Jump to content

Lite funderingar


Thomas_69

Recommended Posts

Hallå alla !

Ny här, bor strax söder om Örebro !

Jo, ligger i startblocken för ett bygge men har lite bryderi angående val av drivlina. Har i min ägo en hoper Volvodelar, bland annat en vass banracemotor från ett chassi jag nyligen sålt och så det mesta från en Alfa Romeo Bertone Cupé att installera.

Innan jag startar kallsågen och värmer upp tigsvetsen så skulle jag vilja ha synpunkter från båda "lägren" om fördelar/nackdelar angående Volvo kontra Alfa.

Båda resultaten låter trevliga så det slutar kanske med 2 locosts.... :twisted:

Mvh /// Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hallå alla !

Ny här, bor strax söder om Örebro !

Jo, ligger i startblocken för ett bygge men har lite bryderi angående val av drivlina. Har i min ägo en hoper Volvodelar, bland annat en vass banracemotor från ett chassi jag nyligen sålt och så det mesta från en Alfa Romeo Bertone Cupé att installera.

Innan jag startar kallsågen och värmer upp tigsvetsen så skulle jag vilja ha synpunkter från båda "lägren" om fördelar/nackdelar angående Volvo kontra Alfa.

Båda resultaten låter trevliga så det slutar kanske med 2 locosts.... :twisted:

Mvh ///  Thomas

Jag tycker du skall bygga Alfa och sälja banracemotor till mig :thumbup: :wohow: :rolleyes: Hehe

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker du skall bygga Alfa och sälja banracemotor till mig  :thumbup:  :wohow:  :rolleyes: Hehe

Den är till salu.....

B21 med B17 vev

631 herontopp

Weber 45:or med pipercross

MSD-6AL tändning + MSD spole

extraktor+oljekyl

Bilder kan ordnas

Har du råd....? :whistling:

Link to comment
Share on other sites

Svårt val ! Själv kör jag med volvo. En turbo i och för sig men i grunden samma motor. Om jag listar lite fördelar och nackdelar....

Fördelar:

Finns hur mycket roliga saker som helst att få tag på till vettiga priser

Hållbar

Driftsäker

Beprovad

Billig

Bra växellådor att tillgå.

Erfarenheter från sevenbyggare. Finns en hel del volvo-seven byggda eller under byggnation.

Nackdelar:

Tung säger många, inte extremt säger jag.

Stor/hög

Tråkig ?

Klumpig

Alfa motorn känner jag till för lite för att utala mig om. Det enda som ringer i mitt huvud när jag hör Alfa är DYRT ! Men dom gör underbara motorer....

Om du hade varit jag så hade jag valt din volvo banracing motor. Tror den blir underbar tillsammans med den lätta bilen. Trimmat och färdigt !

Link to comment
Share on other sites

Du skall använda alfamotorn!!!! :thumbup:

Volvon ska du sälja. :icon_sleep:

Det e inte särslilt dyrt m alfagrejorna ändå.

Jag använder alfa 2liters-motor fr en gulietta. På den sitter numera en volvolåda o bakom den en scorpioklump m diff.

Min motor sitter ca 25cm längre bak än de flesta andra har sina motorer. Tack vare slimmad motor o låda samt en lite bredare ram.

Jag kommeratt pyssla på en autorotorkompressor senare. Om det funkar bra kan jag sälja kit m alla delar man behöver för den konverteringen.

Jovisst dyrt blir det säkert men bra oxå....!!! :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Valet är lätt, ställ dom på vågen, ta den lättaste (sätter en 25:öring på Alfan). Ska du ha den på vägen spelar väl effekten på motor(nummret) :whistling: också viss roll.

Link to comment
Share on other sites

Valet är lätt, ställ dom på vågen, ta den lättaste (sätter en 25:öring på Alfan). Ska du ha den på vägen spelar väl effekten på motor(nummret) :whistling: också viss roll.

Effekten är nog mer på Volvosnurran just nu, ca 200-210 hk, och ljudet är mycket gott.

Alfamotorn är "tyvärr" endast på 1,3 l men tänkte om man reggar med den så ser ju en 2 l Alfa ganska så lika ut för en swap senare..... :whistling:

Fasen inte lätt att bestämma sig....bättre att bara ha ett alternativ så man slipper det här... :icon_blink:

Link to comment
Share on other sites

Tänk på att ökad vikt kräver mer hästar. I realiteten så är kanske inte 200 hästar ur en tung Volvo med allt vad det innebär i besiktningsbekymmer och uppviktning så himla mycket mer värt än vad du senare kan pressa ur en lätt 1,3 liters motor. Det blir tex fler och fler MC-motorer och färre och färre Rover V8or i sjuor....

Jag vet inte vilken erfarenhet folk har av sjuor men många jagar massvis med effekt utan att någonsin ha kört en sjua. Inte sagt att fallet är så nu.... ;) Men det kan vara bra att ha provkört en innan man bygger en värstingmaskin, mindre hästar kan vara tillräckligt om det ger en lättare bil.

Räkna lite på vad det ger för antal hästar per ton.

Som jämförelse kan jag nämna:

Ferrari 360 CS 333 hk/ton

Porsche 911 GT3 281 hk/ton

Lamborghini Gallardo 330 hk/ton

Catherham R400 SV 410 hk/ton

Nissan 350Z 184 hk/ton

Subaru Impreza STi Spec C 247hk/ton

Reanult Clio V6 255 182/hk/ton

I en test med dessa bilar i EVO hamnade Catherhamen bland de sista pga för mycket hästar, den var knappt hanterbar på vägen, bland de främsta, roligaste och snabbaste var GT3an, Gallardon, Imprezan och Clion.....

Allt är inte hästar..... :)

Link to comment
Share on other sites

Farbror Chapman ska ha sagt något i stil med "Low weight equals high performance".

(Någon som har det korrekta citatet?). Gjutjärn under huven på en 7:a är i pricip fel men, hmm.... "prisvärt".

Kommer att bygga med gjutjärnsspis själv :icon_oops: men jag har heller inga ambitioner att komma först i mål.

Link to comment
Share on other sites

Jag har för mig Colin också sade något liknande "To go faster, add lightness". Han var mycket inne på det med låg vikt han.... :)

Jag hade nog också kört på Alfa på grund av vikten och att den är mer lättbesiktigad. Visserligen kan du ju skaffa en standard B21 billigt och ha som besiktningsmotor. Men det kan vara kul att börja med en "svag" men lätt motor och sedan trimma allteftersom man lär sig behärska bilen.

V17-vev? Kortslagigare antar jag? Vad blir det för volym på B21:an då?

Superswift. Mycket vrid eller mycket varv, det är ju valfritt. ;)

Link to comment
Share on other sites

V17-vev? Kortslagigare antar jag? Vad blir det för volym på B21:an då?

V17-vev?

Är det marinveven?

Marinvev i en B23 eller B230 skall bli 2.5 L i stället för 2.3 L !

Link to comment
Share on other sites

Enligt vanligtvis mycket välunderättad källa gjordes det en 1,7L variant av motorn, B17, med sikte på främst Norska marknaden. Såldes även i Sverige under ett år på en modell (minns inte vilken).

Link to comment
Share on other sites

B17 ska det vara.

72 mm i slag mot normala 80 mm.

Ger cirkus 1920 ccm, dvs en varvvillig motor med bra sång.

Min växlingslampa tänds vid 7200 varv och jag har en hardcut på tändningen vid 8000 varv.

Naturligtvis endast för tävling men jag har andra chip för "gatan"..... :whistling:

Link to comment
Share on other sites

Superswift. Mycket vrid eller mycket varv, det är ju valfritt. ;)

:D Absolut! :D

Det avgör ju helt vilken karaktär man vill ge bilen.

Själv älskar jag att stå vid ett rödljus och varva upp den stallade turbinen innan man släpper upp bromsen till en V8 och låta vridet verka men vill man köra på rundbana så är ju sången fråm 7000-9000 varv oslagbart....

För att inte tala om när jag varvar upp V8an till 7000 varv.... :wohow:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Det er uten tvil at Colin bygde disse bilene for at de skulle prestere best med lav vekt. Vi ser det veldig bra i racing serien her i Norge, de bilene som kjemper i toppen og går på tiendelen likt er en blanding av bilmotor og mc motor. Bilene med bilmotor har ca 200 hk og veier 580 - 600kg, mens de med MC motor har ca 155 hk og veier 460 - 480kg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...