Jump to content

förgasare från MC


Recommended Posts

går det bra att plocka en förgasare från en MC o dra fast på en pinto i originalutförande? måste man tänka på att förgasaren är tillräckligt stor? jag tänkte då köpa en förgasarbrygga med 4 st enheter ihopkopplade. En polare kunde kanske fixa en brygga från en kawasaki ninja. sen har jag sett annonser på förgasarbryggor från yamaha R1, suzuki 1100e, suzuki gsx1100, kawasaki gpz750R, honda cbr900 fireblade, suzuki gs750, suzuki bandit 600 osv osv osv osv... ja de flesta bryggorna jag nämt finns på blocket. är det innerdiametern som är det avgörande måttet? vad är minimum i detta fallet?

Edited by Rayman
Link to comment
Share on other sites

mc förgasare brukar ha ganska rejäla dimensioner för att få mindre motstånd med det höga luftflödet, har mc förgasarna högre effekt orginal än din pinto kommer ha fixad tycker jag det borde fungera

Link to comment
Share on other sites

du menar om motorn som förgasarna satt på har högre effekt än min motor så borde det gå bra?

Flödet måste väl vara det avgörande målet antar jag.... grovt räknat borde ju MC-förgasare med samma halsdiameter fungera helt ok. Att räkna ut önskad volym är väl lugnt, men det är värre att få reda på vad en viss förgasare flödar utan bänk....

Kikade snabbt på flödesberäkningar. En 2liters motor som varvar max 7000 vill ha 247CFM och en 1000-kubikare som varvar 13000 vill ha 230CFM. Inte hysterisk stor skillnad.......

Link to comment
Share on other sites

om du menar de med både spjäll o trottel så styrs de med vacuum. CV.

De nadra med mekaniska trottlar där går gaswiren till en annan mellanbit med wirar på.

Link to comment
Share on other sites

nästan alla bryggkopplade förgasare jag sett har bara en vajer kopplad till en spjällaxel som styr alla spjällen, men hur styrs trotteln?

Normalt styrs trotteln av vacuum. Brukar kallas CV-förgasare eller Constant Velocity. Sen kan spjällaxeln se lite olika ut beroende på modell. Det finns ju även trottellösa flatslideförgasare som styrs via gemensamt länkage.

Normal CV fugge:

cv_carb_cutaway.jpg

Link to comment
Share on other sites

gör det någon skillnad mellan 32mm och 38mm förgasare som ska driva en 2L pinto? vilken kommer fungera bäst? vad jag fattat det som kan det bli skit om man har för stora förgasare med då man inte skapar tillräckligt undertryck?

Edited by Rayman
Link to comment
Share on other sites

gör det någon skillnad mellan 32mm och 38mm förgasare som ska driva en 2L pinto? vilken kommer fungera bäst? vad jag fattat det som kan det bli skit om man har för stora förgasare med då man inte skapar tillräckligt undertryck?

Generellt kan man ju tycka att 38an borde lämpa sej bäst.... förutsatt att halsstorleken flödar likvärdigt oavsett förgasartyp, så är ju en 40mm normalt på t.ex. en Alfa 1750 - 2000. Där sitter ju normalt Weber 40 eller Dellorto 40. Allt hänger ju på max varvtal man tänker köra..... är man inte intresserad av att stressa på maxvarv mer än sporadiskt, så kanske en 32 är ett bättre val. En mindre förgasare ger ju högre gashastighet och bättre fyllnadsgrad, vilket ger mer kraft i dom lägre registren, men storknar vid högre varv.

Så svaret blir väl egentligen det du inte vill ha: Det beror på ;) :)

edit: Asch, Thomas behövde bara 12 ord för att säga samma sak :D

Edited by Baging
Link to comment
Share on other sites

ja jag e ju mer för o köra som en dåre i lägre hastigheterna så.. :)

men jag va o kollade på en förgasare idag som såg ut såhär:

http://www.ryderman.se/f/1.jpg

http://www.ryderman.se/f/2.jpg

http://www.ryderman.se/f/3.jpg

http://www.ryderman.se/f/4.jpg

http://www.ryderman.se/f/5.jpg

det va innan jag visste hur en cv förgasare fungerade så jag råkade avfärda den... men jag funderar på alla slangarna. en kan man förstå är bränsletillförseln och en för dränering väl, men den sista?

Edited by Rayman
Link to comment
Share on other sites

ja jag e ju mer för o köra som en dåre i lägre hastigheterna så.. :)

men jag va o kollade på en förgasare idag som såg ut såhär:

http://www.ryderman.se/f/1.jpg

http://www.ryderman.se/f/2.jpg

http://www.ryderman.se/f/3.jpg

http://www.ryderman.se/f/4.jpg

http://www.ryderman.se/f/5.jpg

det va innan jag visste hur en cv förgasare fungerade så jag råkade avfärda den... men jag funderar på alla slangarna. en kan man förstå är bränsletillförseln och en för dränering väl, men den sista?

Dom slangar man ser bör vara bränsle, ventilation och dränering....

Tänk bara på vinkeln på insuget, så att flottörerna fungerar som dom skall. Dom på bilderna är tänkta att luta en del, till skillnad från lite äldre cyklar/bryggor som är horisontella...

Eller enklare uttryckt, skarven mellan flottörhus och förgasarkropp skall vara horisontell när dom är monterade på motorn ;)

edit: I övrigt bör det inte vara ngt konstigt, det ser ut som Mikuni och tillgången på munstycken är problemfri till både dom och Keihin..

Edited by Baging
Link to comment
Share on other sites

Dessa cv förgasare har ingen fast halsring så de motsvarar en större förgasare jämfört med weber o dyl. T.ex. körde man med 33mm på suzuki 1100 i trimkit ganska långt upp men det förutsätter korta insug m.m.

kontrollera så trotteln går ända upp för jag vet att vissa mc t.ex. Kawasaki hade "strypta" motorer genom att det var trottelstopp o locken.

Suzukis Mikuni 36-38-40mm från t.ex. gsxr 1100 är fina förgasare och kan dynojet:as.

Fördelen med separata förgasare/spjäll är att man får bättre lågfart o mellanregister.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...