Jump to content

Svetsa i Aluminium


pelle17B

Recommended Posts

Jag skulle behöva tig svetsa på en gavel på en aluminiumkylare. Tyvärr vet jag inte vilken legering kylaren är tillverkad av.

Finns det något enkelt sätt att avgöra vilket tillsatsmaterial som är lämpligt, eller finns det något tillsatsmaterial som funkar i längden både på olegerad, AlSi och AlMg legeringar?

Någon Übersvetsare därute som har något tips?

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Vad vill man ha för tillsatsmaterial hemma ? Vad "ska" man använda ? Har ju inte råd att ha alla de där sorterna på lager. :)

Tänker då på tillsatsmaterial till aluminium, rostfritt och svart. Vad ska man t.ex. svetsa ramen i ?

/Stefan

Link to comment
Share on other sites

Att kolla om det går att svetsa i alls och att göra ett brytprov bör ju vara ett enkelt test.

Jag funderar på vad som händer över tid om man skulle välja fel tillsatsmaterial. Kan det bli några materialmässiga problem med tiden, eller brukar det klara sig om man bara lyckas få ihop bitarna ordentligt från början?

/Peter

Link to comment
Share on other sites

ett bra tillsatsmedel är om man kan ta samma som det du ska svetsa är av. t.ex. en avkapad bit. då har du samma material men lite svårare att svetsa eftersom bägga materialen har samma smältpunkt.

Link to comment
Share on other sites

Mja alltså det går ju att svetsa tex svart med rostfritt tillsats, har jag gjort flera gånger när det vart slut på svart pinne, men absolut inget jag skulle gjort på nåt bärande eller så, precis som att det går att svetsa en olegerad aluminuim med en kisel-pinne, funkar gör det, hur det blir vet man inte förrrens efter, och det finns ingen annan anledning tycke jag än att det är slut på just den tråden hemma.

Ska man svetsa tex fyra olika sorters material så får man helt enkelt ha fyra olika sorter tillsats hemma, annars bör man nog låta bli.

Såhär i huvet så har jag nog 7 olika sorter hemma, men så har jag ju prylarna i yrket också, inte bara hobby :)

I all välmening / björn

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...