Jump to content

Dåligt med soppa i svängarna


Recommended Posts

Hej

Jag har märkt att motorn verkar få dåligt med soppa ibland i rondellerna. Jag har ju SU-förgasare. Är det någon som känner igen problemet, och finns det nåt att göra åt det?

Måste nog ta bilen till en asfaltplan och kolla upp lite närmare om det blir likadant om man svänger åt båda hållen. Det kan ju bli lite visset på Kinnekulle om det ska hålla på såhär.

Link to comment
Share on other sites

Jag har SU i hundkojan och den svänger jag rätt mycket med utan att ha problem :racesmile:

Jag tror snarare att uttaget på tanken sitter lite dåligt till och/eller att tanken saknar skvalpskott!?

Edited by Jonas
Link to comment
Share on other sites

Beror ju på hur många varv man kör i rondellen :)

Jag har varit med om att nitarna som håller plåtblecket på flottören har lossnat på en SU förgasare, men det är inget vanligt problem, värt att kolla om ändå ska plocka av flottörhuset.

Link to comment
Share on other sites

Brukar märka det efter tre-kvarts varv i rondellen så jag tycker också flottörhusen borde räcka.

Men bra, flottörnivå och eventuellt lösa nitar... ska kolla det.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Flottören på SU ska hänga i framkant. Dina hänger nog i vänster kant och kommer då stänga vid vänstersvängar pga G-krafterna.

Hade detta problemet på en Datsun 240Z.

Finns olika lock till flottören. Har du tur kan du vrida locket. Kan bli lite stök med anslutning av bänsleslangen.

Link to comment
Share on other sites

Hej JTZ!

Som gammal SU-fantast så finner jag dit svar mycket intressant.

Tittade på en bild på Görans motorrum (Bilen Snapper 7 finns under "våra bilar").

Förgasarna sitter på vänster sida i bilen färdriktning, slanganslutningarna är placerade kl 5 på den bakre och kl 7 på den främre förgasaren. Kan det då vara så att flottörerna är upphängda i motsatt ritning (kl 11 och kl 1)?

I så fall kan ju din teori stämma. Kommer hans förgasare, eller i alla fall flottöhuslocken, kanske från en bil som har tvärställd motor?

På min Spitfire, som inte har haft några sådana problem, sitter där flottörhuslock med anslutningarna kl 6 (i färdriktningen på höger sida) men flottörerna sitter kl 9 (bakre) och kl 3 (främre).

Göran: Jag har lock du skulle kunna prova med som är avsedda för längsmonterade flottörer. Hör bara av dig så gräver jag fram dem ur gömmorna, annars är du alltid välkommen på ett garagebesök!

//

JEK

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...