pixbo Posted May 12, 2004 Posted May 12, 2004 Hej allihop!Behöver er hjälp.Vad är cc-måttet mellan kullederna på en sierra-styrväxel? mvh pixbo Quote
svante Posted May 12, 2004 Posted May 12, 2004 om jag inte minns fel så är det 712mm mellan för jag kortade min 152mm och den är nu 560mm Quote
Marcus a Posted May 12, 2004 Posted May 12, 2004 Yterligare en fråga om styrväxlar... Vart kan man få tag in styrväxel så man slipper snurra ihjäl sej för att vrida på hjulen? Kostnad? Quote
Sonett7 Posted May 12, 2004 Posted May 12, 2004 Yterligare en fråga om styrväxlar...Vart kan man få tag in styrväxel så man slipper snurra ihjäl sej för att vrida på hjulen? Kostnad? Jag har läst nånstans att Kadett har en styrväxel med trevligare utväxling, men troligen är den placerad bakom framhjulen vilket i så fall medför att hjulen skulle svänga åt fel håll om man använder den för t.ex Sierra-spindlarna :icon_blink: Quote
Marcus a Posted May 12, 2004 Posted May 12, 2004 Det skulle ju vara bra med utväxlingen men dumt if bilen svänger åt fel hål:) Vad säger besiktningen om det? Någon annan som vet något bra? måste väl finnas eftermarknas tillbehör för sånt eller? Quote
therealpinto Posted May 12, 2004 Posted May 12, 2004 Hej Burton har korta styrväxlar till Sierra, de listar bara högerstyrda men förmodligen kan man få tag i vänsterstyrda också. Runt 75 pund, men kolla på TAS Motorsports också. /Gustaf Quote
Marcus a Posted May 12, 2004 Posted May 12, 2004 Det var ju inte så farligt dyrt iaf... Visst så är det någon regel med det där va? typ "rattröelsen ska motsvara svängningen av hjulet" eller något sånt va? Quote
therealpinto Posted May 13, 2004 Posted May 13, 2004 Hej Ja, hjulen ska gå åt höger när ratten vrids åt höger? ;-) Det finns inga uttryckliga krav på utväxlingen i styrningen men den ska vara rimlig. /Gustaf Quote
Sonett7 Posted May 13, 2004 Posted May 13, 2004 HejBurton har korta styrväxlar till Sierra, de listar bara högerstyrda men förmodligen kan man få tag i vänsterstyrda också. Runt 75 pund, men kolla på TAS Motorsports också. /Gustaf Kollade hos Quaife igår och de har också styrväxlar till Sierra - 2,8 varv mellan fullt utslag... Ungefär samma pris som Burton. Quote
DIRAVI Posted May 13, 2004 Posted May 13, 2004 Käns det inte som ett hopplöst vridande med 2.8 varv mellan fulla utslag, jag har 2.2 på min vardagsbil, och det tycker jag är lagom på en komfortbil, men på en sportbil borde det inte vara mer än 2 tycker jag. Quote
Baalzamon Posted May 13, 2004 Posted May 13, 2004 Är det inte många bilar som har en bit över tre varv till och med? Jag skulle vilja ha lite mindre på min bil i alla fall, det är ett jäkla rattande. Quote
Marcus a Posted May 13, 2004 Posted May 13, 2004 Skulle kunna tänka mej typ 1 - 1-5 varv så man får lite F1 kännsla:) DIRAVI vad är det för bil du har? Quote
DIRAVI Posted May 14, 2004 Posted May 14, 2004 Jag kör Citroen CX med DIRAVI-servo (CX 25 TRD Turbo2) Ett mycket intresant högtrycksservo som Citroen tog framm till SM'en 1970 det är ingen mekanisk förbindelse mellan ratten och styrväxeln (under drift). dessutom så är det en hastighetsberonede, centrering(motverkan av serververkan) Så servoverkan är egentligen konstant, men det finns en motkraft som ökas med ökande hastighet. och har man motor igång och släpper ratten så ställer sig hjulen automatiskt rakt fram :prop: Quote
leto Posted May 14, 2004 Posted May 14, 2004 om jag inte minns fel så är det 712mm mellan för jag kortade min 152mm och den är nu 560mm Är inte det måttet på själva kuggstången? Vi försökte mäta upp växeln i går kväll, det är inte lätt att hitta centrum på kulan :blink: . Bestämde oss för att leden byggde ytterligare 19-20 mm per sida om jag minns rätt. Quote
error Posted May 14, 2004 Posted May 14, 2004 Hur blir vägkänslan med ett sånt system? Hur menar du? Absolut inga slag eller kast från hjulen fortplantar sig upp genom ratten. Man skulle kunna se systemet som en hydralisk varaint på "fly by wire". PS. Jag åker CX 25 GTi Turbo 2 :D Quote
Marcus a Posted May 14, 2004 Posted May 14, 2004 Jag kör Citroen CX med DIRAVI-servo(CX 25 TRD Turbo2) Ett mycket intresant högtrycksservo som Citroen tog framm till SM'en 1970 det är ingen mekanisk förbindelse mellan ratten och styrväxeln (under drift). dessutom så är det en hastighetsberonede, centrering(motverkan av serververkan) Så servoverkan är egentligen konstant, men det finns en motkraft som ökas med ökande hastighet. och har man motor igång och släpper ratten så ställer sig hjulen automatiskt rakt fram :prop: Har inte BMW börjat med något sånt system:)? Rent teoretiskt så skulle man allså med din servo kunna göra om så att ett rattutslag på 10 cm skuller ge max vridning på hjulen åt resp. hål.. Skulle vara skoj=) Quote
Baalzamon Posted May 14, 2004 Posted May 14, 2004 Hur blir vägkänslan med ett sånt system? Hur menar du? Absolut inga slag eller kast från hjulen fortplantar sig upp genom ratten. Man skulle kunna se systemet som en hydralisk varaint på "fly by wire". PS. Jag åker CX 25 GTi Turbo 2 :D I en racerbil vill man ju gärna känna genom ratten vad som händer med hjulen, och jag tänkte att känslan kanske skulle försvinna med ett sånt system. Jag såg ett inslag på något nyhetsprogram på TV för ett par år sedan, där studenter på Luleå tekniska universitet forskade på helt elektriska styrservon. Där hade man något som liknade en TV-spelsratt, och styrningen sköttes av elmotorer. Det som dom kom fram till vara att dom måste ha vibratorer i ratten för att det blev svårt att köra när man inte kände vad som hände med framhjulen. Med vibratorerna återskapade dem de rörelser som normalt fortplantar sig upp genom rattstången, och som dom hade byggt bort. Men jag förmodar att det funkar bra på citroenen, annars hade dom knappast kunnat sälja bilarna. Quote
Marcus a Posted May 14, 2004 Posted May 14, 2004 Hur blir vägkänslan med ett sånt system? Hur menar du? Absolut inga slag eller kast från hjulen fortplantar sig upp genom ratten. Man skulle kunna se systemet som en hydralisk varaint på "fly by wire". PS. Jag åker CX 25 GTi Turbo 2 :D I en racerbil vill man ju gärna känna genom ratten vad som händer med hjulen, och jag tänkte att känslan kanske skulle försvinna med ett sånt system. Jag såg ett inslag på något nyhetsprogram på TV för ett par år sedan, där studenter på Luleå tekniska universitet forskade på helt elektriska styrservon. Där hade man något som liknade en TV-spelsratt, och styrningen sköttes av elmotorer. Det som dom kom fram till vara att dom måste ha vibratorer i ratten för att det blev svårt att köra när man inte kände vad som hände med framhjulen. Med vibratorerna återskapade dem de rörelser som normalt fortplantar sig upp genom rattstången, och som dom hade byggt bort. Men jag förmodar att det funkar bra på citroenen, annars hade dom knappast kunnat sälja bilarna. Citroen har alltid varit speciela:) Dom har inte heler sålt så bra! Quote
DIRAVI Posted May 14, 2004 Posted May 14, 2004 Det är en underbar känsla i styrningen med DIRAVI-styrning, man blir klart beroende, nackdelen är kanske att man inte känner att man har punka, innan däcket är bara trasor :icon_oops: Det hastighetsberoende centreringen av ratten är lite som en syntetisk vägkänsla. Har sett en av Citroens reklamfilmer från sextiotalet, när en man kör en Citroen DS i rask fart, med händerna bakom nacken, så ena hjulet på spikmattan, och bromsa in till stillastående, utan att röra ratten, och den drog inte ett jota. Quote
DIRAVI Posted May 14, 2004 Posted May 14, 2004 Hur blir vägkänslan med ett sånt system? Hur menar du? Absolut inga slag eller kast från hjulen fortplantar sig upp genom ratten. Man skulle kunna se systemet som en hydralisk varaint på "fly by wire". PS. Jag åker CX 25 GTi Turbo 2 :D Underbar vagn, jag funderade lite på att skaffa en bensinare jag med, de är ju trimmvänliga, men nu blir det nog en seven istället :thumbup: Är ju inte riktigt samma sak. men en till CX skiljer sig inte så mycket från den jag har, så.... :whistling: :whistling: Quote
DIRAVI Posted May 14, 2004 Posted May 14, 2004 Citroen har alltid varit speciela:) Dom har inte heler sålt så bra! Fast å andra sidan så har Citroen altid sål bättre än Volvo och Saab tillsammans, så.... Om man inte bara tittar i sin egen lilla ankdam. DIRAVI-styrning finns i Citroen SM, CX, och de dyrare (V6) XM. Samt i några experimentversioner av DS. (på SM där den kom först var det 2.0 varv mellan fulla rattutslag) Quote
Baalzamon Posted May 14, 2004 Posted May 14, 2004 Kan man ana en koppling mellan ditt nick och DIRAVI-styrningen? :icon_smartass1: Quote
DIRAVI Posted May 14, 2004 Posted May 14, 2004 Jodå, det kan man, jag skulle i dagsläget inte vilja ha någon bruksvagn utan DIRAVI, så därav mitt nic Quote
Marcus a Posted May 15, 2004 Posted May 15, 2004 Är det inte kanske så att du har någon slags skiss på ett DIRAVI system? Skulle vara intressant att se? Är det något problem med systemet? Quote
DIRAVI Posted May 15, 2004 Posted May 15, 2004 http://www.citroenz.com/CX/tech_diravi.html Såvitt jag vet är styrningen mindre problematisk på DIRAVI-bilar än på bilar med konvetionell styrservo, de hydrauliska pryttlarna är det sällan problem med, bara man sköter vanligt underhåll och service på hydraulsystemet. Quote
error Posted May 16, 2004 Posted May 16, 2004 Är det inte kanske så att du har någon slags skiss på ett DIRAVI system? Skulle vara intressant att se? Är det något problem med systemet? I "Citroen CX Tekniskbeskrivning" finns bla. DIRAVI-ststemet beskrivet. http://error.netilium.org/~mikael/bilder/C...sk_beskrivning/ Quote
Marcus a Posted May 16, 2004 Posted May 16, 2004 http://www.citroenz.com/CX/tech_diravi.htmlSåvitt jag vet är styrningen mindre problematisk på DIRAVI-bilar än på bilar med konvetionell styrservo, de hydrauliska pryttlarna är det sällan problem med, bara man sköter vanligt underhåll och service på hydraulsystemet. Läckert system:) sånt skulle ja vilja ha, Men vill tyvär inte ha npgon citra:) Quote
error Posted May 16, 2004 Posted May 16, 2004 Läckert system:) sånt skulle ja vilja ha, Men vill tyvär inte ha npgon citra:) Lite svårt att äta kakan utan att få med några russin ;) Men det finns ett alternativ: Maserati Khamsin som fick bromsar och styrning från Citroën Quote
Baalzamon Posted May 16, 2004 Posted May 16, 2004 Läckert system:) sånt skulle ja vilja ha, Men vill tyvär inte ha npgon citra:) Lite svårt att äta kakan utan att få med några russin ;) Men det finns ett alternativ: Maserati Khamsin som fick bromsar och styrning från Citroën Maseratin var inte ful, en sån skulle åtminstone jag kunna tänka mig. Men den var inte billig, den jag hittade kostade 90.000$. Så mycket slänger i alla fall inte jag ut utan att det känns. Jag har bara kört citroen en enda gång. En kompis till en kompis ville att jag skulle köra hem bilen åt honom, och så fick jag se att det stod "turbo" bak på den. Visst tyckte jag, inga problem. Men det visade sig att det var en diesel... Det var nog den slöaste bil jag någonsin har kört, möjligen var nissan micra 1,0 slöare, men det var nog knappt. Men en C5 vore ju inte helt fel. Det är nog rätt mycket bil för pengarna. Quote
Marcus a Posted May 16, 2004 Posted May 16, 2004 Men man kan ju ta och sätta systemet i sjuan:) fyller kanske inte så stor funktion, men ändå:) Är systemet frit från all annan hydralik? eller sitter det ihop kopplat?? Quote
DIRAVI Posted May 16, 2004 Posted May 16, 2004 Det jag tycker är praktiskt med Citroens hydraulik, är att det bara finns ett hydraulsystem, med en hydraulolja (LHM-total) man behöver altså inte fylla bromsvätska och servostyrningsvätska och så vidare. Men hydrauliken är ganska enkel. Från hydraulpulpen så går trycket till tryckregulatorn, där det även sitter en huvudacc (en gasklocka accumulator) Därifrån så går det ut till de förbrukarna man har, styrningen direkt, bromsarna via en bromsacc. så man har bromsar en bra stund även om systemet blir trycklöst, och till fjädringen. Bromsarna har en finurlig konstrultion, ingen huvudbromscylinder med servomoj från motorvakum, utan en bromsventil, som man öppnar och släpper framm tryck från pumpen. luftar bromsarna göres enklast med en tyngd på bromspedalen och motorn igång, bara att öppna luftnippeln och låta oljan rinna ut, sen stänga när man cirkulerat nog. dessutom så tas trycket till bakbromsarna ut från bakfjädringen, vilket ger ett lastberoende tryck. Om jag skulle implementera några saker från Citroen i en sjua skulle det i första hand vara högtrycksbromsarna, och sedan gas-hydraulisk fjädring. Styrservot tycker jag blir lite för tungt, dessutom ganska onödigt i en så lätt bil. Men vad praktiskt det vore med ställbar höjd, fjädringshårdhet och dämpning i en seven, har man dessutom aktiva krängningshämmare så.... Oj, nu glömde jag svara på din fråga, det är enkelt att ta 'bara' den del man vill ha, det som altid behövs är LHM-behållaren, högtryckspumpen, regulatorn med huvudacc, sen är det bara att ta de delar man vill ha efter det. Men du behöver en hastighetsmätarvajer extra, att ansluta till DIRAVI'n då den är hastighetsberoende, annars blir bilen obehaglig i högre hastigheter. på CX sitter det en 'fördelningsväxel' på hastighetsmätavajern. Quote
Marcus a Posted May 17, 2004 Posted May 17, 2004 Dom måste ha funderat på det där ett tag citra teknikerna:) Känns som om systemet var "lite före son tid". Quote
DIRAVI Posted May 17, 2004 Posted May 17, 2004 Jodå, när DS presenterades 1955 så var den femti år före sin tid, i dag har försprånget ökat ;) Quote
Marcus a Posted May 18, 2004 Posted May 18, 2004 Vad är det som är "före sin tid" på dagens citror? En Kul grej som inte har något med citroen att göra är att BMW slogan tills för ca 10 år sedan var "BMW följer inte utvekligen, vi leder den" :) å så har dom fortfaranade bakhjulsdrift å det är inte så modernt anser jag:) Quote
Baalzamon Posted May 18, 2004 Posted May 18, 2004 Vad är det som är "före sin tid" på dagens citror?En Kul grej som inte har något med citroen att göra är att BMW slogan tills för ca 10 år sedan var "BMW följer inte utvekligen, vi leder den" :) å så har dom fortfaranade bakhjulsdrift å det är inte så modernt anser jag:) Vad har du på din sjua då? Knappast framhjulsdrift i alla fall ;) I vilket fall som helst är det mycket roligare med bakhjulsdrift, åtminstone på gamla bilar utan antispinn och antisladd och antikulsystem... Och med nämnda säkerhetssystem så är framkomligheten även vintertid precis lika bra som på framhjulsdrivna bilar. Quote
DIRAVI Posted May 19, 2004 Posted May 19, 2004 Jag menade inte att så mycket på dagens citror är före sin tid, utvecklingen har ju snarast gått baklänges sedan 1974. Jag menar att femtitalets cittror är mer före sin tid i dag än de var på femtitalet :icon_oops: :whistling: :whistling: Och på tal om BMW så har ju de utvecklat ett *fantastiskt* system med lysen som pekar dit ratten pekar, helt unikt och jättenytt, eligt BMW. ps, på DS 1967 fans medstyrande och automatiskt nivåstyrda strålkastre. :whistling: Quote
Superswift Posted May 19, 2004 Posted May 19, 2004 Sorry, off topic.... Om jag inte missminner mig så fanns det bilar med en tredje mittlampa redan på 20-30-talet som följde med rattens rörelser. Cadillac och De Soto m fl hade regnsensor, automatisk avbländning och knappväxel på sina 60-talspråmar. Flera "hot hatches" Clio, Focus etc görs utöver sina vanliga framhjulsdrivna versioner i speciella bakhjulsdrivna prestandaversioner. GT40 återupptas i produktion :D Allt som är bra kommer igen! Allt bakhjulsdrivet är dock inte bra, minns min gamla 740 med skräck under hala vintrar. :whip: Sämre svenskbyggd vinterbil med bakhjulsdrift får man leta efter, men ett par sandsäckar bak som tyngde ner gjorde enorm skillnad... Quote
Superswift Posted May 19, 2004 Posted May 19, 2004 En Kul grej som inte har något med citroen att göra är att BMW slogan tills för ca 10 år sedan var "BMW följer inte utvekligen, vi leder den" :) OT. En kompis körde länge runt i en genomrostig, sunkig gammal Opel kadett där det stod som slogan på bakrutesdekalen: Egentligen borde alla köra Opel. Ibland så är det inte så lyckat med reklambudskapen, det var illa nog med den bilen, vill inte se fler sådana på vägarna... :D Quote
Olla Posted May 19, 2004 Posted May 19, 2004 Egentligen borde alla köra Opel. Hmm... skulle vilja veta vem som skrev det :icon_blink: Quote
error Posted May 21, 2004 Posted May 21, 2004 sunkig gammal Opel kadett där det stod som slogan på bakrutesdekalen:"Egentligen borde alla köra Opel." OT.! Halva tråden har varit off topic så vi fortsätter lite till. :hypocrite: Under senare halavn av 80-talet stog det "Varför nöja sig med en vanlig bil" i bakrutan på Citroën. :D Quote
gka Posted June 9, 2004 Posted June 9, 2004 När vi ändå är inne på slogans så stod det på min farsas Renault 12 han hade en gång i tiden: "Ju mer du vet om bilar, desto hellre kör du Renault". Den har jag aldrig fattat riktigt :) En av de bästa måste ju vara den som man kan se i bakrutan på BMW E21 323i etc. "Upplev körglädjen i en BMW". Det spelar liksom ingen roll om bilen blivit 25 år gammal och ser helt slut ut, den är ändå kul. :) Quote
DIRAVI Posted June 9, 2004 Posted June 9, 2004 jo, i min vagn står det så 'Varför nöjja sig med en vanlig bil' Opel hade en annan höjdare 'Det är inte lyx att köra Opel, det bara känns så' :thumbup: Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.