cealm Posted January 26, 2011 Author Posted January 26, 2011 (edited) Tack MarcuZ, vilken schysst samling nakenbilder på bilar där man verkligen ser hur "bilrumporna ser ut". Edited January 26, 2011 by cealm
cealm Posted March 22, 2011 Author Posted March 22, 2011 Det här är kanske något att ta tag i igen, en Lättviktsbil....... När vårsolen kommer är det bra att ha grundat solbrännan med en ny Sevenram.
Drake Posted March 22, 2011 Posted March 22, 2011 Ingen som tror dig Calle! Det kommer att balla ur direkt, eller tänker du ge upp dragkroken och towbaren?
Kilkenny Posted March 22, 2011 Posted March 22, 2011 (edited) "När dom vanliga dödliga hålborrar, svetsar Cealm dit en järnvägsbalk till" - Gammalt djungelordspråk Fniss Edited March 22, 2011 by Kilkenny
cealm Posted March 23, 2011 Author Posted March 23, 2011 Kilkenny: --- svetsar Cealm dit en järnvägsbalk till--- SJ och Banverket behöver all hjälp de kan få... eller är det jag som snott spåren så de inte kan köra tåg.....? Drake: Vill bara referera till Inlägg 177. Förresten hur sa du det gick med det där under 4 sek....?
Drake Posted March 23, 2011 Posted March 23, 2011 Just det ja, men ingen tror dig ju, det kommer helt enkelt inte att funka!
cealm Posted March 23, 2011 Author Posted March 23, 2011 Drake: ---- Just det ja, men ingen tror dig ju, det kommer helt enkelt inte att funka! ----- och --- Förresten hur sa du det gick med det där under 4 sek....? ---- är det så att vi har samma problem men i två olika områden??
Drake Posted March 23, 2011 Posted March 23, 2011 4 sekunder är en baggis jämfört med att du ska få ihop en lättviktare!:515:
cealm Posted March 23, 2011 Author Posted March 23, 2011 Drake: Visst det svårt, det är mycket som är svårt och jag vet varför just du önskar att jag inte lyckas............
Drake Posted March 23, 2011 Posted March 23, 2011 Tvärtom Calle, vi vill ju alla att du ska få se ljuset. Jag hugger gärna in på en kam för att unna dig det nöjet.
cealm Posted March 23, 2011 Author Posted March 23, 2011 Oj, oj, oj, Drake upplyst det har jag varit länge. Klart att vikt är viktigt men inte det viktigaste, det viktigaste är att bygga och trivas med det man bygger och vara en av alla som ger bredd på byggandet. Kamaxelgnagande, hmm det är lite udda även i min värld men för mig får du gärna ta det som en "förstärkt dagens". Hur länge skall en kam ligga i marinaden? 10W-40? Syntet eller mineral?
Kilkenny Posted March 23, 2011 Posted March 23, 2011 Fast du har väl en "lätt" bil calle, vad väger den med volvosnurran i?
Drake Posted March 23, 2011 Posted March 23, 2011 Uäää, undrar vad Cobran kommer att hamna på? Calle, en gissning, vad tror du själv?
cealm Posted March 24, 2011 Author Posted March 24, 2011 Drake: Som de flesta Cobror, mellan 975 till 1100kg (skattevikt). Är inte din Cobra på mellan 1000 och 1100 i skattevikt.
cealm Posted March 24, 2011 Author Posted March 24, 2011 Drake: --- Som de flesta Cobror, mellan 975 till 1100kg (skattevikt). Är inte din Cobra på mellan 1000 och 1100 i skattevikt. --- Din Cobra ligger alltså som de flesta Cobror i vikt. Skattevikt, kg: 1020 Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1020
Drake Posted March 24, 2011 Posted March 24, 2011 (edited) Skulle vilja påstå att dom flesta ligger mellan 1100-1300. Vet några under 1100 och minst en över 1400. Tror inte jag sett en under 1000 kg, men det finns säkert. Snart så kommer det att finnas en som slår nya rekord är jag rädd för. Dessutom så väger nog min under tonnet numera, åtminstone när jag fått nya topparna och lite andra aluprylar. Målvikt är 950 kg med förare och full tank. Har räknat lite på det och under 900 kg är inte omöjligt alls men dyrt. Får kompensera med fler hästar istället. Om jag inte ska ta och slipa karossen från insidan, den är skittjock, kan säkert ta 30-50 kg där och då skulle det bli en av världens lättaste Cobra-replicor. Varför man nu ska ha det? Eller? Kan man regga om den så att man får lägre skattevikt eller är den för evigt? Edited March 24, 2011 by Drake
cealm Posted March 25, 2011 Author Posted March 25, 2011 (edited) Drake: Oj då Cobrorna är så tunga. Då skäms jag inte om jag råkar sy på lite "pondus" här och var på bilen. DEt där fulltankad och förare är så lurigt begrepp. Två liters tank och 3 månader med anorexia-förare. Kör skattevikt för att få jämförelsen. Under tonnet det blir bra men jobb isåfall, fast du slipa karossen, nej det var väl ett skämt hoppas jag. Jag kan börja med att tvätta min kaross och bil. Det kan jag ibland tappa något kilo på om jag varit på lervägar....... Regga om för vikten, japp det kan du göra och det enklaste sättet är att du installerar en dragkrok, då är du skyldig att väga om bilen i och med regbesiktningen på dragkroken. Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!! Bygg dragkroken lätt men ändå så den är besiktningsbar så får du väl slipa karossen mm. Du kommer få en nettominskning av vikten. Tänk att jag skulle få en så här fråga och just av dig med just det här svaret. Vilken bra början på fredagen.!!!! Behöver du hjälp och stöd inför installationen, hör av dig, du kommer få ett VIP-tel-nummer. Edited March 25, 2011 by cealm
Drake Posted March 25, 2011 Posted March 25, 2011 Kommer nog att installera en kompressor istället, då måste jag också regga om. Ang. vip-nummret så får man tacka, men jag ringer nog hellre till jourhavande präst eller psykakuten.
cealm Posted March 25, 2011 Author Posted March 25, 2011 Drake: Du är så känslig men i september tror jag det värsta lugnar sig, eller hur? Klart att du skall ha en kompressor. I år eller?
cealm Posted April 2, 2011 Author Posted April 2, 2011 Kan man tro på 30 april 2011? Den har fått ISBN nummer, boken är noterad till 176 sidor, språket är identifierat. Gillar katergorin = Samhällsvetenskap. Jag tror det väl när jag kan inte bara boka utan köpa.
anton Posted April 5, 2011 Posted April 5, 2011 Jag har också väntat på den där boken ett bra tag nu hoppas att den kommer nu.
cealm Posted April 5, 2011 Author Posted April 5, 2011 Jag ställde frågan eller påståendet på Haynes forumet men svaren jag fick lät inte som någon trodde på att boken verkligen skulle komma. Jag hoppas att den dyker upp i alla fall helst 2011 och inte 2025.......
Drake Posted April 5, 2011 Posted April 5, 2011 Den där är ju byggd för en MC-motor! Det går ju inte om man inte törs varva, kommer bara att bli kärringstopp hela tiden. Dessutom så funkar det inte så bra med mc-motorer till tunga bilar.
family guy Posted April 6, 2011 Posted April 6, 2011 Har också väldigt svårt att förstå hur den kunnat hamna i kategorin "samhällsvetenskap", den borde naturligtvis stå under "livsåskådning".
cealm Posted April 6, 2011 Author Posted April 6, 2011 Drake: En Scania åtta borde väl räcka eller? MC motor är så hoppigt och varvigt, det går inte att ha en sådan i cruisingar utan att ha med en ICA kasse med lameller. En Audi 80 motor däremot går bra. Vilken tur att jag råkar ha just en sådan. Plus att jag råkat köpa en extra Audi 80 växellåda (satt för en dieselmotor).....
Drake Posted April 6, 2011 Posted April 6, 2011 Just ja, glömde ju att du bara skulle cruisa i din formel1-replica. Smygraggare där, ut ur garderoben och skaffa nåt mer passande, en Kaddilack t. ex.
cealm Posted April 7, 2011 Author Posted April 7, 2011 (edited) Drake: Cadillac har jag redan haft och sålt. Det var en 11,5m2 stor Cadillac Fleetwood brougham. Det tog om man snabbade på cirka en kvart att gå ett varv runt bilen. Var du än parkerade innan friggebods reglerna ändrades krävdes det bygglov. Köpte den främst för V8 ljudet. Hör man en Cadillac v8a? Nej inte inne i bilen i alla fall. Och åka med rutan nere jämt , nja inte så lyckat. Edited April 7, 2011 by cealm
cealm Posted April 16, 2011 Author Posted April 16, 2011 Det här är den lättaste bil jag någonsin har haft i stallet. Väger hittills noll gram, det du Drake. Den dagen jag jag svetsar första rambalken det är den dagen det bara kan gå utför, precis som för alla andra som lämnar det ideala tillståndet "Noll Gram". Målet är att inte komma högre än max 550000 Gram över idealtillståndet. Räknat mot begreppet Skattevikt.
cealm Posted April 24, 2011 Author Posted April 24, 2011 Har trädgårdsarbetat. Eller kanske mer haft trädgårds-roligt. Först börjar man lite trist och sågar och klipper ett äppleträd som är för stort. Ja jag vet det kanske skulle gjorts för någon månad sedan men idag blev det gjort. Jag sågar bara för att trädet skall bli mindre. Hoppas det inte blir några äpplen. Det blev en hel del som sågades ner. Minnesgoda kommer ihåg att jag hadlade lite trädgårdsutrustning för ett tag sedan hos en "maskin-kontakt". Nu fick jag nytta av trädgrenskvarnen. Det var riktigt kul att göra om alla grenar till flis. Fort gick det också.
cealm Posted July 6, 2011 Author Posted July 6, 2011 Köpte stora (3 stycken) Al-plåtar. Det trodde ni inte....
cealm Posted July 7, 2011 Author Posted July 7, 2011 Blank och fint. Det är till och med flygplankvalité, pläterad, ML12/p3. Samma kvalité som flygvapnet använt 1960 och framåt. Mina bliar kommer formligen flyga fram. Eller? Se också så fint de glänser i solen.
Antas Posted July 7, 2011 Posted July 7, 2011 Calle,om du behöver ett luftintag till ett Viggenplan så har jag ett, har dessutom en datorhållare till JAS Gripen. Är du nu inne på lättvikt kan det ju vara värt att fundera över - men det kanske stannar vid "fundera". Antas (Har numera fungerande bromsar på "rörhögen")
cealm Posted July 7, 2011 Author Posted July 7, 2011 Luftintag till Viggar, hmmm varför har du inte den på din "raketbil". Byggde inte du ett scoop förut eller? Det var en tillfällighet att jag fick tag på plåtarna, en kompis som hade dem. Vi gjorde upp det hela 2 juli på Arboga Meet och häromdagen fick jag dem dessutom hemlevererade.... vilken service. Det här är en Lättviktstråd så därför passade bilden så bra. Eller så är det en "hur man tillagar en kamaxeltråd". Instrumentbräda. stolar, skärmar och lite annat pasasr ML12/p3 plåten till. Lite för hård att bocka i 90 grader, det gilar den inte men väljer man mindre än 90 eller gör en lite större bockningsradie så går det bra.
cealm Posted July 29, 2011 Author Posted July 29, 2011 Här har jag ju fått en FJ-kompis på forumet så rätt vad det är kanske det är en ram på G. Länk till "FJ-kompis-tråd"
cealm Posted August 5, 2011 Author Posted August 5, 2011 I helgen är det 75-års jubileum för Röforsloppet i Arboga. Deltagarlista uppvisning Michaela Månlycke förare av nr 31 en Formula Junior codriver medföljer. Album från Stora Torget och uppvisningen där för Klassiker. Mer bilder kommer succesivt. Michaelas pappa resonerade jag en hel del med och fick en inbjudan att hälsa på honom när jag passerar och det är möjligt för oss båda att träffas. Han har ett 20-tal Lotusbilar. Skall bli ett intressant möte.
Thomas Posted August 5, 2011 Posted August 5, 2011 Underbara vagnar. Den blå kroppkakan/köttbullen Austin A35 är den med V8? Jag träffade en karl med en sån för många år sedan och höll på att regga den då.
cealm Posted August 5, 2011 Author Posted August 5, 2011 (edited) Thomas: Vet faktiskt inte vad som satt under huven på den. Den Austin du såg var den gul? Det har gått en gul Austin V8 med mycket kraft i sig här i trakterna. Var just den bilen är nu vet jag inte, vet heller inte vem som ägde bilen. Edited August 5, 2011 by cealm
Thomas Posted August 5, 2011 Posted August 5, 2011 Då var den original grå men inte riktigt färdig. men på dina bilder här var en blå? kan det vara den? på anmälningslistan stod en A35 och att den gått bana?
cealm Posted August 6, 2011 Author Posted August 6, 2011 Piggat upp mig på morgonen med lite läsning i Technical Regulations for Formula Junior Cars. Skall strax läsa Nerikes Allehanda också. Fast egentligen är det bara 6.18.2 samt 6.18.3 och 6.18.4 som jag bryr mig om i reglementet allt övrigt intressant för projektet finns i VVFS 2003:22
cealm Posted August 6, 2011 Author Posted August 6, 2011 Thomas: Nej, 6.19.2 och 3 har jag avsiktligt skippat. Men gör ett eget tillägg i FJ-reglementet 6.19.4 som innebär en skattevikt under 550 kg. Undrar just varför jag valt den vikten?
cealm Posted August 23, 2011 Author Posted August 23, 2011 Här kommer mer bilder från bilutställningen på Stora Torget inför 75-års jubilerande Röfors-loppet. Inför Röfors-loppet Stora Torget Arboga
cealm Posted August 27, 2011 Author Posted August 27, 2011 Några frågor: de Dion bakaxel. Hur smal kan en sådan vara samt hur mycket får jag vinkla axeln bakåt för att "komma förbi" växellådan och diffen . Spårvidd på runt 125-130cm det är mått för Formula Junior ungefär. Motorpaket = Audi80. Bild finns i tråden. Nästa fråga är kan jag ha en K-länk på en de Dion eller blir det en praktisk omöjlighet eftersom bakaxeln då är vinklad. Borde inte vara ett problem, eller? Jag skulle gärna ha en de Dion på FJ-wannabe-bilen. Det sparar mig en massa onödigt jobb för bakvagnsupphängningen. 4-länk eller motsvarande K-länk är enklare, om det nu går att göra så. Kan jag "dubblera" dvs ha en vanlig 4-länk men komplettera med en extra K-del vars enda uppgift är att göra panhardstaget onödigt. Vad skulle kunna hindra en K-länk på de Dion eller tänker jag helt fel och glömmer något? Sista frågan detta pass: Finns det tex i England nya Sierra baknav så jag slipper köpa Sierror för att komma åt baknaven. Framnaven går ju att köpa nya i England. Jag vill slippa ta hem bilar för skrotning...... Förreste det kanske finns någon på forumet som har ett eller några baknav över? Hör av er i så fall.....
Recommended Posts