page) på min Ford crossflow motor och jag tror att det är ett bra alternativ till MS. Jag köpte en byggsats och lödde ihop den. Det fungerar kanon. Enda problemet var att hitta rätt Seriell till USB kabel. Det finns gott om färdiga tändmappar till Zetc.

// Per-Erik

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag har köpt och monterat Megajolt tändsystem (http://www.autosportlabs.net/Main_Page) på min Ford crossflow motor och jag tror att det är ett bra alternativ till MS. Jag köpte en byggsats och lödde ihop den. Det fungerar kanon. Enda problemet var att hitta rätt Seriell till USB kabel. Det finns gott om färdiga tändmappar till Zetc.

// Per-Erik

Tydligen är Megajolt byggsatserna stoppade av någon anledning, men det går att köpa färdiga.

Min rekommendation är nog MS, ligger på 3400kr plus tillbehör.

Se annons, Mofid är välkänd och bra enligt många på rejsa.nu: http://www.blocket.se/stockholm/Megasquirt__mm_21630506.htm?ca=23_3&w=3

Link to comment
Share on other sites

Mofid är en guru inom Megasquirt och kan det här och skräddarsyr det du vill ha.Han kallas m på forumet. Och med megasq, så kan du lätt få backup då många kan dem och det finns forum.

http://forum.megasquirt.se/

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Hej!

Är inte ett komplett MS lite overkill om man endast tänker använda tänddelen. Om jag förstått saken rätt är Megajolt lite junior ett MegaSquirt som är strippat på allt utom det som behövs till tändningen. Kostnaden för Megajolt blir också lägre ca. 1500kr för ett färdigbyggt system. När jag köpte min byggsats i våras kostade den 1030kr inkl. frakt, fästen, kabel och extra komponenter för att ev. bygga om till tps.

// Per-Erik

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar. Om man vill beställa ett MS system var gör man det då. Jag har en kompis som är bra på och löda så det är nog inga problem att köpa en byggsatts.

Jag undra också vad Per-Erik menar med tps?

Link to comment
Share on other sites

Hej!

TPS är Throttle Position Sensor. Megajolt går att beställa med antingen MAP sensor, vilken reglerar tändningen efter vacuum i insugningsröret eller för TPS som kollar läget på gasreglaget för att reglera tändningen. Jag beställde med MAP sensor men eftersom jag var osäker på att det skulle fungera på min motor beställde jag komponenter för ombyggnad till TPS på en gång.

// Per-Erik

Link to comment
Share on other sites

TPS = trottelpotentiometer den talar om för datorn vilket gasläge du befinner dig i.

Ofta brukar det inte skilja så mycket på priset om man ska löda själv så det lönar sig att köpa färdigt. Men om du bara ska ha tändnig? HAr du inte originalet kvar? det borde gå att köra med utan spridare. men klart tändkurvan kan du inte optimera.

Jag köpte ett gammalt MBE för både bränsle o tändning begagnat på Ebay i England 1700:- inkl. frakt och det har ingen map sensor utan kör mot trottel,varvtal,motortemp,lufttemp signaler.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

MS kör jag i 3 bilar och en ATV,funkar kanon och e enkelt att jobba med,mappning osv...

Jag har köpt samtliga sprut genom Mofid,kanon service,testade och klara med grund mappar så man får liv i motorn!

Löda själv kanske e kul att testa men vinsten e liten och strular nåt så saknar man garanti/support..bortsett från alla sidor/forum där det finns problemlösare som ibland har rätt!

Ska du ändå bygga om så köp en spjällbrygga från hoj med sprut så blir det lättare att få en fin gång å bra effekt utan att trassla med bestyckning.

Spinning wheel i stockholm har kompletta för ca 3000:-

Själv bygger jag Zetec 2.0 med gsxr1000 spjäll och MS...gsx spjällen e på 40mm/st så det borde räcka gott för en kul sugmotor!

Lycka till!

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...