robbanson Posted March 12, 2010 Share Posted March 12, 2010 som titeln säger, hur lång tid tar det att slakta en Sierra? Räcker det med slägga, skiftnyckel, vinkelslip och ett jävlar annama? Klarar man det på en helg? Tänkte lämna kvar motor och låda men i övrigt ta så mycket "bra att ha delar" som möjligt. mvh Robban Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daffe Posted March 12, 2010 Share Posted March 12, 2010 Om du ligger i så tar du allt du behöver på en halvdag inklusive motor och låda. :515: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
robbanson Posted March 12, 2010 Author Share Posted March 12, 2010 Då så, då är det väl bara att utackordera frun en helg.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted March 12, 2010 Share Posted March 12, 2010 (edited) Beror extremt mycket på skick på bilen också. Jag fick kapa bort några bultar på min sierra för dom satt fast nå inn i h-vete att dom blev runddragna i skallen. Vissa bultar satt fast så hårt i gängorna att dom vreds av när jag skulle lossa dom o.s.v. En skiftnyckel eller "bultskalleförstörare" är BIG NO NO. använd riktiga nycklar så är risken att du slipper ta fram kapen större :) Edited March 12, 2010 by Krolleg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted March 12, 2010 Share Posted March 12, 2010 mutterspräckare finns på biltema för en billig peng, sparar på ordförrådet :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 12, 2010 Share Posted March 12, 2010 En skärbrännare är bra att ha inte bara att skära loss utan värma loss också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted March 12, 2010 Share Posted March 12, 2010 Där jag bor går skiftnyckel under begreppet "muttersvarv".... Jag tror det säger allt..... Är bulten åtdragen - Ta något annat ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomaZ Posted March 12, 2010 Share Posted March 12, 2010 Lägg lite extra tid på att ta massor med digitala foton och märka upp med tejp och märkpenna medan det sitter ihop. Kan löna sig när man några år senare står och vrider på grejerna och undrar hur f-n satt det här ihop egentligen… Fråga mig inte hur jag vet detta… :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
robbanson Posted March 13, 2010 Author Share Posted March 13, 2010 tack för tipsen och var inte oroliga, skiftnyckel använder jag att banka med. Jag lärde mig det som 9-åring att det var det enda som den dög til... Dokumentering, uppmärkning, mutterknäckare och nått att värma med var nog sånt jag missat utan er hjälp. Tack, mvh robban Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted March 14, 2010 Share Posted March 14, 2010 (edited) Mutterknackare är underskattat när man ska ha isär bilar med lite tempo. Även om skruvar och muttrar inte sitter fast går det ca 5 x fortare med en tryckluftsdriven mutterknackare. Suveränt till det mesta i hjulupphängningen! Släggor av olika storlekar, huggmejsel (vass) och lite rejäla donar är andra bra-att-ha-grejor! Edit: Lägger till att använd helt bara 6-kants-hylsor och använd endast 12-kants på redan runddragna muttrar, eller rostiga bortom igenkänning. 12-kants i tum-dimensioner är bra att tvinga på runda skruv/mutter. Edited March 14, 2010 by ezroller Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted March 14, 2010 Share Posted March 14, 2010 Vinkelslipen den är bra vid demontering av Sierror. Gärna två storlekar för ibland kan det vara trångt. Ledningar, wire, bultar, plåtar nästan allt kan den "kärleksfullt" demontera (demolera). Jag använde den flitigt när jag tog bort lite saker på en Sierra. Funkar även på andra bilmärken tex Volvo, Saab mfl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.