Anders.Lj Posted April 27, 2010 Posted April 27, 2010 Jag känner mig rätt :banghead: men jag måste veta vad denna fina inringade delen heter där drivaxeln går in. Har funderat och funderat men ordet finns inte någonstans... Så hjälp tack. Nästa bra fråga. Jag ska köpa diffklump kardan och drivaxlar från en Opel Omega -96 Kan man använda den inringade delen från den bilen? eller vilken bil ska man leta efter delar från? Tänkte att det kunde kanske vara bra att ta så mycket som möjligt från samma bil eller? Tack för hjälpen! Quote
Jocke4U Posted April 27, 2010 Posted April 27, 2010 "Upright" brukar det kallas på engelska eller "rear upright". Den du visar på bilden är i gjuten aluminium från Westfield. Vet andra som har köpt från http://www.3gecomponents.com/templates1/view_product.php?product=392&site=63&department=116 Hurvida Opel-grejer passar i en sjua skall jag låta vara osagt men andra har säkert vettig info. Kan väl vara problem med bredden med en stor Omega... Quote
Jay-c Posted April 27, 2010 Posted April 27, 2010 Upright, spindel(sv) & spindle(eng) är dom ord som normalt används Quote
LUPUS Posted April 28, 2010 Posted April 28, 2010 jag har byggt med omega 3000 bakvagn (diffbroms) , det går att använda "hubbarna" men den måste modifieras en del med vinkel slip + svarv då de inte är rena hubbar utan fast svetsade på bärarmen. Det som blir kvar är ungefär som det hju lager hubben på en sierra Kolla i min byggtråd får du se annars har jag nog lite bilder på hårdisken. men svaret 'är det går men är inte bolt on som med sierra grejor Quote
Thomas Posted April 28, 2010 Posted April 28, 2010 Ett alternativ kan vara att svetsa in hela bakramen kanske? och när det är gjort kan man kapa det som inte behövs. Quote
Anders.Lj Posted April 28, 2010 Author Posted April 28, 2010 Är det dumt att ta Omega diffen?? Vet inte vad den har för utväxling.. Är Sierra diffen bättre?? Beslutsångest. Quote
LUPUS Posted April 28, 2010 Posted April 28, 2010 - Sierra diffen är något lättare ( alu) omega gjutgärn ( skilde endast några kilo endast vill jag minnas ) - Om du INTE skall ha "riktig" diff bromsen som sitter i vissa omegor och ALLA 3000 är den kanske inte helt optimal då alla redan tänkt färdigt åt dig på en sierra, fästn finns att köpa laser skurna osv - utväxlingar finns det 2-3 stycken av men inte den fullständiga upsjö som till sierra. - Omega diffen skall dock enligt ryktet vara oförstörbar rent moment mässigt - med omega drivaxlar hubbar får du ju opel/saab bult mönster sas på köpet kan vara bra i mitt fal men kanske sämmre i ditt Hur skall resten av bilen se ut ? även om opepln är gratis så är det lite jobb med den jämfört med sierran och nästa fråga är vad har du för framvagn. mao inget klart svar dock har jag gjort all misstag redan så de behöver du inte göra igen Quote
Anders.Lj Posted April 28, 2010 Author Posted April 28, 2010 Än så länge så har jag en Saab 9000 på gården och en R25-28 låda i garaget. :) Frmvagnen är väl planerat att göra med dubbla A-armar (ala Westfield)bakvagnen är också en planen ett A-arms system som jag har skissat lite på (hoppas att det är godkänt av SFRO) kan lägga upp en bild när jag har ritat klart. Men Vart har ni andra köpt hubbar/Uprights, framvagnsdetaljer och bakvagnsdetaljer? Quote
Anders.Lj Posted April 28, 2010 Author Posted April 28, 2010 Jag kör på Opel diffen och så får man väl köpa mer saker om man skulle ångra sig :blink: Quote
LUPUS Posted April 28, 2010 Posted April 28, 2010 Klart du ska ! du verkar tänka som jag ......alla andra har fel klart det går att göra tvärtom och bättre. men skall du ta en omega gå på en omega 3000 tror inte de är dyrare på skroten, faktiskt skit billiga från skrot hyllan. ca 2,6 eller 2.7 ? i slutväxel ger 100 blås vid 6500 på en omega låda Quote
Anders.Lj Posted April 29, 2010 Author Posted April 29, 2010 Är det samma drivaxlar från Omega 3000 som till en MV6? med andra ord kan jag ta kardan, drivaxlar och hubbar från MV6an? 100 vid 6500 är inte så illa :D Jag ska göra den Bästa bakvagnen någonsin. Efter detta bygge så kommer Alla byta ut sina sierra delar. :prop: Quote
LUPUS Posted April 29, 2010 Posted April 29, 2010 samma diff egentligen bara innanmätet som skiljer, vet inte hur vanligt diffbroms var på "vanliga" omegor. Men min diff är lätt förspänd så det är lätt att känna efter med hjulen i luften Jo 2:an kör 0-100 på en växel utan problem dock lite elakt mot kopplingen om man inte vill spinna bort starten Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.