Jump to content

Bakvagn


DIRAVI

Recommended Posts

Stel axel= Fast camber. Billigt ....Tungt, Mycket ofjädrad vikt. lite inställningsmöjlighet. :blink:

De dion= Fast camber(går dock att göra m justeringar)Hyfsat enkel konstruktion. Lite mitt emellan på priset. Finns bilar att ta från typ Alfa romeo. Går att göra lätt i fint. Ofta en bra konstruktion på en seven. :D

IRS=Får oftast alla inställningsmöjligheter som byggaren vill. Lätt.Oftast dyraste alternativet men det finns biliga o bra oxå. Scorpioklumpar med diff finns det gott om. Svåraste upphängningen att förstå o ställa in. :thumbup:

Som JAG ser det finns det bara de två senare alternativen till en seven. mest beroende på vikten. Och lite tt jag tycker det är mera en sportbil än en svenssonhög. O en sportbil har mycket insällningsmöjligheter och en låg vikt.

Dock är det viktigaste att byggaren får det han eller hon??? önskar o blir klar nån gång!

Så ut o bygg nu allihopa det e sommar nu....brum brum!!! :twisted: :wohow:

Link to comment
Share on other sites

Jo, och vilka alternativ på IRS pendelaxlar tror jag vi slopar direkt :whistling: Men vad finns det för fler alternativ än dubbla tvärstälda länkarmar.

vad är det för för och nackdelar med lika längd, kontra olika längd?

hur är det med snätt bakåtriktade länkarmar, som på en sierra.

Hur fungerar det med rakt bakåtriktade länkarmar?

vad finns det mer för alternativ, nån som satt ihom nåt multilink?

Link to comment
Share on other sites

Jo, och vilka alternativ på IRS  pendelaxlar tror jag vi slopar direkt :whistling: Men vad finns det för fler alternativ än dubbla tvärstälda länkarmar.

vad är det för för och nackdelar med lika längd, kontra olika längd?

hur är det med snätt bakåtriktade länkarmar, som på en sierra.

Hur fungerar det med rakt bakåtriktade länkarmar?

vad finns det mer för alternativ, nån som satt ihom nåt multilink?

är det inte helt enkelt så att man inte behöver ha "multi link" om man ha plats för en triangel länk.

Den uppfyller ju de krav man har :)

# sätta roll centrum där man vill

# camber komp där man vill

# lätt

#.......mm

börja snedställa armarna gör bra det hela än mer komplicerat.

Många morderna bilar med multi linkar använder oxå , olika mjuka bussningar på de olika ställena för att få till vis del själv svängande bakvagnar och det är nog helt klart överkurs för oss :prop:

Att sedan vissa bilar typ sierra ser ut som det gör tro jag har en del med packnings problem och en viljan att ha lite bagage utrymme. Inte för att det är den optimala bakvagnen

Längden är enligt vad jag hört så lång det bara går !! formel ford fäster väl undre triangel länken under lådan har jag för mig

Själv kör jag De-dion känns tryggt att ha båda hjulen platt mot backen ( lite camber blir det iofs )

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

Hej,jag bygger ju själv med de dion,och tycker att det är en enkel och bra konstruktion.Ska du använda sierra-diff så titta på Flying Finn´s hemsida.(gå på medlemmar och sen vidare.)Han har gjort en enkel och bra axel,med 5-punkts upphängning.

mvh pixbo :D

Link to comment
Share on other sites

Caterhams Dedion såg ju väldigt enkel ut. Bara ett rakt rör ser det ut som... fast vill man ha bromsarna vid diffen så kanske man skulle få böja röret ändå. Om jag skulle bygga Dedion (eller stel bakaxel) så skulle jag iaf se till att ha extra långa fyrlänkupphängningar á la Superswifts bil.

Det kan väl inte bli så himla stor skillnad i ofjädrad vikt mellan IRS och Dedion? Man har ju ändå hjul, nav halva axlarna och stötdämparna, eventuellt bromsar i den ofjädrade vikten bak. Jag har valt IRS mest för att det verkar vanligast, jag hade nog lika gärna kunnat välja Dedion... och jag kan ju fortfarande ändra mig... :)

Link to comment
Share on other sites

Om jag skulle bygga Dedion (eller stel bakaxel) så skulle jag iaf se till att ha extra långa fyrlänkupphängningar á la Superswifts bil.

Jag har fästen till kortare på bilen men killen som byggde bilen ändrade till längre precis som de flesta andra som byggdes av Volvokonstruktörer samtidigt som denna bil. Mig stör de inte alls. Dessutom fungerar de som två balkar till som skyddar lite vid sidokollision.... Vill man kan man ju lägga dem bakom en panel längs sidan.

Link to comment
Share on other sites

har men lika dan upphängning på en de-dion axel som på en stel?

dvs fyra bakåtriktade länkarmar och ett panhardstag eller tar drivaxlarna upp sidokrafterna?

samma upphägning som på en "stel" axel inga axiella krafter i driv axlar.

Egentlige kan man se en de-dion som en avnlig stel axel i sin konstruktion men med en mycket bättre egen fjädrad vikt.

Om man sedan vill lyxa till det tar man en watt länk istället för panhard.

:D

Dock skall man komma i håg att en de.dion ofta gör bilen lite tyngre men det egen fjädrade vikten mindre

Link to comment
Share on other sites

har men lika dan upphängning på en de-dion axel som på en stel?

dvs fyra bakåtriktade länkarmar och ett panhardstag eller tar drivaxlarna upp sidokrafterna?

samma upphägning som på en "stel" axel inga axiella krafter i driv axlar.

Egentlige kan man se en de-dion som en avnlig stel axel i sin konstruktion men med en mycket bättre egen fjädrad vikt.

Om man sedan vill lyxa till det tar man en watt länk istället för panhard.

:D

Dock skall man komma i håg att en de.dion ofta gör bilen lite tyngre men det egen fjädrade vikten mindre

okey :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Om man sedan vill lyxa till det tar man en watt länk istället för panhard.

Eller mumford-länk så kan man sätta roll center där man vill också ;)

Link to comment
Share on other sites

Om man sedan vill lyxa till det tar man en watt länk istället för panhard.

Eller mumford-länk så kan man sätta roll center där man vill också ;)

jo mumford rules !!!!

men det blir lite mycket att hålla reda på !

Med MF kan man ju sätta rollcenter en meter under backen om man vill :D

(varför man nu skulle vilja det,,,)

Watt länken får man ju rollceter där "proppellern" sitter, lägger man propellern ner kan man få till en ganska låg placering :thumbup: kanske blir något sådant på mitt bygge om jag lyckas trolla fram lite plats vid bromskivorna på diffen :(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...