Jump to content

Placering oljekyl vs intercooler


Jocke4U

Recommended Posts

Hej,

Har haft tanken att ha följande ordning på mina kyl (sett framifrån)

1. Intercooler

2. Oljekyl

3. Vattenkyl

Men pga plats och montering så överväger jag att sätta oljekylet längst fram dvs

1. Oljekyl

2. Intercooler

3. Vattenkyl

Fördelar/nackdelar med dessa monteringssätt?

Bilder enligt andra alternativet:

IMG_2974.JPG

IMG_2976.JPG

Link to comment
Share on other sites

Ordningen har nog ingen mätbar betydelse. men iom att du monterar allt i rad så minskar du den totala luftintagsarean till vattenkylaren och det är väl det som kan vara ett problem. På min bil monterar jag istället oljekylet bakom styrväxeln med en luftskärm underifrån som ska styra upp luften. Det borde fungera om man har tillräckligt utsläpp bakåt.

Link to comment
Share on other sites

oljekylet satte jag EJ optimalt för oljan längst bak efter alla andra kyl, till stor del av plats brist men jag ville för allt i världen inte tumma på IC kylning, nu har detta en hel del att göra med vilken "bar" nivå du är ute efter. Orginal spelar det nog ingen roll, men annars.....

Mesta värmen går sedan ändå ut genom vanliga kylet. kan man sedan hjälpa till med olje kylet och hålla nere det till under 100C eller så vid hård körning tycker jag det räcker, vi skall ju inte dra husvagnar efter oss så olje kylet borde inte behöva jobba jätte hårt då luft flödet borde vara ganska ok. OBS allt detta är mest löst prat utan bevis men lite hur jag hade gjort.

Sedan ville jag oxå inte ha olje kylet längst fram för det gör att jag vid en "mjuk" krock med vad som helst blir stående med olje läck. Olje kyl är viserligen typ bikake varianten och bra på att skrynkla ihop sig men det är nog fel användnings område

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren.

Sätter oljekylet i mitten. Får tråckla mig runt ramen med anslutningar till IC men det är inga problem. Har i alla fall TIG'at undre fästen till IC och de lär väl inte vinna några pris men skall nog tusan hålla :) Varmt blir det också....kall öl är bra ;)

Vet inte hur högt laddtryck jag kommer ha men kan ju vara bra att vara säker för tillräcklig luftkylning :D

Link to comment
Share on other sites

Varmt blir det också....kall öl är bra

Får man rekomendera "PISTONHEAD" :thumbsup:

Funkar utmärkt i värmen, samt att skölja ner vitlökarna till höger i bild med.

994201074414P6e68.jpg

Pistonhead Summer Brew (systemets art.nr 11437)

"Maltig öl med inslag av humle, honung, bröd, örter och citrus."

Lätt bismak av spillolja, brända lameller, gummirök och saffran

Edited by Arrowsmith
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...