Jump to content

champion vs haynes


mickeseven

Recommended Posts

om man skall bygga en "bokram" vilken av ron champion och haynes är bäst, har läst på flera ställen att champions bil är mer racing och att haynes är en road cruiser , varför skulle det vara så? vilka är de stora skillnaderna i konstruktionen?

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Det är precis som Stefan Berglund skiver att Champions ram bygger på delar, Escort MKII, som det börjar finnas allt mindre av. Men den största skillnaden är att Champions bil är en med stel bakaxel där Gibbs har delad bakaxel. Vill man ha stel axel så bör man nog gå efter Champions, vill man ha delad så kör man enligt Gibbs.

Jag bygger efter Champions bok men de enda Escortdelarna i min bil är kuggstången med styrstag, en 10 cm del lång del av rattstången och parkeringsbromsspaken.

Resten kommer bla från Alfa Romeo, Fiat, SAAB, Opel och Dynapac samt otaliga leverantörer av delar såsom Rally Design, Car builder solution, Swedol osv.

Så att den begränsade tillgången till Escort mkII är inget stort problem.

//

JEK

Link to comment
Share on other sites

Om Champion-alternativet skulle vara mer racing så kan det komma från att det fanns (finns?) en Locost-serie i Sverige där endast den ramkonstruktionen var tillåten. Och att Haynes skulle vara mer road cruiser skulle jag härleda till att den har individuell bakvagn vilket borde kunna bidra till att den är följsammare på tvättbrädevägarna här (och i England) tack vare mindre ofjädrad vikt.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle nog rekommendera att bygga efter Haynesboken. Det är en milsvid skillnad att bygga en bil helt efter en ritning alternativt försöka få ihop en bil efter eget huvud. Det är många saker man måste lära sig om bilar som man inte har brytt sig om förut när man mekat med "vanliga" bilar.

Bara alternativet att kunna köpa sig ur problem, t.ex. beställa laserskurna plåtar till hela bilen som jag har gjort, sparar mycket tid. Det är över 130 plåtdetaljer i Haynes bilen, borde väl vara nått åt det hållet i den andra också.

Ett annat tips är väl att du inte siktar på absolut det värsta i utrustningsväg det första du gör. Bättre att få ihop bilen och sedan utrusta. Bygg snabbt så du inte tröttar!

Link to comment
Share on other sites

Vad vaket Blekinge är i den här tråden....

Nu väntar vi bara på Thomas....

//

JEK

Ha Ha jag har följt och läst denna flera ggr idag. Men jag har ingen erfarenhet av det ena eller andra då jag byggt egen ram och har en helt annan "kaross".

Men man ska nog inte bygga för svår bil om man inte har så mycket erfarenhet av vad det innebär med alla konstiga problem som ska lösas.

Link to comment
Share on other sites

Egentligen, rent teoretiskt, så är kanske det bästa och säkraste alternativet att skruva ihop en Caterham, Westfield, MNR (ser ut att vara fina grejor...?) eller något annat seriöst som första bygge, speciellt om man inte är van vid verktyg och maskiner och konstruktion sedan innan.

Ska man dessutom, som jag gjorde, krångla till det och välja lite udda saker till drivlinan så är det ju extra fördelaktigt att göra det lite lättare för sig med resten. Det blir tillräckligt att klura på ändå, jag lovar! ;)

Tyvärr är det ju bara det att ska det vara färdigt att skruva ihop till stora delar så brukar det kosta lite också... Det blir ju inte riktigt Locost - förutom kanske om man jämför med färdiga gatbilar med jämförbara prestanda och väghållning. Allt är ju relativt. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle nog rekommendera att bygga efter Haynesboken. Det är en milsvid skillnad att bygga en bil helt efter en ritning alternativt försöka få ihop en bil efter eget huvud. Det är många saker man måste lära sig om bilar som man inte har brytt sig om förut när man mekat med "vanliga" bilar.

Bara alternativet att kunna köpa sig ur problem, t.ex. beställa laserskurna plåtar till hela bilen som jag har gjort, sparar mycket tid. Det är över 130 plåtdetaljer i Haynes bilen, borde väl vara nått åt det hållet i den andra också.

Ett annat tips är väl att du inte siktar på absolut det värsta i utrustningsväg det första du gör. Bättre att få ihop bilen och sedan utrusta. Bygg snabbt så du inte tröttar!

Att inte följa boken slaviskt innebär inte att man måste ha "det värsta", snarare tvärtom. Jag har spenderat ett antal timmar på skrotar med att kolla på hur de olika fabrikaten har löst olika saker - det jag har gillat har jag plockat från den bilen.

Jag har en vanlig A-R 75TS motor min bil, inte mer konstigt än en Pinto med sprut. Bakaxeln (som är en vanlig stel, dock med aluminiumhus) och växellådan kommer från A-R 105-ser ("Bertone" och Spider) är inte heller något speciellt - bara lite annorlunda. Jag har i stort sett byggt efter Champions bok eller rättare sagt efter McSorleys ritningsunderlag, modifieringarna ligger lite i kardantunneln som jag har byggt så att jag får plats i bilen och så att motorn hamnar lite längre bak. Det andra är som i "boken".

Roadsterboken (Gibbs) fanns inte när jag började med mitt bygge men jag har den och har kopierat de främre bärarmarna (dock inte i samma längd)då jag har varit tvungen att byta från Taunus till Sierra spindlar.

Jag tycker att den ramen, Gibbs, är betydligt mer komplex, ok man kan som du skriver "köpa sig ur" genom att det idag finns leverantörer som har alla "svårare" delar.

I Champions bok är där bara ett fåtal sådan delar så den är i mitt tycke lättare att bygga.

Detta är dock inget jag anser vara gränssättande i valet mellan de båda, utan jag vidhåller att det stor vägvalet ligger i om man vill ha en stel eller delad bakaxel.

//

JEK

Edited by Panzer
Link to comment
Share on other sites

Tänkte mer på mig själv när jag skrev att man inte skulle satsa på det "värsta" direkt, hehe. Min första bil blev det ju precis så med, den hamnade till slut under "locost säljes" på grund av att jag tröttnade på att ha köpt en massa grejor som inte passade, kapat bort en massa rör och gjort om, haft planer om trimmade motorer som inte riktigt passade i min budget. Alldeles för stora planer (för mig). :wacko:

Frågan man ska ställa sig är nog vad man helst vill. Är det att äga en locost eller är det att bygga en locost ? Vill man helst äga en locost skulle jag föreslå Haynes. Kanske lite mer avancerad ram, men å andra sidan så är ramen helt färdig när du satt dit de extra rören. Du behöver inte leta på någon "aussie mod" för att få ramen stark eller sitta och slita ditt hår över en framvagnsgeometri som ska fungera.

Men det är såklart vad jag tycker! Gör så som det passar dig bäst!

/Stefan

Link to comment
Share on other sites

Frågan man ska ställa sig är nog vad man helst vill. Är det att äga en locost eller är det att bygga en locost ? Vill man helst äga en locost skulle jag föreslå Haynes.

Vill man äga en Locost så hade jag föreslagit Blocket, men jag kanske tänker lite för enkelt, ;)

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Jo, det vill väl jag med. Men jag är ju inte gjord av pengar. Tänkte väl mer på intressen. :prop:

Det finns väl de som gillar att bygga bilar, och så finns det väl de som mer gillar att köra bilar. Vill man bygga en bil utifrån eget huvud då måste man nog verkligen gilla att bygga bilar. Jag vill bara få ihop grejorna så fort som möjligt för en rimlig peng och ut å åka!

Det här är annars ett alternativ:

gka: Jag har även på rekordtid intalat mig själv att det är smart att köpa en bil som man kan använda innan man bygger en själv.
;) Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...