gka Posted August 2, 2010 Posted August 2, 2010 Hej Jag har märkt att motorn verkar få dåligt med soppa ibland i rondellerna. Jag har ju SU-förgasare. Är det någon som känner igen problemet, och finns det nåt att göra åt det? Måste nog ta bilen till en asfaltplan och kolla upp lite närmare om det blir likadant om man svänger åt båda hållen. Det kan ju bli lite visset på Kinnekulle om det ska hålla på såhär. Quote
Thomas Posted August 2, 2010 Posted August 2, 2010 (edited) Det problemet hade aldrig jag på Amazon tiden. se så du inte har för låg flottörnivå. Edited August 2, 2010 by Thomas Quote
Panzer Posted August 2, 2010 Posted August 2, 2010 Hej! Har aldrig märkt det i min Spitfire! (Men å andra sidan så kanske inte jag kommer upp i de G-krafterna med mina pendelaxlar....) // JEK Quote
Jonas Posted August 3, 2010 Posted August 3, 2010 (edited) Jag har SU i hundkojan och den svänger jag rätt mycket med utan att ha problem :racesmile: Jag tror snarare att uttaget på tanken sitter lite dåligt till och/eller att tanken saknar skvalpskott!? Edited August 3, 2010 by Jonas Quote
Thomas Posted August 3, 2010 Posted August 3, 2010 jo men så snabbt tömmer man nog inte flottörhusen Quote
Jonas Posted August 3, 2010 Posted August 3, 2010 Beror ju på hur många varv man kör i rondellen :) Jag har varit med om att nitarna som håller plåtblecket på flottören har lossnat på en SU förgasare, men det är inget vanligt problem, värt att kolla om ändå ska plocka av flottörhuset. Quote
gka Posted August 4, 2010 Author Posted August 4, 2010 Brukar märka det efter tre-kvarts varv i rondellen så jag tycker också flottörhusen borde räcka. Men bra, flottörnivå och eventuellt lösa nitar... ska kolla det. Quote
JTZ Posted January 6, 2011 Posted January 6, 2011 Flottören på SU ska hänga i framkant. Dina hänger nog i vänster kant och kommer då stänga vid vänstersvängar pga G-krafterna. Hade detta problemet på en Datsun 240Z. Finns olika lock till flottören. Har du tur kan du vrida locket. Kan bli lite stök med anslutning av bänsleslangen. Quote
Panzer Posted January 6, 2011 Posted January 6, 2011 Hej JTZ! Som gammal SU-fantast så finner jag dit svar mycket intressant. Tittade på en bild på Görans motorrum (Bilen Snapper 7 finns under "våra bilar"). Förgasarna sitter på vänster sida i bilen färdriktning, slanganslutningarna är placerade kl 5 på den bakre och kl 7 på den främre förgasaren. Kan det då vara så att flottörerna är upphängda i motsatt ritning (kl 11 och kl 1)? I så fall kan ju din teori stämma. Kommer hans förgasare, eller i alla fall flottöhuslocken, kanske från en bil som har tvärställd motor? På min Spitfire, som inte har haft några sådana problem, sitter där flottörhuslock med anslutningarna kl 6 (i färdriktningen på höger sida) men flottörerna sitter kl 9 (bakre) och kl 3 (främre). Göran: Jag har lock du skulle kunna prova med som är avsedda för längsmonterade flottörer. Hör bara av dig så gräver jag fram dem ur gömmorna, annars är du alltid välkommen på ett garagebesök! // JEK Quote
JTZ Posted January 7, 2011 Posted January 7, 2011 Ser ut som båda förgasarna stänger i vänstersväng. Den främre något mer pga annan vinkel. Dom ska hänga så dom "stänger" vid accelleration. Eftersom en bil av denna type inte accelererar mer än ca 0,3g på ettan så är det inte något problem. Bromsning och kurva kan dock generar 1G. http://www.google.com/imgres?imgurl=http://www.misab.se/hsspares.gif&imgrefurl=http://www.misab.se/forghandbblmc.htm&usg=__GfhqpY_WndB8a0clgZgVTrGrP0w=&h=605&w=649&sz=28&hl=sv&start=0&zoom=1&tbnid=YLBcwPBwynIHcM:&tbnh=143&tbnw=153&prev=/images%3Fq%3Dsu%2Bf%25C3%25B6rgasare%26um%3D1%26hl%3Dsv%26rls%3Dcom.microsoft:en-US%26biw%3D1260%26bih%3D740%26tbs%3Disch:1&um=1&itbs=1&iact=rc&dur=391&ei=ksQmTd6LGo-u8QOU8NiDBw&oei=ksQmTd6LGo-u8QOU8NiDBw&esq=1&page=1&ndsp=22&ved=1t:429,r:11,s:0&tx=93&ty=104 Mvh /JTZ Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.