Jump to content

Zetec 2.0


Krolleg

Recommended Posts

Zetecen är en trevlig motor, väldigt känslig mot värme dock...

Jag kokte min på grund av en trasig termostat, håller på med en renovering. Min började tappa effekt och det kom kylvatten tilsammans med avgaserna. När du väljer är inte milen jätteöverhängande utan mer kompressionsprovet och om den läcker kylvätska mellan topp och block. Välj helst från en rostdödad bil eller en krockad. Dom som ser fräsha ut är troligtvis kokta och har då ofta skev topp (minst 800kr för att plana och mer jobb).

Sen om du ska köra med original styrsystem så ska du försöka hitta en från före -95 då dom inte hade startspärr.

Link to comment
Share on other sites

Kollar man på de som är till salu på bildelsbasen varierar det mellan 8,0 och 12,1, ju högre desto bättre men det får ju inte skilja nämnvärt mellan kanalerna..

Link to comment
Share on other sites

Hur mycket är "inte skilja nämnvärt"?

Är det typ 0,1-0,3 eller nått liknande :)

Har fått nys om en blacktop -99 som bara gått 1000 mil enl skroten i trollhättan. Dom ville ha 12500 för den först men efter ett tele snack så gick dom ner till 8000, är det ett bra pris med tanke på den nästan inte gått nått (om komp prov är ok)

Ska nog kika på den motorn när jag kommer hem från semestern, det känns ju lite sådär eftersom det är ju risk att motorn stått still nån stans sen typ -00.

Känns svårt att köpa beg motor, Man vill ju ha en så bra som möjligt för så lite pengar som möjligt :)

Link to comment
Share on other sites

Billigast: Om du har platsen så köp en hel bil, plocka vad du behöver i lugn och ro och sälj resten. Då kan du provköra motorn, vilket är A och O En motor kan vara kass efter ett par km om det vill sig illa.

Jag köpte en Zetec E som satt i en bil på skroten, betalde honom för att plocka ur det jag behövde. Oftast säljer skrotarna motorn i skrapat skick, dvs utan startmotor, generator, grenrör, turbo, insug, dieselutrustning osv.

Vad jag vet är det bara svänghjul och koppling som skiljer.

upp till 0,5 i skillnad är ok alltså +0,25 -0,25

Edited by svante
Link to comment
Share on other sites

Jag har en automat-blacktop.

Det Jag fått köpa till jämfört med om det varit en manuell:

Koppling

Svänghjul

Tändgivarfäste

Kolla gärna min byggtråd för bilder.

Skrivet på min Nexus One med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Kokta Zetecar finns det gott om. Men det är inte så stort problem. Vill man dessutom ha lite fart i grejorna så måste man plana,porta och mirafräsa ändå. Men ska man bara köra standard så ska man leta efter en rå, dvs okokt.

Zetecen är en mycket enkel motor att meka med (nu jämför jag med Duratec). Desstuom är delarna billiga.

Så man ska inte vara för rädd för kokta zetecar.

Själv har jag skurit 2 (eller om det var 3?) samt kokat 2. Men jag är glad ändå :)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tänk på att man kan få en fabriks ny för 15500

____________________________________________________

Komplett Zetec-E med insug, spridare, bränslekanal.. Fabriksny (Från år 2000). 2liter 136hk. Lämplig motor för Westfieldbygge. Behöver bara ny Sump till Westfield. Generator medföljer ej.

Om du använder en TYP-9 5-växlad växellåda kan du använda Zetecmotorns kopplingshus och Sierra lamellcentrum .(1" och 23 splines)

Montera ett nållager (3243002) för axeltappen på TYP-9 lådan i vevaxelhålet.

______________________________________________________________

http://roadster.e-line.nu/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&wts.ACTION=loginguest&p=H

//Kenneth

Link to comment
Share on other sites

Hej.

En "ny" zetec 2.0 finns ju alltid i england.

http://cgi.ebay.co.uk/ford-zetec-engine-brand-new-2litre-direct-factory-/260606767878?cmd=ViewItem&pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item3cad5fb306

Vad jag har förstått är det "gamla" motorer som är förpackade i en skyddspåse som dom säljer. Men dom är helt oanvända från fabrik.

Det finns ju en kille här på forumet som hämtar saker i england ibland. kankse ngt att tänka på eller fixa till ett gruppköp?

Hade Martin

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...