Jump to content

Givare Hall-effekt/induktiv


Jocke4U

Recommended Posts

Hej,

Har börjat leta efter en hastighetsgivare till SAAB T5.

Det verkar ju finnas två typer "hall-effekt" eller "induktiv".

Vill gärna ha en som är så liten som möjligt och även enkel men pålitlig :)

- Vilken typ är bäst?

- Har ni några tips var man kan finna sådana?

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Har börjat leta efter en hastighetsgivare till SAAB T5.

Det verkar ju finnas två typer "hall-effekt" eller "induktiv".

Vill gärna ha en som är så liten som möjligt och även enkel men pålitlig smile.gif

- Vilken typ är bäst?

- Har ni några tips var man kan finna sådana?

Någon stans i min bygg tråd står det smile.gif orkar dock inte leta, men om du bara går igenom elfa skall det vara en hall givare som går med fyrkants våg mellan 0-batt spänning + att du måste ha ett lite motstånd över t5 pinne då den är xxxx collector någonting = du behöver en liten last

Men som sagt tror till och med det står en beteckning någon stans

Link to comment
Share on other sites

Börjar att sammanfatta några lösningar och även lite frågor

Lite principer:

SAAB Trionic T5 systemet behöver en symmetrisk fyrkant signal 12V (dvs swtichar mellan jord och +12V)

Fråga 1: Finns det mer kompletta specifikationer vad T5 kräver eller räcker detta för att en specialist förstår (t.ex. en som jobbar med styr/reglering) ?

Fråga 2: Har dessa 3 trådar (jord, +12V och utgång) ?

Svar 2
: Finns olika utförande (nedanstående har 3 trådar)

Hall Effekt Sensor: http://en.wikipedia.org/wiki/Hall_effect_sensor

Induktiv: <saknas>

===============================================================================================================

LUPUS Lösning

post-3181-126665790228_thumb.jpg

ArtNr: IF-3004-BPKG

Beskrivning:

-Leta reda på ett bra ställe för att mäta pulser på helst runt 40 som orginal (eller var det 38.. 48..) jag mäter på 6 st bultar på kardanen x 3.7 utväxling i bakaxeln = ca 22.2 pulser per hjul varv

- Skaffa en givare av typ "hall" skall skunna switcha mellan jord och matnings spänningen och måste ge en fyrkant .

- Installera givaren med i mitt fall ett parallelt motstånd på 1.3k ohms + 12v och pinnen på t5 . Motståndet har att göra med pull upp eller down eller vad det heter på t5 lådan. Den vill helt enkelt ha en last.

- Om du nu inte hitta exact rätt i antal tänder mot orginal bilen ( ca 40 ) så kan det vara så att du bör pilla lite med t5 suite.

Links:

Startsida: http://www.ifm.com/ifms/web/pmain1!1_10.html

http://www.ifm-electronic.com/ifms/web/dsfs!IF5345.html

===============================================================================================================

Lite info från Arrowsmith

En induktiv givare brukar inte ge en helt ren fyrkantsvåg.

Därför valde jag en halleffekt sensor istället till att trigga min tändning och sprut.

http://content.honeywell.com/sensing/prodi...al/005838_1.pdf

Halleffekt sensorn är desutom avsevärt snabbare än en induktiv och kan arbeta med

betydligt högre frekvens.

Honeywell anger max 100kHz på just denna sensorn IGT101D.

IFM anger på den aktuella sensorn IF-3004-BPKG max400hz.

www.efector.com/products/s/ds/IF5345.htm

Det är dock inte lika känsligt med en hastighetsmätarsignal så för endast det ändamålet så bör väl en induktiv givare funka alldeles utmärkt. Notera även att en induktiv givare har ett längre känselavstånd vilket är en stor fördel i ett sådant här fall.

För att minska ner måtten lite så kanske dessa kan vara bra

http://www.ifm-electronic.com/ifms/web/dsfs!IF5249.html

http://www.ifm-electronic.com/ifms/web/dsfs!IF5217.html

http://www.ifm-electronic.com/ifms/web/dsfs!IF5345.html (den LUPUS använder)

Jämförelser:

post-3181-126666198143_thumb.png post-3181-126666199086_thumb.png

Synpunkter är såklart välkomna

Link to comment
Share on other sites

Fråga 1: Finns det mer kompletta specifikationer vad T5 kräver eller räcker detta för att en specialist förstår (t.ex. en som jobbar med styr/reglering) ?

-Det behövs nog inte mera än det du hitta från mig. det fungerar i alla fall :prop: givaren jag använder fick jag av en jobbar kompis som hade den liggande så det kanske är svårt att hitta en exact likadan men elfa eller conrad borde ha en med samma spec om min inte finns eller råkar vara extra dyr

Fråga 2: Har dessa 3 trådar (jord, +12V och utgång) ?

Svar 2: Finns olika utförande (nedanstående har 3 trådar)

- Min hade tre kablar --jord, - matning - signal till t5

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Lyfter en gammal tråd.

Ser ut som flera av er använt induktiv givare till Trionic 5 och att det fungerar. Korrekt?

När man letar givare, vad skall man leta efter?

PNP/NPN?

Spänning kring 12V.

Någort annat attribut som är viktigt att hålla koll på?

Link to comment
Share on other sites

Jag hade induktiv givare som läste på 5 hjulbultar i framnavet. Fungerade utmärkt. Fast att läsa på framhjulet är nog inte så bra kom vi fram till så nu läser jag av originalsensorn i bakaxeln.

PNP bör väl vara smidigast? Trionic vill ha en fyrkantsvåg 0-12 V. Jag tror jag hade NPN-givare och fick den bara att pendla mellan 3,5 och 12 V. Löste det med en transistor.

Switchfrekvensen måste man också ha koll på. Vissa givare klarar inte så höga frekvenser. Beror såklart på hur många pulser per varv du har. Lite skillnad om man läser av 4-5 bultar på hjulet eller en ABS-krans.

Link to comment
Share on other sites

Denna bör fungera t.ex.

http://www.ebay.com/itm/New-LJ12A3-4-Z-BY-Inductive-Proximity-Sensor-Detection-Switch-PNP-DC6-36V-/321508452327?pt=Sensoren_Regler&hash=item4adb65a7e7

Max 500 Hz. Med 5 pulser per däckvarv blir det runt 140 Hz i 200 km/h.

Har man den på kardanen blir det multiplicerat med utväxlingen (3,8 eller nått) och då blir det på gränsen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...