Jump to content

Ungefärlig slaglängd på bromscylindrar och koppling


Krolleg

Recommended Posts

Håller på undersöka lite med mitt pedalställ och behöver veta ungefär hur lång slaglängd som behövs för bromsar, koppling samt trottel.

Nu äre mycket "som beror på" men ungefär vad har ni för olika slaglängder?

Sitter t.ex. och funderar på mitt pedalställ där bromspedalen just nu lutar mycket mot föraren. Vill ha det mer rakt upp men då tappar jag den totala slaglängden jag kan ha på bromscylindrarna (bromsvåg)

Den totala slaglängen på max vad cylindrarna klarar är just nu ca 4,5cm. men om jag justerar pedalerna som jag vill ha dom får jag ca 2cm. räcker det eller blir det för lite?

Bromsarna är sierra orginal (skivor) och på cylindrarna står det 0,65 och 0,7

Kopplingen är vajer koppling mot en typ-9 låda.

Edited by Krolleg
Link to comment
Share on other sites

du ska ju ha full slaglängd på huvudbromscylindern i slag.

sedan vad det blir i pedalrörelse det för du känna vad som känns bekvämt för dig. har du för långt blir det lite bökigt att man får lyfta foten och kanske inte når ända i botten om det skulle behövas.

Link to comment
Share on other sites

Kan du inte justera eller göra en ny pedal med annan form, böjd framåt.

Men det är en intressant fråga. Om man kollar på wilwoods cylindrar så har dom en typisk slaglängd på runt 35mm. Men deras pedalställ verkar kunna generera slaglängder på endast ca 20-25 mm. Min gissning är att cylindrarna har extra lång slaglängd för att klara av extremlägena på en bromsvåg. Rätta mej gärna om jag har fel

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...