Jump to content

Bakvagn


Anders.Lj

Recommended Posts

Jag känner mig rätt :banghead: men jag måste veta vad denna fina inringade delen heter där drivaxeln går in. Har funderat och funderat men ordet finns inte någonstans... Så hjälp tack.

Nästa bra fråga. Jag ska köpa diffklump kardan och drivaxlar från en Opel Omega -96 Kan man använda den inringade delen från den bilen? eller vilken bil ska man leta efter delar från? Tänkte att det kunde kanske vara bra att ta så mycket som möjligt från samma bil eller?

Tack för hjälpen!

post-3367-127236790444_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

"Upright" brukar det kallas på engelska eller "rear upright". Den du visar på bilden är i gjuten aluminium från Westfield. Vet andra som har köpt från http://www.3gecomponents.com/templates1/view_product.php?product=392&site=63&department=116

Hurvida Opel-grejer passar i en sjua skall jag låta vara osagt men andra har säkert vettig info. Kan väl vara problem med bredden med en stor Omega...

Link to comment
Share on other sites

jag har byggt med omega 3000 bakvagn (diffbroms) , det går att använda "hubbarna" men den måste modifieras en del med vinkel slip + svarv då de inte är rena hubbar utan fast svetsade på bärarmen. Det som blir kvar är ungefär som det hju lager hubben på en sierra

Kolla i min byggtråd får du se annars har jag nog lite bilder på hårdisken.

men svaret 'är det går men är inte bolt on som med sierra grejor

Link to comment
Share on other sites

- Sierra diffen är något lättare ( alu) omega gjutgärn ( skilde endast några kilo endast vill jag minnas )

- Om du INTE skall ha "riktig" diff bromsen som sitter i vissa omegor och ALLA 3000 är den kanske inte helt optimal då alla redan tänkt färdigt åt dig på en sierra, fästn finns att köpa laser skurna osv

- utväxlingar finns det 2-3 stycken av men inte den fullständiga upsjö som till sierra.

- Omega diffen skall dock enligt ryktet vara oförstörbar rent moment mässigt

- med omega drivaxlar hubbar får du ju opel/saab bult mönster sas på köpet kan vara bra i mitt fal men kanske sämmre i ditt

Hur skall resten av bilen se ut ? även om opepln är gratis så är det lite jobb med den jämfört med sierran och nästa fråga är vad har du för framvagn.

mao inget klart svar prop.gif dock har jag gjort all misstag redan så de behöver du inte göra igen

Link to comment
Share on other sites

Än så länge så har jag en Saab 9000 på gården och en R25-28 låda i garaget. :)

Frmvagnen är väl planerat att göra med dubbla A-armar (ala Westfield)bakvagnen är också en planen ett A-arms system som jag har skissat lite på (hoppas att det är godkänt av SFRO) kan lägga upp en bild när jag har ritat klart.

Men Vart har ni andra köpt hubbar/Uprights, framvagnsdetaljer och bakvagnsdetaljer?

Link to comment
Share on other sites

Klart du ska !

du verkar tänka som jag ......alla andra har fel klart det går att göra tvärtom och bättre. men skall du ta en omega gå på en omega 3000 tror inte de är dyrare på skroten, faktiskt skit billiga från skrot hyllan.

ca 2,6 eller 2.7 ? i slutväxel ger 100 blås vid 6500 på en omega låda

Link to comment
Share on other sites

Är det samma drivaxlar från Omega 3000 som till en MV6? med andra ord kan jag ta kardan, drivaxlar och hubbar från MV6an?

100 vid 6500 är inte så illa :D Jag ska göra den Bästa bakvagnen någonsin. Efter detta bygge så kommer Alla byta ut sina sierra delar. :prop:

Link to comment
Share on other sites

samma diff egentligen bara innanmätet som skiljer, vet inte hur vanligt diffbroms var på "vanliga" omegor. Men min diff är lätt förspänd så det är lätt att känna efter med hjulen i luften

Jo 2:an biggrin.gif kör 0-100 på en växel utan problem dock lite elakt mot kopplingen om man inte vill spinna bort starten

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...