Jump to content

Locostsäsong


Antas

Recommended Posts

Ni som bor utrikes dvs söder om Dalälven brukar beklaga er över den snörika vintern.

I morse rasade med dunder och brak halva snömängden ner från taket på villan. Minns en barnvisa "än så är det långt till vår..............Ack så sant här uppe i de befriade området av Konungariket.

Lägg märke till att utegrillen och hundsläden får samsas på bron. Vi har bara två säsonger sommar och vinter. Ingen idé att ta bort julpyntet, det ska snart upp igen.

Locostsäsongen med fartvindsruffs i håret är ännu långt borta.

Påsken ska ägnas åt att städa garage och verkstad. Ingen kontemplation och stillhet på långfredagen minsann!

Hälsar Antas från Luleå

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Janne E: Ja i Tvååker ja. Där har ni nog vunnit kampen. Här i Arboga är det snart vunnet men Antas har det inte lätt. Till midsommar kanske snöockupationen är över. Fast veckan efter kommer det väl nysnö igen däruppe.... eller?

Link to comment
Share on other sites

Till er som inte är härdade av ett hårt liv i "vildmarken" i norr kan jag meddela att städningen av garage/verkstad har reviderats. I morgon ska jag försöka skotta mej fram och ta hjälp av snöslungan för att försöka få en snöfri "kanal" närmast ytterväggarna för undvikande av vattenskador. Någon som vill bistå? Jag garanterar att det är bra motion och stärkande för ryggen. Någon uppskattning från hustrun lär man ändå inte få eftersom det av "feministmaffian" betraktas som ett självklart mansarbete. Löjligt att inbilla sej att några ton snö är jämförbart med att tömma en tvättmaskin!

Passade på att skriva ovanstående eftersom många är på tur med kvasten till Blåkulla och knappast kan läsa detta utan att riskera flygsäkerheten.

Hälsar Antas som har flygförbud på sin kvast.

Link to comment
Share on other sites

Hilda the witch som inte har flygförbud längre... .

Film gjord av mina kamrater i modellflygklubben Jordfräsarna i Köping. Hon har varit "grounded" ett tag men nu är hon pigg och i flygtagen igen.

Link to comment
Share on other sites

Visual flight rules (VFR) are a set of regulations which allow a pilot to operate an aircraft in weather conditions generally clear enough to allow the pilot to see where the aircraft is going. Specifically, the weather must be better than basic VFR weather minimums, as specified in the rules of the relevant aviation authority.[1] If the weather is worse than VFR minimums, pilots are required to use instrument flight rules.

Från Wikipedia.

Link to comment
Share on other sites

Tack cealm, jag tog för givet att alla visste vad VFR betyder.

Ibland tänker man inte på vilken facknörd man är.

Har ibland förundrats över datafolkets facktermer som är för mej fullständigt obegripliga. On och Off är tillräckligt för min begränsade juridikhjärna.

Link to comment
Share on other sites

Jag åker Pegasus in till garaget i stan i dag. Soligt och termometern på plus-sidan innebär goda möjligheter till trevligt mekande. Och körande förstås!

Det fanns nog en mening i att flytta från Luleå...

Link to comment
Share on other sites

Härligt. Jag har inte satt ihop min motor än men igår var det kanonväder och då kom suget. inatt hade vi frost igen så morgnarna kan vara luriga med väglaget.

Link to comment
Share on other sites

Gick ut i morse för att börja ta bort snö från husväggarna.

Inte fan gick det! Snön var hård som betong, får nog vänta till midsommar.

-5c, Gud står inte på min sida, inte ens i påsktider.

Link to comment
Share on other sites

åh vad härligt solväder i söder och på min inglasade altan har jag just nu 33 plusgrader och har hängt tvätten där och ätit en delikat måltid.

Link to comment
Share on other sites

Jag har varit ute och sladdat - helt ofrivilligt - eller sysslat med drifting som det heter på modernt språk.

Det är väldigt halt i stadens alla rondeller. Delvis beror det säkert på temperaturen men också på all sand som ligger kvar efter vintern. Den syns inte och det dammar inte efter bilen men nog blev det bredställ här och där.

Känns som att jag har alldeles tillräcklig motoreffekt...

Link to comment
Share on other sites

Inte för att jag vill förhäva mej eller förstöra påskglädjen för er söder om Dalälven men den där s.k. "snön" är för amatörer!

Provade idag med snöslungan att få bort snön från husväggen. Insåg snabbt att det var omöjligt! Ringde en klient, han kommer med traktorn och tar bort vad Herran rikligt har beskänkt oss med detta år (måste ju försöka låta lite religiös i påskatider).

Ibland är klienter gudasända.

Hälsar Antas i snöhelve.....

Link to comment
Share on other sites

Ja en lavin från Assargökul som spärrade vägen för CealmSeven V8s framfart. Skall förse bilen med fyrhjulsdrift och snökedjor. Snökedjor är faktiskt tillåtet att ha under vinterdäckssäsongen under förutsättningen att dessa inte onödigtvis skadar vägbeläggningen. Tryggt att veta. Piggkedjor till Sevenbilar är alltså inte tillåtna. Tyvärrr Antas.

Assargökulen blir bara mindre och mindre. Snart är knappt minnet kvar av den...

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Heja,

vi norrlänningar är ett härdat folkslag som både kan stava till och använda en spade.

Yngste sonen bor i Västerås, han säger att det blir kaos där om det faller 5 cm snö!

Själv har jag och hustrun kört hundspann i fjällen i början på maj för några år sedan. Kom hem på en söndag och flög till Visby på måndagen, massor med blommor och gräsmattor där. Stackars människor,ingen snö! Ruggigt!

Link to comment
Share on other sites

Hmmm Antas, vill bara påminna om vad du skrev i inlägg #16. Ändrat åsikt om snön ??? Men det är tillåtet att ändra åsikt....

---- Stackars människor,ingen snö! Ruggigt! ----

Link to comment
Share on other sites

Ahhh...traktorer är en Guds gåva till mänskligheten!

Vilken "baggis" att lyfta bort några ton snö.

Sparar nerver och hjärtan.

Nejdå, vi har inte tagit fram trädgårdsmöblerna och krattorna i någon tidig våryra utan de uppdagades när snön skingrades. Lika bra att lämna dom ute under vintern eftersom de ändå brukar dyka upp nästa år.

Hörde talas om några afrikaner som var på besök i Kiruna en höst. Det föll några snöflingor varvid de hysteriskt skrek "snöstorm,snöstorm,snöstorm!!!"

De är nog tur att vi alla har olika preferenser på "exotiskt" annars skulle världens största näring, resenäringen, inte fungera.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Med lite tur så har din kamrat plattat bort gräset eller i alla fall trycket till det så det inte växer. Det sparar också sparar nerver och hjärtan för de som är intresserade av gräsklippning.

Nu kanske du inte har så farligt jobb med gräset den där enstaka veckan mellan midsommar och första juli som det inte snöar hos dig....

Link to comment
Share on other sites

Hörde talas om några afrikaner som var på besök i Kiruna en höst. Det föll några snöflingor varvid de hysteriskt skrek "snöstorm,snöstorm,snöstorm!!!"

Är du säker att de inte bara var skåningar? :)

Link to comment
Share on other sites

Kan inte undanhålla er sydlänningar en vårbild från norr den 10 april.

Har skottat bort snön som låg mot väggen för undvikande av vattenskador. Tungt och blött men befrämjar armmusklerna som kan vara bra som servo vid Locostpiloterande.

Nu återstår skottande på gavlarna. Hmmm.....undrar om man ska låta vår Herre ta hand om det?

Link to comment
Share on other sites

Härligt Antas!

I Bälinge ser det ut så här:

26070_387745702445_641132445_3740767_2722995_n.jpg

26070_387745462445_641132445_3740763_1434558_n.jpg

26070_387182667445_641132445_3730312_1314611_n.jpg

Vi bor i ett långsträckt land.

Men lagom till midsommar har det säkert jämnat ut sig.

En sommarnatt i Luleå är svårslagen!

Link to comment
Share on other sites

......"lagom till midsommar har det säkert jämnat ut sig.

En sommarnatt i Luleå är svårslagen!"

Det där blå, är det någon industriförorening?

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Jag skulle nog klassa det som ogräs och avlägsna eländet med gräsklipparen. :hypocrite:

Men eftersom detta kan medföra samarbetssvårigheter inom familjen låter jag allt stå kvar som prydnad.

Det är tre grader varmt och regnigt och lite blåsigt här i dag.

Jag som tänkte åka sportbil in till stan.

Sportbilen får åka släpvagn troligen, om den inte får stå kvar i garaget.

Link to comment
Share on other sites

Krolleg: Inlägg 32. Har du flyttat utomlands? Afrika hållet eller??

Här är det blåsigt ibland någo regndroppe några fler imorse. Plus 4 fick en chock när jag råkade se plus 6 på bilens tempmätare men det var nog för jag varit inne och handlat ett par minuter och tempgivaren satt och värmde sig mot grenröret. DEt återgick till plus 4 efter 500 meter när jag sparakt ut tempgivaren till sin ordinarie plats igen.

Link to comment
Share on other sites

jag skulle nog klassa det som ogräs och avlägsna eländet med gräsklipparen.

ovanstående gjorde att jag överlät allt gräsklippande till min fru.. då hon tyckte jag klippte bort för mycket... hon åkte och köpte sig en ny Klippo® för 5600kr :unsure:

men det var hennes pengar...

idag köpte hon en metallbandsåg till mig 2399kr på harald nyborg... nej jag klagar inte...

Min fru är go...

Link to comment
Share on other sites

Vad skådar mitt långsynta öga!

Lite snö vid staketet längst bort. Ahh....vilken njutning.

Grillning borde i civiliserade trakter vara tillåtet endast efter 15 juni. Före nämnda datum sprider det endast rök och annat obehag för närboende.

Det är tur att Norrbotten endast har ca 2,6 inv/km2. Oträngsel är den sanna njutningen!

Link to comment
Share on other sites

I morse frost och vinter is på bilrutorna. Så bra att jag inte har rutor på Sevenbilarna även fast jag tidigare skottat snö ur sittbrunnen och skrapat is från stolarna.

Men nu vet jag inte vart världen är på väg. Klarblå himmel med stekande sol visserligen frost fortfarande men hur skall detta sluta till kvällen?. Skall jag bli tvungen att ha shorts och Hawaii-skjorta?

Link to comment
Share on other sites

ska hämta min vevaxel strax. från balansering. han ringde o sa att den snart är klar. vad bra. då kan man börja tvätta blocket invändigt och i oljakanaler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...