Jump to content

Power Meet 2010


cealm

Recommended Posts

Snart är det dags för 2010 års upplaga av Power Meet Västerås.

Hur ser det ut i år för Sevenbilar. Intressant att få veta hur övriga Sevenbilar inom "lägligt avstånd" tänkt sig.

Är det några som redan resonerat med sin bil och klarat ut om den tänker åka eller ej.

Det finns ett väderberoende att ta hänsyn till. Jag kommer inte bli förvånad över mig själv om jag kör tow-bar med Sevenbil och V70. Blir heller inte förvånad om det bara blir V70 till Västerås.

Link to comment
Share on other sites

Absolut, bara det inte ösregnar. En bra samlingsplats har ju varit Hälla köpcenter på fredageftermiddagen/kvällen.

Man kan se det som en liten förträff till bankörningen på Gröndal dagen efter.

Link to comment
Share on other sites

---- Jag kommer i Broncon, som vanligt. Dock kan det finnas sprit med i bilden. ----

Micael: Wow bra gjort, var det svårt att etanolkonvertera Broncon och få konverteringen att passera Transportstyrelsen och SBP?..............eller?

Link to comment
Share on other sites

Jag brukade köra till Power end of summermeet i Emmaboda men tycker det har spårat ut helt. massa fulla sk raggare i gamla upprostade vrak som åker kring inne på området o gapar o skränar, de förstör stämningen för de seriösa. man kan tro det är dagis som är ute och åker. Nu ska jag inte åka på det fler gånger.

Link to comment
Share on other sites

Om det ändå vore så väl. Broncon kan inte gå på Etanol. Men i och med att vi är en miljökämpar så anser vi att nåt måste gå på Etanol. Därför har vi passagerare tagit på oss ansvaret för att gå på Etanol. Detta till alla seriösa raggares stora förtret, men vad gör man inte för miljön.

I år har vi även hyrt en 23 årig kvinnlig chaufför, vi strävar efter jämlikhet i Broncon.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bumpar upp tråden. Någon fler som funderat på evenemanget?

En Broncosaurie utan Sevendrift fast med med etanoldriven besättning exkl föraren skall dyka upp (säger de). Någon Sevenbil verkar det bli......

Link to comment
Share on other sites

Om det inte ösregnar så dyker jag upp med sjua, annars blir det bruksbilen. Pratade med Conco igår och han skulle också eventuellt kika ut, beroende på hur det är på jobbet.

Link to comment
Share on other sites

Japp vi kommer

Vi hade igår en broncomekar kväll, vilken innehöll nedan aktiviteter:

Beslut om att investera i en ny slipertejprulle, den gamla börjar bli lite slak

Finjustering av dörrar (kofot, rörtång, storslägga)

Byte av två lampor

Kontemplering på om vi är seriösa, eller satans oseriösa.

Montering av bes galler (tas bort igen innan powermeet)

Vilda diskussioner om en Eaton M112 skulle räcker till 302:an eller ska vi gå direkt på en större Lysholmare.

Avslipning av en självborrande skruv som hade gått in i kupen, viss skaderisk förelåg

Funderingar kring om det är värt att sätta galler för högtalarna, det kanske förändrar ljudbil(d)en.

Idag har jag pratat med chaufförskan och lagt upp planen för kvällen/dagen.

Det som återstår

Val av etanol. I år verkar det bli: ÖL(Corona), rosevin(ingen aning) och mojitos(rom,sockerlag och mynta va?).

Besiktning, det sköts av polarens fru (100% UA dom senaste 3 åren)

Skura kylväska

Införskaffa is

Så om man ska summera det hela så ligger vi bra till i planeringen.

Jag vill också passa på att påpeka att det är inte min Bronco vi åker i. Så tittar ni efter den så kommer ni inte att hitta oss. Vi åker i en blå -88.

//Broncobois

Edited by Micael
Link to comment
Share on other sites

Ni verkar ha koll även om man blir fundersam ibland...? --- Besiktning, det sköts av polarens fru (100% UA dom senaste 3 åren)---. Nej jag frågar inte mer.

Jaha och hur har du så tänkt sig att vi skall känna igen bilen? Blå? Ok är det bara en blå bil på Power Meet då går det bra. Ett foto eller ett par på den blå bilen vore klädsamt.

Link to comment
Share on other sites

här kommer ett par fina bilder från i vintras. Då vi åkte bronco till svenska rallyt. Skriv ut dessa och ha med så kan ni jämföra mot ev andra broncosar. Notera att vi har justerat dörrarna efter att bilderna togs samt att vi inte kommer har kåpan på i sommar.

post-60-127740685025_thumb.jpg

post-60-127740686343_thumb.jpg

Edited by Micael
Link to comment
Share on other sites

Tack Micael, visste jag kunde lita på dig att bilder skulle komma. Jag skriver ut dem, i färg för säkerhetsskull.

Ser att ni tillhör GRP914 bra att ha gruppkänsla i Broncon. Kom också ihåg att ta med varma kläder samt ombyte om ni skulle bli blöta invändigt eller utvändigt.

Link to comment
Share on other sites

Det har visat sig att det inte finns en enda besiktningtid i hela sverige innan powermeet. men det ska nog ordna sig. Vi har lite känningar på SBP.

Link to comment
Share on other sites

Är Broncon speciell? Kan väl inte vara möjligt att alla besiktningstider är slut.

Gjorde en enkel sökning på besiktningstider i Arbogas när område.

Vad är det för fel på den här tiden? Om du bokar den här tiden kan du titta förbi hos CealmSeven Industries på en snabbvisit.

En detalj: --- det inte finns en enda besiktningtid i hela sverige --- Utgår ifrån att Örebro Lillån räknas till Sverige.

Första dag med lediga tider Örebro-Lillån 2010-06-28 vecka 26: måndag 28 juni 14.40

Gjorde en enkel sökning till: Hässlö Västerås. Örebro var det lite uselt med tider bara 4 - 5 stycken det 28 / 29 juni. Hässlö Västerås verkar ha 12 tider om 29 juni kan passa annars 11 tider 30 juni. Power Meet är 10 juli så kriteriet före Power Meet är uppfyllt.

BesiktningSBP.jpg

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Det ser oneklingen ut att finnas tider. Det var min polare som hade kollat. Jag får nog ta en nämare titt själv i morgon. Att åka till Örebro för att besiktiga får ses som en en sista utväg.

jag tror dock att det löser sig

Link to comment
Share on other sites

Då det blivit mycket poppis bland bilfirmor att boka/få stående besiktningstider hos SBP så bör man kolla tider flera gånger under dagen. För vissa bilfirmor kan ibland ha mer eller mindre alla tider uppbokade. Men sen kanske dom ringer t.ex. förmiddagen dagen innan jag bokar av mer eller mindre alla tider för veckan.

Link to comment
Share on other sites

Spanska flaggan ja. Bilprovningen har filialer där, dessvärre är det inte möjligt att besikta där före Power Meet 2010. Faktum är att jag trodde det var ett skämt när jag upptäckte tjänsten förra året men det var inget skämt det var på fullaste allvar.

Nu är det lättare att förstå begreppet "Spanska flaggan",det är ju såklart bilar besiktade i Spanien som får denna fina dekoration, eller?

Läs mer om Bilprovningens Spanien-filialer

Link to comment
Share on other sites

vi satsar på Lördag(10 Juli), det är då det är mest knökfullt, mest köer och mest fulla raggare.

Då kommer Broncon till sin rätt.

Link to comment
Share on other sites

Snart är det dags. Kan om jag vill få skjuts till PW 2010 och marknaden. Har aldrig varit där förut, lite allergisk mot bilköer faktiskt så det är det som hållit mig borta. Men nu tror jag att jag tar erbjudandet och sedan skulle de hem tidigt så det blir kanske 3 till 4,5 timme marknad och det är nog ungefär vad jag står ut med. Då får jag i alla fall med egna ögon se hur det är där.

Hem och sedan pack-ihop sig för kvällspasset på Hälla eller någonstans. Men fordon, fordon. Hur gör jag, vilken Sevenbil eller det blir nog V70 eller så blir det "Tow-bar" V70 och CealmSeven med losskoppling i Västerås någonstans. Alltid samma visa........man skulle ha en "Uppblåsbar Seven". Det finns ju så mycket annat uppblåsbart så varför inte en Seven? Eller där man bara tillsätter bensin skakar om och vips så står där ett färdigt fordon.

Link to comment
Share on other sites

Broncon gick igenom SBP:s nålsöga med bravur, UA.

Endast en liten notering om att det är bra att göra en rundsmörjning, lite nu och då.

Powermeet, here we come!!!

Link to comment
Share on other sites

Du ville ha tips på badställe.

Det som ligger bäst till för er som kommer från Stockholm är Björnö. Badplatsen ligger mitt på Björnö dvs halsen

Björnö

Länk: KARTA

Sväng av vid första avfarten (IKEA), kör förbi flygplatsen och sedan över den lilla bron till ön. Sen kan du inte missa parkeringen för badplatsen. Vid en liten rondell på ön

Link to comment
Share on other sites

Stax avfärd till Power Meet (igen). Kanske jag törs mig till Sjöhagsvägen detta år eller så håller jag mig i utkanten av stan kanske Hälla eller någon annanstans där en Sevenbil får plats.... Det blir Sevenbil utan tillkopplat Tow-bar-dragfordon som fredagsfordon. Lördag tar jag nog med V70-bilen ändå..

Link to comment
Share on other sites

Nyss hemkommen och det är fullt drag på cruisingen (cityringen) och även på Hälla. Träffade Cealm, Conco och rAnders på Hälla. Men nu ska jag vila upp mig för Eskilstuna imorgon.

Men vi kanske syns imorgon på PM :)

Link to comment
Share on other sites

Micael: --- Det är bra, reka åt oss till i morgon ---

Rapport: Tre Sevenbilar i Västerås och så var det några V8or och lite folk här och där. Det bra att ni kommer och "fyller på" imorgon med en Bronco-saurie.

Link to comment
Share on other sites

Jaha då var Power Meet 2010 slut för min del. Kom hem precis. Lördag åkte jag V70 till Västerås och gjorde så klokt (eller korkat) Jag gick, inte hela, ungefär två tredjedelar av cruisingvägen. Det är ett sätt att uppleva både bilar och folk. Lite trött blev jag om inte annat. Lyckades nästan få Jonte på bild men stor V8 gjorde sitt bästa för att skymma sikten. Sedan sågs vi en gång till Jonte på någon meters håll.

Någon Brontosarie eller kanske Broncosaurie såg jag aldrig till men det är lätt att missa ett förhistoriskt vidunder bland alla andra förhistoriska vidunder. Tänk vad många chaufförer i Västerås som hade bussbehörighet idag. Det är alltid D-behörighet om det är mer än 8 passagerare plus förare i bilen / bussen.

Många konstiga bilar rullar. En del är man mer förvånad av att de överhuvudtaget rullar men den här var speciell i allt. Ett helt nytänk också. Jag skulle vilja ställa frågan "Hur tänkte ni då".

Så här var det: En vanlig bil, tror det var en BMW men det kan ha varit något annat. Den hade en åkgräsklippare monterad på taket. Så långt är det väl nästan ok om klipparen väger mindre än 75 kg. Men nu kommer det.......

Klipparen hade ett runt bord monterat på sig den hade också utsvetsade bänkar / sittplatser runt om. På dessa sittplatser var det fördelat, här sviker minnet lite, 6, 7 eller 8 personer.Ekipaget var på väg in på Sjöhagsvägen (cruisinggatan) men stoppades av en piketpatrull som låg före mig på väg ut från Sjöhagsvägen. DEt bara kryllade ner folk från taket och jag tror föraren klarade sig med bara "polisskäll".

Som sagt, Hur tänkte de då när detta tillverkades. Det kan inte fixats ihop på en "kaffekvart" precis.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Ehh, det kan man ju fråga sig, men du Calle, hur tänker man när man bygger en Lotus-replica som väger lika mycket som en gammal traktor och dessutom monterar dragkrok på den??!prop.gif

Tycker att det verkar som om dom trots allt har lyckats göra något (allt är relativt) vettigt av det hela.wink.gif515.gif

Link to comment
Share on other sites

Lätt Drake, Skillanden är att den är avsedd för två personer, låg fart samt "låg och tung tyngdpunkt" dvs den äventyrar väldigt få personers (transport)hälsa. Dragkrok fram = kunna bogseras både normalt eller om något fel inträffat. Står i VVFS 2003:22 37 kap. Bogseringsanordningar

1 § Bil som tas i bruk den 1 januari 2005 eller senare skall ha en särskild bogseringsanordning framtill.

Personbil skall dessutom, om den inte av fordonstillverkaren anses olämplig som dragfordon, vara försedd med bogseringsanordning baktill. Min V8a är synnerligen lämplig som dragfordon Möjligen kan andra konstruktörers hälsa oroas lite........ Så tänkte jag.

Ärligt talat så hade hela gräsklipparekipaget som jag såg kunnat vält med personer och allt vad det innebär. Jag ställer mig helt bakom polisens agerande. Polisen var faktiskt så hygglig att det var bara att kliva ner och ge f-n i taktransport.

Lite andra reflektioner:

Det jag såg igår vad gäller persontransporter kan bara förekomma på ett Power Big Meet i alla fall i den omfattningen. Polisen insåg att de bara kunde "säga till för stunden". De flesta förare skötte sig med LÅG = KRYPhastiget men jag såg också tvärt om med folk sittande på bilen, ut genmom rutorna med fart och acc som en Sevenbil........trots att det var en tung V8 bil. Hoppas allt gick bra bara och folk hade roligt. Under den tiden jag var där hörde jag inga sirener = ett gott tecken. På vägen hem kom två ambulaner med blåljus men det kan ha varit "helt andra körningar".

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Jag hade bild på ekipaget. Fyra personer på tak-gräsklippar-altanen syns tydligt. En femte skymtar på de mer högupplösta bilderna jag har. Nu tog det en stund innan jag fotade ekipaget. Jag såg dem inte först men blev stående bakom två polisbilar. Två poliser promenerade bort till "gräsklipparen". Då stod jag och kom ingenstans. En eller möjligen två har redan klättrat ner när jag tog kortet och står troligen bakom bilen. Även över noll är för många......

Hur många som sedan är inne i bilen vet jag inte men det är många armar, ben och huvuden. En del gär nog att läsa ut av bilens infjädring någon utfjädring tror jag inte finns tillgänglig.

941_2114Medium.jpg

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Jag har ju glömt att rapportera från power meet.

Vi kom dit, cruisade, drack öl, pratade med folk, drack grogg, pratade med mer folk, drack rose, etc

Sen somnade jag på flaket/kylväskan och kom hem 04.00 på söndags morgonen. Tydligen hade jag sovit sista varvet.

Broncon gjorde sitt jobb bra. inga som helst problem. Stereon la av framåt småtimmarna, men det var bara en sladd som var avtrampad.

Våra unga chaufförskor (vi hade två) gjorde jobbet med bravur, och har redan fått erbjudande om att köra nästa år (förhandlingar pågår)

Link to comment
Share on other sites

Låter som en riktig höjdar kväll, natt och morgon. Låg du på flaket mellan Västerås och Vallentuna....? Nej, eller?

Då bokar jag in följande för nästa år. En "rendez vous" någonstans i Västerås INNAN sömnen inträder så jag får, se uppleva och träffa ett idogt Broncosaurie-herr-gäng samt såklart två chaufförer....

Edit Tillägg: Skrev in i kalendern med påminnelse -- > Ring Micael om Power Meet möte med Bronco och chaufförer.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Nä , jag åkte faktiskt KIA hem. Vi hade två bilar i V-ås (lång historia).

givetvis ska vi boka in det. VI brukar hänga på Hälla i början

kastar in en bild på Broncon och hennes yngre syster

post-60-127918112078_thumb.jpg

Edited by Micael
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...