Jump to content

Dissekera originalinstrument


Recommended Posts

Såg på detta eminenta forum att någon hade använt originalinstrumentet och tillverkat en ny sarg.

Om det går tänkte jag använda donatorns (Scorpio 2,9 -88)hastighetsmätare. Finns det någon som vet hur man kopplar på kretskortet på instrumentets baksida.

Någonstans borde hastighetsgivaren gå in och + (tändning) och jord.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Jag har Haynes bok men tycker inte att den ger något bra svar på hur att göra.

Tror inte att det är vanligt att den som "reparerar" bilen på normalt sätt har för avsikt att "göra om" instrumentet.

Stackars "normalbilister" dom går miste om mycket roligt och spännande.

Link to comment
Share on other sites

Känner mig skyldig, mitt kluster var dock med mekanisk ingång för hastighetsmätare(wire).

Efter ett tag kändes inte bilen så kul med dom instrumenten, lite halvfärdig så att säga.. Efter att ha testat med lite alla möjliga varianter köpte jag nya VDO mätare..

Link to comment
Share on other sites

Eureka, jag tror att jag har lösningen!

På bilden med baksidan av instrumentet ser man "kretskortet". Detta "kretskort" består av en "film" med kopparslingor som ledningar. Hastighetsmätaren ser ut att ha en egen ingång (syns längs ner). Jag tänker ta loss "kretskortet", rulla ihop det och behålla de två multikontakterna. Det enda som borde hända är att alla kontrollampor, tankmätare, tempmätare och klocka borde upphöra att fungera.

Jag återkommer när jag har provat. Går instrumentet åt helv....så spelar det ingen roll.

Antas in "the test mood"!!

Link to comment
Share on other sites

Till alla intresserade och ointresserade.

Dissektionen har trots hustruns högljudda protester fortsatt under stark belysning på köksbordet.

Bände loss röda och gröna socklarna och det visade sej att "kretskortet" inte hade några förbindelser till hastighetsmätaren. Detta betyder att alla signaler till hastighetsmätaren går via den vita 5-poliga sockeln mellan de röda och gröna socklarna. Instrumentbelysningen får sin el från "kretskortet" men det är ju lätt fixat med en inkoppling med pålödning av tunna kablar.

Hastighetsmätaren bör alltså gå att lossa (fastskruvad) ur instrumentchassiet och använda i bygget.

Om det fungerar är det enklare än med mekanisk wire.

Återstår att låta min klient svarva en snygg rund sarg i aluminium.

Antas i Luleå

Instrumentmakare

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...