Krolleg Posted June 28, 2010 Share Posted June 28, 2010 Nu letar jag motor till min bil. Ska vara en zetec 2.0, blacktop eller slivertop spelar ingen roll. Ju närmare trollhättan ju bättre. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted June 28, 2010 Share Posted June 28, 2010 Klart du skall ha en trollhättespis i kärran :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted June 29, 2010 Share Posted June 29, 2010 Zetecen är en trevlig motor, väldigt känslig mot värme dock... Jag kokte min på grund av en trasig termostat, håller på med en renovering. Min började tappa effekt och det kom kylvatten tilsammans med avgaserna. När du väljer är inte milen jätteöverhängande utan mer kompressionsprovet och om den läcker kylvätska mellan topp och block. Välj helst från en rostdödad bil eller en krockad. Dom som ser fräsha ut är troligtvis kokta och har då ofta skev topp (minst 800kr för att plana och mer jobb). Sen om du ska köra med original styrsystem så ska du försöka hitta en från före -95 då dom inte hade startspärr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted June 29, 2010 Author Share Posted June 29, 2010 (edited) Bra info! Men vad är "normalt" komp på en sån här motor? Edited June 29, 2010 by Krolleg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted June 29, 2010 Share Posted June 29, 2010 Kollar man på de som är till salu på bildelsbasen varierar det mellan 8,0 och 12,1, ju högre desto bättre men det får ju inte skilja nämnvärt mellan kanalerna.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted June 30, 2010 Author Share Posted June 30, 2010 Hur mycket är "inte skilja nämnvärt"? Är det typ 0,1-0,3 eller nått liknande :) Har fått nys om en blacktop -99 som bara gått 1000 mil enl skroten i trollhättan. Dom ville ha 12500 för den först men efter ett tele snack så gick dom ner till 8000, är det ett bra pris med tanke på den nästan inte gått nått (om komp prov är ok) Ska nog kika på den motorn när jag kommer hem från semestern, det känns ju lite sådär eftersom det är ju risk att motorn stått still nån stans sen typ -00. Känns svårt att köpa beg motor, Man vill ju ha en så bra som möjligt för så lite pengar som möjligt :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted June 30, 2010 Author Share Posted June 30, 2010 En fråga till. Om man köper en zetec från en bil med aut låda. Är det bara svänghjul och koppling som skiljer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted June 30, 2010 Share Posted June 30, 2010 (edited) Billigast: Om du har platsen så köp en hel bil, plocka vad du behöver i lugn och ro och sälj resten. Då kan du provköra motorn, vilket är A och O En motor kan vara kass efter ett par km om det vill sig illa. Jag köpte en Zetec E som satt i en bil på skroten, betalde honom för att plocka ur det jag behövde. Oftast säljer skrotarna motorn i skrapat skick, dvs utan startmotor, generator, grenrör, turbo, insug, dieselutrustning osv. Vad jag vet är det bara svänghjul och koppling som skiljer. upp till 0,5 i skillnad är ok alltså +0,25 -0,25 Edited June 30, 2010 by svante Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DomiSeven Posted June 30, 2010 Share Posted June 30, 2010 Jag har en automat-blacktop. Det Jag fått köpa till jämfört med om det varit en manuell: Koppling Svänghjul Tändgivarfäste Kolla gärna min byggtråd för bilder. Skrivet på min Nexus One med Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted June 30, 2010 Share Posted June 30, 2010 Kokta Zetecar finns det gott om. Men det är inte så stort problem. Vill man dessutom ha lite fart i grejorna så måste man plana,porta och mirafräsa ändå. Men ska man bara köra standard så ska man leta efter en rå, dvs okokt. Zetecen är en mycket enkel motor att meka med (nu jämför jag med Duratec). Desstuom är delarna billiga. Så man ska inte vara för rädd för kokta zetecar. Själv har jag skurit 2 (eller om det var 3?) samt kokat 2. Men jag är glad ändå :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenneth Lundblad Posted June 30, 2010 Share Posted June 30, 2010 Hej Tänk på att man kan få en fabriks ny för 15500 ____________________________________________________ Komplett Zetec-E med insug, spridare, bränslekanal.. Fabriksny (Från år 2000). 2liter 136hk. Lämplig motor för Westfieldbygge. Behöver bara ny Sump till Westfield. Generator medföljer ej. Om du använder en TYP-9 5-växlad växellåda kan du använda Zetecmotorns kopplingshus och Sierra lamellcentrum .(1" och 23 splines) Montera ett nållager (3243002) för axeltappen på TYP-9 lådan i vevaxelhålet. ______________________________________________________________ http://roadster.e-line.nu/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&wts.ACTION=loginguest&p=H //Kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Myst Posted July 2, 2010 Share Posted July 2, 2010 Hej. En "ny" zetec 2.0 finns ju alltid i england. http://cgi.ebay.co.uk/ford-zetec-engine-brand-new-2litre-direct-factory-/260606767878?cmd=ViewItem&pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item3cad5fb306 Vad jag har förstått är det "gamla" motorer som är förpackade i en skyddspåse som dom säljer. Men dom är helt oanvända från fabrik. Det finns ju en kille här på forumet som hämtar saker i england ibland. kankse ngt att tänka på eller fixa till ett gruppköp? Hade Martin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattsson Posted October 21, 2010 Share Posted October 21, 2010 Vi har en liggande om du inte redan köpt den. Fungerade OK när vi tog den ur en Mondeo i somras. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.