Jump to content

Klarlack på aluminium


Antas

Recommended Posts

Har vissa funderingar på att karossen blir i blankpolerad aluminium förutom skärmar och noskon.

Bör man klarlacka aluminiumytorna?

Om ja, vilken lack? Polurethan, eller annan klarlack?

Erfarenheter och synpunkter tas med intresse emot.

Antas i ett alltmer höstlikt Luleå.

Link to comment
Share on other sites

om man inte behandlar det blir de halvmatt ganska snabbt.

har hört från en del att klarlack tar bort en del av glansen hos aluminium och att man måste ha någon sorts specialhärdare? för att det ska fästa bra.

dom flesta brukar putsa upp och lägga på hårdvax. olja kan fungera också om man får det att sitta kvar.

Link to comment
Share on other sites

en caterham ägare.. tyvärr glömt namnet på denne äldre herre.. han polerar aluminiumet med något han sa hette "pokalputs" förmodligen något man håller pris bucklorna blanka med.. hur som blank e den och han kör som om dagen var hans sista på banan.. iofs över 80 om jag minns rätt och änkling så vad kan hända :blink: :) duktig "gubbe"

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

vet att i forn tiden... tidigt 80tal när jag höll på med etsningar(tryck) hade vi någon sorts poler medel för att polera just koppar tryck plåtarna med..

blev grymt blankt.. minnsta lilla repa tar upp tryck svärta och då blir det fult..

Det borde mao finnas kvar,sådant poler medel även i nutid :unsure: kanske ....

Vi/ jag åker hem till mina barndoms trakter i veckan (gotland).. kanske kan leta upp min gammle tecknings lärare.. han har koll.. om han fortfarande lever.... :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Hej!

någon gång på åttiotalet så vet jag att Van Diemen, tillverkare av formelbilar, rekommenderade att man skulle torka alupanelerna med WD40. Inte för att polera mer för att få ett skyddande skikt.

//

JEK

Link to comment
Share on other sites

WD40 borde ge ett tunt fettskikt på ytan. Damm och annat brukar dras till och fastna på sådana ytor som flugor på en sockerbit.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Jag brukar så smått dränka min ATV "quad" efter tvätt med WD40 som jag köper på dunk hos "harald nyborg" kedjan.

Visst lämnar det en hinna men inte direkt som man tänker sej en flåtig flugfångare...

Det är bara att prova !!

Link to comment
Share on other sites

Instämmer; jag kör också WD-40 på alu. Funkar speciellt bra på blästrade ytor, som blir förvånansvärt tåliga och smutsavvisande. :thumbsup:

Lack tycker jag känns lite fel på saker som behöver luftkylning, som t ex växellåda och slutväxel - men det kanske inte gör så stor skillnad som man tror...? Min 7.5" Sierra-klump kryper iaf uppåt 80° på banan i varmt väder, blästrad och WD-40-behandlad.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...