Ranggren Posted March 1, 2010 Share Posted March 1, 2010 Hej Jag undrar om det är någon som kan rekommendera lite bra typer av r-däck till mig. Vilka dimensioner ska man använda? Just nu har jag fram 205/50/16 och bak 245/40/16. Jag kan även säga att jag mestadels kommer köra på Ring Knutstorp. Bilen har är den här: http://www.garaget.org/?car=183047. Skulle vara glad för alla tips jag kan få nu inför det att jag ska börja tävla med bilen. Tack på förhand. Mvh Ranggren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzer Posted March 2, 2010 Share Posted March 2, 2010 Hej! Kolla på www.rejsa.nu de har ett fora för det här med däck för banåka. // JEK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted March 2, 2010 Share Posted March 2, 2010 Ska du köra r-däck är 14-15" fälgar att föredra vad jag vet och det är där som det är lättast att få tag i däck å de har bra pris. Dessutomu mindre fälgar du har ju mindre rörelsemassa är det i dom = snabbare acceleration samt effektivare inbromsning. Sen vilken bredd du skall ha på däcken har ju lite med om du vill ha den över/understyrd. Men jag skulle tro (efter vad jag sett på sjuor) att lika breda däck bak å fram är rätt lagomt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pågen Posted March 2, 2010 Share Posted March 2, 2010 Klämmer du dit 245 R-däck lär du aldrig få upp någon temperatur i dem, skulle tippa på att 195 är fullt tillräckligt, jag körde 205 på min octavia RS och det höll i så det blev blött i brallan, sedan finns det bara två anledningar att köpa stora fälgar och det är för att bromsarna skall få plats och sedan är det bara utseendemässigt, kan du leva med det är det minsta möjliga fälg som gäller, då sparar du en rejäl slant och bilen blir snabbare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted March 2, 2010 Share Posted March 2, 2010 Det är lite som Krolleg säjer, 15" är billigast. Dom är till och med billigare än 13". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robban1 Posted March 2, 2010 Share Posted March 2, 2010 (edited) Detta är ju lite beroende hur man vill ha bilen. där finns nog inget som sägar att det ska vara si och så. Tittar man på min westfield så hade jag 205/60x13 toyo, jag hade lite problem att få temp i fram däcken, man kan ju styra lite med lufttrycket samt att man kan labba lite med cambern. Jag hade nog valt 195 fram samt 205 bak och då 13". men visst det finns andra ;)13" = lite dyrare. Vilken tävling är det du ska köra, har du kollat med din vagndeklartion om hur den är med olika däcksbredd, nu menar jag vikten/effekt. men att ha 245 bak kommer din bil att bli tung om man tittar på deklartionen. Så sätt dig ner och gå igenom det och knappa in det här för att se http://www.spvm.se/uploads/Reglemente/Vagndeklaration_Roadsport_SPVM2009.xls Ska du åka på Toyo, avon, yokohama, mfl. Hoppas det hjälper lite iaf. Edited March 2, 2010 by Robban1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ranggren Posted March 2, 2010 Author Share Posted March 2, 2010 Tack för alla tips, det blir nog andra fälgar till racing. Jag ska börja med att köra lite klubbrace för Hyllinge ms på Ring Knutstorp, sen för man se vad framtiden har att erbjuda. Mvh Ranggren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted March 2, 2010 Share Posted March 2, 2010 Sedär.... där har vi ju Englundh's gamla bil...... Är den i Kågeröd nu då? ........... Jag har samma mått på min bil och kör Yokohama 205/50-15 A048 i medium gummi blandning. Jag tycker det verkade funka på Kinnekulle när man bara släppt ur tillräckligt mycket luft. Började på för högt tryck och sänkte efterhand och fästet kom med det lägre trycket. Minns inte vad tempen i mina däck var efter ett pass, men du behöver inte bredare däck än 205 iallafall om du väljer Yoko 48'or. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted March 3, 2010 Share Posted March 3, 2010 Om jag inte minns fel så kör Kimmen (roadsport A guld 2009) med 245 bak på sin Westfield. Så nog gååår det att få upp tempen i breda däck allt, trots lätt bil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted March 3, 2010 Share Posted March 3, 2010 Kimmen kör väl 195:or Avon ACB10?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robban1 Posted March 3, 2010 Share Posted March 3, 2010 Kimmen kör väl 195:or Avon ACB10?? Stark medhållare på det, 245 bak hade blivit tung bil i vagndeklarationen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimmen Posted March 3, 2010 Share Posted March 3, 2010 I Roadsport kör jag med Avon ACB10 195:or och vägde med massa bly i bilen ca 750 kg, funkar bra men har tendens att överhetta bak efter 5-7 varv. När jag inte kör roadsport kör jag med Avon acb10 245:or som egentligen inte är 245:or, samma däck finns i 15" och heter då 215... nåväl däcket är ca 25 mm bredare än fram och är det som funkar bäst. Så lite bredare bak är att föredra :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted March 3, 2010 Share Posted March 3, 2010 Bra att du redde ut detta Jocke, då hade jag inte helt fel i varje fall :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ranggren Posted March 3, 2010 Author Share Posted March 3, 2010 Ja där har vi ju Englundh's gamla bil och den rullar i Kågeröd Jag får åter igen tacka för all hjälp och säga att det blir nya fälgar med mindre däck på bana men gata blir det de gamla Vad rekommendera ni för märke och modell på däcken. Kan Toyo R888 vara passande på min bil? har nämligen hittat sådana däck billigt. Ungefär vilket däck tryck bör jag hålla? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimmen Posted March 3, 2010 Share Posted March 3, 2010 (edited) Egentligen borde du som har stel bakaxel köra Avon acb10 som är ett diagonaldäck och som inte behöver någon camber, men tyvärr är dom duktigt dyra :( , Toyo's 888 är nog ett vettigt däck som oxå ska vara ett av dom bästa r-däcken i regn. Däckstrycket bör ligga någonstans ca 1-1,5 kg (kallt)och omkring 2 kg varmt. Jag brukar ligga på 0.95- 1,05 (kalltryck) om det är varmt ute. Edited March 3, 2010 by kimmen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.