Jump to content

ljus via relä...


Lenny

Recommended Posts

jag tänkte koppla hel/halvljus enligt följande...: en vippa som styr av/på (kallad huvudljus, pos.ljus sitter på en separat vippa)när denna slås på skall halvljuset lysa. En vippa som styr helljuset av/på, när denna slås på tänds helljuset och halvljuset slocknar (H4). jag kopplade med ett slutande relä (av/på huvudljus), matarströmmen till ett växlande relä som styr av/på helljus. det växlande reläet klickar och ström går fram till det växlande, men inte genom det till halvljuset... begriper inte vad jag gör för fel...

Link to comment
Share on other sites

Jag tror jag förstår vad du menar. Skall leta rätt på mitt schema som jag använder på båda bilarna och om jag hittar det skanna in och lägga ut i tråden .

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag sökt runt i datorn men jag tog nog bara ett kort på schemat och då är filnamnet inte det enklaste att söka på. Hoppas att jag kan hitta "pappersschemat" istället.

Om inte annat Berne är jag intresserad av schemat till 240. Är det ett relä som växlar dvs en strömpuls=halvljus och en puls till så står reläet i helljus. Slår man av allt och slår på igen så står reläet kvar där det sist var? Vill minnas Volvo 140 hade så och jag letar efter ett motsvarande relä, 140 reläet var inte billigt precis. Annars är det dubbla växlande man åker på att installera ett hel/halvljus.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...