Jump to content

Kolkanister för att slippa bränsledoftande garage...


Recommended Posts

Med en weber 40 laddad pinto var inte "kolkanister" det första ordet jag tänkte på men efter att ha haft tigern i garaget (under huset) i några veckor är "kolkanister" nästan det enda jag tänker på. :icon_oops: Det luktar mycket när en liten tank ventilerar i sommarvärmen.

Jag måste fixa en kolkanister för att jag skall kunna ha min tiger i garaget.

Nu har jag sökt och funderar lite på hur jag skall få till det.

- Installation

Jag har två avluftningsslangar, en från påfyllningsröret och en från toppen på tanken. Hur ansluter jag dessa bägge bäst till en kolkanister?

- Vilken skall jag välja?

Finns det någon "allmänn giltig" kolkanister som är "bäst" eller är det bara till att ta tag i första bästa?

Jag tar tacksamt emot alla synpunkter och råd. :)

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Hej Thomas,

tack för svaret.

Jag tänker nog inte ha den kopplad till insuget. Men om den börjar stinka igen får jag nog tänka om.

Hur snabbt mättas den tror du? Går det på en dag/en vecka/en månad/...??? Finns det några smarta sätt att rensa ur den utan att ha den permanent kopplad till insuget??

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

en vecka cirka. jag har det nämligen själv. hi hi. nä du måste suga ut bensinångorna och in med färsk luft.

men man kopplar till insuget via en elmagnetventil som öppnar t.ex. när datorn säger det eller på t.ex. tomgång, sedan är den stängd.

Link to comment
Share on other sites

Kanon Thomas! Tack för hjälpen!

Nu står det en kolkanister på garageinfarten i form av en Sierra 2.0i Ghia med fullt fungerande soltak och elektriska fönsterhissar. Synd på så rara ärtor att inte ta hand om delarna runt kanistern också...;)

Jag tror att jag kopplar magnetventilen till en strömbrytare och sköter regenereringen själv. Om jag känner mig själv rätt så är det nog smart att sätta en återfjädrande brytare... :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

Det där kanske man skulle fundera på...

Eller så sätter man ventilation i garaget! :D (Jag har inte upplevt så stora problem. Visst blir det lite ångor när garaget är stängt - men det är ju också helt utan "avsiktlig" ventilation för närvarande.)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...