Jump to content

Någon som provat en blästertank?


Pågen

Recommended Posts

hörde från en kille som köpt in en sådan ... han tyckte att den krävde mycket luft.. kan iofs vara så att hans kompressor är en med glädje siffror.. dvs många billiga kompressorer påstås ha himmla många minutliter.. fast det bara är fri genomlupen volym...och inte trycksatt volym.. e själv sugen.. men vet inte då min store kompressor köptes från en firma beg och inte har typskylt men en över metern stor tank med 2 cyl kompressor block och 5 hästars motor.. hur vet man minutliter?? mecka av topp kolla varv?

Link to comment
Share on other sites

Om du räknar ut volymen av tanken, diameter*diameter*0,785*längden så får du volymen, ta måtten i dm så blir svaret i liter. Ränka sedan hur många bar du kommer upp i om du startar med tom tank och kör en minut, bar * tankvolymen under en minut borde ge antal minutliter på ett ungefär. Men jag kan givetvis ha helt fel också, ska prova på min egen och se hur det stämmer.

Link to comment
Share on other sites

nä men priset är ju helrätt. men den typen av blästerklockor brukar vara kanon på att blästra. Man får ju mycket att städa efter sig.

Jag lånar en av grannen ibland men jag kör utomhus = ingen städning. Bara som ett tips alltså.

Hade Martin

Link to comment
Share on other sites

Testade på min kompressor och det tog 8 sek att höja trycket ett bar, dvs 50 liter luft på 8 s ger 60/8*50= 375 liter per minut, angivet är 380 L/min men sedan finns det lite avrundningsfel och avläsningsfel men den ligger nog i rätt härad iallafall. Ska beställa en blästertank och göra mig ovän med hela kvarteret;) Kan man ta sand ur ungarnas sandlåda och köra med? Eller är det bättre att köpa riktigt blästermedel?

Link to comment
Share on other sites

--- Kan man ta sand ur ungarnas sandlåda ---

Två skäl till att inte göra det:

- Unga blir tvärförbannade på dig = inte bra.

- Sandlådesanden har många olika kornstorlekar + plus diverse smuts som lera, barr, löv mm mm och en och annan myra och snigel + kvarglömda "katteffekter", kanske kan gå att sålla bort men..... nej..

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Som Calle säger, vanlig sand är runda korn i, du vill ha något med mer klös i.

Finns en röd blästersand, "Australiensisk" kallas den här, den är vass och fin, river bort det mesta :) rekommenderas.

Kaffebröd är än en gång din vän! Spring bort till en firma med bläster och fråga om du kan få en hink eller två :thumbsup:

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...