Jump to content

Fartkameror


heralue

Recommended Posts

ähhh....ska man köra fort ska man hålla sig till banor

fast det är ju vad jag tycker...kan kanske bero på att jag inte äger nåt supersnabbt fordon

Link to comment
Share on other sites

Jadu...

Dom har fått ner snitthastigheten till en laglig nivå dom är uppsatta. Många olyckor som sker (vet inte exakt hur många, någon som vet) beror på för hög hastighet. Ett antal människoliv sparas då varje år tackvare kamerorna!

Är ni då ni som skrev under så egoistiska att ni inte kan vara med på något kort för att rädda liv? Är det så illa att ni inte vill vara med så fäll ner solskyddet!

JAG känner såhär!

och kom inte och säg att det är min "plikt" för det är det f_n inte.

Kör lagligt eller ut på en bana med dej!

Link to comment
Share on other sites

Det Var mycket skit snack på den sida....

"Fakta

Fartkamerorna…

…är integritetskränkande eftersom oskyldiga medborgare i bilen fotograferas och registreras.

…bryter mot hemfriden eftersom de fotograferar rakt in i bilen.

…strider mot allmän rättsuppfattning eftersom eventuella forkörare får brev från polisen flera veckor efter att påstådda överträdelsen skett, då föraren kanske aldrig insett eller glömt fortkörningen.

…skapar ett olustigt och totalitärt "Storebrors öga-samhälle" som ger frustrerade medborgare.

…fråntar medborgarna det egna ansvaret att köra trafiksäkert.

…gör att trafikpoliser i slutna rum och utan insyn kan sortera bort sig själva, kollegor, familj, släkt och vänner från eventuell kameraregistrering.

…är ineffektiva eftersom de ofta krånglar och saboteras.

…har fortfarande inte visat att de lyckats sänka antalet trafikolyckor generellt i Sverige.

…är odugliga eftersom de inte kan ta fast motorcyklar utan främre registreringsskylt, rattfulla förare, stulna fordon, etcetera

…tar jobben från riktiga poliser med hjärna och hjärta, som dessutom kan h j ä l p a medborgarna.

…mäter hastigheten med radar/laserstrålar som kan orsaka cancer.

…förfular trafikmiljön.

…är oftast falska eftersom de bara är tomma skåp utan kamera. Statens budskap är därmed: Medborgarna ska hela tiden påminnas om att de kan bli övervakade, men de ska aldrig riktigt veta när de blir det.

…har testas en gång förut i Sverige på 1990-talet men lades då på historiens skräphög eftersom systemet kollapsade under sin egen byråkratiska tyngd.

…återinfördes på 2000-talet av dåvarande näringslivsministern, porrklubbsbesökaren, Norge-kränkaren och Telia-svindlaren Björn Rosengren, som gav order: "Så många fartkameror som möjligt som sätts upp så fort som möjligt.".

…kan leda till att övervakningskameror sätts upp också på gator, i trappuppgångar och slutligen i ditt sovrum - precis som i Orwells skräckroman "1984".

"

Det ända som verkar vara någulunda vettigt är att dom förular miljön :)

Link to comment
Share on other sites

Dessutom är dom ganska ofarliga. Jag har kört fort förbi rätt många, och även sådana som jag vet att det finns kamera i, och jag har aldrig fått några böter.

Link to comment
Share on other sites

Jag får väl förklara mig, jag anser inte heller att hastighetsbegränsningar är till för att överskridas MEN om länsman själv är ute och tar fortkörarna så tar de även lite annat smått och gott också.

Jag tror inte att kamerorna tar speciellt många rattfyllerister, biltjyvar eller annat slödder eller ???

Att hastigheten har sjunkit tror jag inte på !!, jag kör dagligen en sträcka där det finnes gott om kameralådor och trafikklimatet där har inte blivit bättre, folk saktar ned vid lådorna och kollar mer efter kameror än sina medtrafikanter.

Micke

Link to comment
Share on other sites

Har läst om en undersökning som polien har gjort.

På en 50 väg utan kamror var snitthastigheten 63km/h men när dom satte om kamrorna sjönkt hastigheten till 48km/h, vilken är bra och minskar olykor..

Det säger ju sej själv. Sitter det fartkamror med jämna mellanrum på en väg och man vet att man kan få böter eller bli av med körkortet så tar nog dom flesta det lite lungnare.

Vad har du för argumen egentligen för att du vill ha bort dom?

Det är väl för att du kan köra fortare? För du säger ju det inte har blivit lugnare på dom vägarna som du kör. Så varför vill du ha bort dom då kan dom ju lika bra sitta kvar?

"…fråntar medborgarna det egna ansvaret att köra trafiksäkert."

Vad är det för skit snack? Tydligen så kan vi inte ta det ansvaret som krävs för att köra lagligt, eftersom det bromsas vid kamrorna och gasas när man kör förbi...

Det som man kan tycka är att dom är onödigt dyra, visst är det typ 300 000 kr/skåp? b

Link to comment
Share on other sites

Kamerorna orsakar köbildning samt störd trafikrytm. Dessutom tar dom inte fast de riktiga fortkörarna, då dessa vet hur man skall skydda sig. För övrigt så är jag för en höjning av hastighetsbegränsningen på svenska vägar. De farter som gäller sattes för många årtionden sedan, och sedan dess har både bilarna och vägarna blivit betydligt säkrare.

Jag skrev på namninsamlingen, även om jag tycker att en del av argumenten är rätt löjliga.

Link to comment
Share on other sites

jag kan nog hålla med om ca: hälften av argumenten även om jag tycker vissa av dom är löjliga..

och som någon sa så ut med mer poliser på vägarna istället... gör så många alkotest som det bara är möjligt istället.. för alla dom milijoner som system och kameror kostar skulle dom kunnat knipa massa "riktiga" brottslingar...

bara kameran i sig kostar ca: 70.000:- och att den går att använda som en "vanlig" kamera gör den ganska åtråvärd för tjuvar...

bara 1 av 4 kort går att använda som bevis pga bristande kvalite.

här i göteborg har vi kameror i Lunbytunneln, vilket retar gallfeber på mig då det är en 70 väg... Strax innan kameran har jag som mest varit tvungen att köra i 45 km/h för att folk bromsar för kameran... för att ett par hundra meter längre bort ligga i 85 km/h igen...

kort sagt så halverar folk hastigheten på en kort sträcka för att sedan gasa på igen..... kallar man det trafiksäkerhet så är man inte normal... :icon_blink:

sedan är det inte bara hastigheten som orsakar olyckor... i Italien höjde man landsvägshastigheten till 160 km/h då forskare kommit fram till att folk var för ouppmärksamma i lägre hastigheter...

men här i sverige har "Bosse Ringmuskel" kläckt fram "noll-visionen" vilket är lustigt då han är den största nollan... :icon_angry:

att någon på allvar tror att man kan komma ner i noll döda är så skrattretande att man bara kan konstatera att det bara måste varit en blondin eller politiker som kommit på idén.... :icon_blink:

givet vill ingen att folk skall dö, men att tro att kameror räddar så många liv e nog lite väl naivt...

Link to comment
Share on other sites

Jaha!

Detta var ju en intressant disskusion...

JAG skiter i om det sitter kameror poliser eller nån sur jävel i buskarna. Det jag är intresserad av är att framföra min bil säkert på allmän väg.

Säkert o lagligt blir inte samma sak i min bok. :hypocrite:

Vid hög trafikintensitet så kör JAG sakta och med stora avstånd till framförvarande.

Det tjänar liksom inget till att ligga o gnugga gubbar o tanter i stjärten o köra om som en idiot för att tjäna nåra sekunder... :lol:

Jag har för övrigt en riktigt kompetent stereo imin bil så tråkigt blir det sällan. :thumbup:

Vid låg trafikintensitet så åker jag fortare än vad man får om jag tycker att jag vill och kan. :twisted:

Varför???

För att jag somnar annars...typ. :icon_blink:

DUMT... JAPP!!!

Onödigt... JAJAMENSAN!!!

Men jag är inte mer än människa jag heller.

Det enda jag har en åsikt om egentligen är att jag tycker att alla som inte kan ta isär o sätta ihop den bil de åker i inte borde ha körkort.

DEt är för avancerat att köra bil för att alla klantarslen ska vingla omkring på vägen...

Om jag är en trafikfacist då... ???? Ja antagligen...Men annars e jag rätt snäll! :prop: :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Är också för en farthöjning. Men det är egentligen skit samma det är för siffror på skyltarna, man ska inte köra för fort!

Fartkamror är ett steg i rätt riktning och ALLA steg mott mindre döda är bra.

Att få fast all rattfyllon är betydligt svårare, men polisen gör nog så mycket domkan för att ta dom också.

Tror inte att Polisen har köpt kamrorna utan att tro att dom ska minska farsyndare och på så sätt minska dödsfall.

Att köra fort och tro man tjänar tid är inte heler det försvarbart!

Men ett av dom största problem som finns är att det VÄLDIGT glest mellan dom ställena som man får köra fort och lagligt, mera bbanor så kommer folk köra lungnare tror jag!.

KÖR MED SUNT BONTFÖRNUFT... Så är det lungt, Frihet under ansvar:)

Link to comment
Share on other sites

Detta var tydligen ett hett ämne som sme'n sa :)

man kan bara hålla med båda sidor egentligen, naturligtvis vill man väl få ner antalet döda i trafiken men jag undrar om fartkameror är det bästa sättet.

Jag jobbade i Hässleholm i ett år och körde förbi 12 kameror varje dag och kan väl bara säga, att värre omkörningar har jag nog aldrig sett iom alla gubbtjyvar som låg i 45 km/h för att inte bli fotad, och efter kamerorna så kom hastigheterna upp i långt över gällande hastighet eftersom "folk" trodde det blev fri fart eller något :icon_blink:

Nollvisionen kan bara uppnås om alla kör åt ett håll och aldrig fortare än 30 km/h eller vad någon smart gubbe sa en gång

Och Bosse "Ringmuskel" eller vad han heter har nog aldrig varit utanför stockholm om han inte åkt taxi eller limousin förståss, så man för väl ha förståelse och bara hålla med så han inte blir agressiv :console:

Personligen tycker jag man kan satsa de pengarna på alla barn å sjuka istället, å spärra in kriminella å pedofiler å våldtäktsmän å kvinnomisshandlare å tröga politiker och sist men inte minst biltjuvar på livstid :whip:

Link to comment
Share on other sites

traktorer och andra LGF  :lol:  :lol:

Och de har dessutom bara skylt fram, när de i själva verket borde ha skylt bak eller spegelvänd fram så man ser regnumret i backspegeln så man kan bötfälla dem för att de kör för sakta.... :wohow:

Jag har väl i princip inget heller mot fartkameror. Men man bygga ut antalet motorbanor för vanligt folk som satsat en halv miljon kronor på sina bilar med löjliga högfartsvingar etc så det finns utrymme för fler trackdays i Sverige, speciellt i mälardalsregionen. Det tror jag skulle få de värsta fartdårarna att åtminstone rasta av sig på bana istället, problemet är att många kör lika fort till och från banan....

(läs Kungen)

Farsor med bilen fulla med barn och fru i sin Audi/Volvo/BMW/Saab-kombi borde hursomhelst veta bättre än att riskera livet på sig själva och sina medtrafikanter - tävlingen gäller inte att döda hela familjen i trafiken....

Link to comment
Share on other sites

Jag har väl i princip inget heller mot fartkameror. Men man bygga ut antalet motorbanor för vanligt folk som satsat en halv miljon kronor på sina bilar med löjliga högfartsvingar etc så det finns utrymme för fler trackdays i Sverige, speciellt i mälardalsregionen. Det tror jag skulle få de värsta fartdårarna att åtminstone rasta av sig på bana istället, problemet är att många kör lika fort till och från banan....

(läs Kungen)

Det var ju en hel hög som blev av med körkortet på väg till Emmaboda förra året.

Där var ju några bra bortförklaring bla:

*Jag har dåligt med bensin måste hina till macken (130 på 90-väg)

Link to comment
Share on other sites

Fartkameror kan vara ok på en 50-väg, men på en 90-väg? Mycket tveksamt. Om fartkameror är ett steg i rätt riktning, vart vill man då komma? Lag på autopilot i bilarna så det blir som att åka tåg med egen kupé fram och tillbaka, och alla äldre bilar som inte har möjlighet till detta totalförbjuds? Antagligen går det dithän på gott och ont....

Å andra sidan har vi ju bevakningskameror snart överallt i alla offentliga miljöer, så vad är det som är så hemskt med kameror längs vägen? Jag tycker hastighetsbegränsning är lite dumt i sig på grund av att det är skilt från att hålla lämplig hastighet. Det är först och främst är en bedömningsfråga man gör där och då, inte en fråga om vad det står på en skylt. Det är så mycket annat än hastigheten som spelar roll, så av den anledningen har jag något emot hastighetsbegränsningar i allmänhet och automatiska fartkameror i synnerhet. Det är däremot inte en bedömningsfråga om det är bra att råna en bank eller inte, så att man är bevakad där har jag inga problem med. Fast jag är väl knäpp på nåt vis, som resonerar så...

Link to comment
Share on other sites

Nu finns det INGA argumen som håller för att vara imot kamor...

Som dom har tjatat på Ekot hela dagen om att dom sträckorna med kamror där har dödligheten i olykorna minska med 60% och skadorna har minskat med 30%

Om ni tänker på det vad har ni för motargument då?

Link to comment
Share on other sites

Jag har inga direkta motargument, men jag vill påminna om att man kan vinkla statistik lite som man vill, så det är inget man bör lita blint på...

Link to comment
Share on other sites

Man kan vinka all information åt det håler man vill och självklart har polisen gjort så, Det är något som dom är bra på!

Även om det nu är överdrivna siffror så har ju dödsfallen minskat. Den infon kan man inte vinkla på.

Link to comment
Share on other sites

jag skulle vilja säga att statestik är ganska värdelös... :icon_blink:

har 1 person dött istället för 2 så är det en sänkning med 50%..

låter bra, men säger inte så mycket om man inte har all fakta... så när folk säger att "statestiken säger" så måste man givetvis veta från hur många till hur många.. att bara veta % säger inte mycket...

sedan är det säkert bra med kameror, men det hade varit mycket bättre ut trafiksynpunkt med mer poliser på vägarna...

Link to comment
Share on other sites

Allra bäst är det med säkrare vägar. Vajerräcken och växlande med 1-2 filer är utmärkt, då kan man inte frontalkrocka och kommer egentligen ingenstans om man skulle vara på väg att köra av. Dessutom kan man bara köra om när det finns gott om plats. Enda nackdelen är för motorcyklister då, som inte mår bra efter att ha kört in i ett vajerräcke.

Sådana vägar tycker jag om, och de är så säkra att man borde kunna hålla ganska höga hastigheter där också.

Men nu är det ju så att sossarna som styr i sverige gör som de brukar, de tar bort symptomen i stället för att rätta till problemen... Det vore bättre om de la pengarna på att göra säkra vägar.

Link to comment
Share on other sites

Det är inte bara moppe-åkare som är emot vajerräcken, lastbilschaförer tycker inte heller om dom. En kompis till mej berättar att han i bland måste stanna lastbilen när det går över från 2 till en fil, för att bilisterna ska om lastbilen till varje pris innan det blir en fil igen.

Liknande tycker jag att man upplever med bil.

Vajerräcken är den sämsta jävla skit som har uppfunnits, göra om breda fina vägar till små trånga passager! :mad:

Link to comment
Share on other sites

Det är inte bara moppe-åkare som är emot vajerräcken, lastbilschaförer tycker inte heller om dom. En kompis till mej berättar att han i bland måste stanna lastbilen när det går över från 2 till en fil, för att bilisterna ska om lastbilen till varje pris innan det blir en fil igen.

Liknande tycker jag att man upplever med bil.

Vajerräcken är den sämsta jävla skit som har uppfunnits, göra om breda fina vägar till små trånga passager! :mad:

Förvisso små trånga passager, men små trånga passager som förhindrar avåkning samt frontalkrockar och omkörningar på olämpliga ställen. Jag tycker ändå att fördelarna uppväger nackdelarna.

Edited by Baalzamon
Link to comment
Share on other sites

ja "frontalkrickar" vill vi inte ha.. :P

men som föredetta "knutte" så kan jag bara instämma ang vajerräckerna.. när restan av europa tar bort sina så sätter vi upp nya !?!?

bättre om dom byggde om vägarna "riktigt" istället...

( har ni råkat ut för att en bil fått stopp vid enfiligt vajerräcke ?? det har jag å trafiken stod helt still i 45 minuter tills polisen kom å lossade på vajrarna.. sedan var det en djÄvla lång kö i närmare 2 timmar....... :icon_angry: )

Link to comment
Share on other sites

jag har blivit omkörd av en polisbil under utryckning på en en-fil sida... fick köra på gräset för att inte krocka...

Trodde jag hade torskat för jag körde på tok för fort (115 på 70sträcka, missade skylten).. men han bara passerade...

Link to comment
Share on other sites

Jaja, några små nackdelar finns det väll. Men när det väl funkar, då funkar det bra... Allra bäst är det förståss med riktiga motorvägar, men dom är ju som bekant inte helt gratis...

Link to comment
Share on other sites

Helst vill man ju ha en bädd av lecakulor först och sedan på behörigt avstånd blå-vita armcoräcken....

....och kanske lite randiga curbs..... ;)

Nä, pöjkar, sitt inte inne nu och träta i det vackra vårvädret,

ut och lek med bilarna istället! :wohow:

Link to comment
Share on other sites

Har ju fått kameror på sträckan Skärblacka - Norrköping. Som jag upplevt det så har det blivit en sänkning av farten MEN oxå mycket ryckigare många drar på mellan dom. Det intressanta är att vad jag kan komma ihåg så har vi bara haft en dödsolycka på den här vägen (kanske en mc olycka oxå inte säker). Men den med bil hände på vintern och var en halkolycka. Det bästa är att dom dök upp i år och nu bräddas den smala 70 delen av vägen.

Tillhör väl dom som kör för fort. Har fått 2st böter en på 50 sträcka som jag ångrar. En på 90 sträcka som jag skrattar åt det hände på en dubbelfilig tidigare motorväg, ja dom behöver väl få in sina pengar *suck*.

Har ändrat än sak vad gäller min körning det är att jag verkligen försöker hålla 50. Har en väg sträcka som jag kör ganska så ofta som är 90 där det kan gå lite förfort. Men det intressanta är att man ganska ofta kommer i fatt bilar som håller 70 - 80. Som jag då kör om, men på den här sträckan finns oxå 2st 50 sträckor, vet inte hur många gånger jag har blivit ifatt körd på 50 sträckan av förare som håller 70 på 90 sträckan och som troligen fortsätter att hålla 70 även på 50 sträckan.

Det var nån som sa att nollvisionen kunde funka om alla körde 30 och åt samma håll. Inte ens då kommer det att gå att ingen dör i trafiken.

Link to comment
Share on other sites

Har ändrat än sak vad gäller min körning det är att jag verkligen försöker hålla 50. Har en väg sträcka som jag kör ganska så ofta som är 90 där det kan gå lite förfort. Men det intressanta är att man ganska ofta kommer i fatt bilar som håller 70 - 80. Som jag då kör om, men på den här sträckan finns oxå 2st 50 sträckor, vet inte hur många gånger jag har blivit ifatt körd på 50 sträckan av förare som håller 70 på 90 sträckan och som troligen fortsätter att hålla 70 även på 50 sträckan.

Jag har också uppmärksammat det fenomenet, men då är det folk som kör i 80 oavsett vad hastighetsbestämmelsen för vägen är. Eftersom det ofta är äldre personer, så har de här i trakten fått öknamnet "Åttiokärringar". Jag förmodar att de stackarna gör så gott de kan för att hålla uppe farten, men inte känner att de klarar att hålla mer än 80km/h.

Link to comment
Share on other sites

Nu finns det INGA argumen som håller för att vara imot kamor...

Jag tycker inte om fartkameror. Varför måste jag ha argument för det? Man kan vara emot fartkameror utan att vara emot att dödligheten minskar på vägarna... ;)

Link to comment
Share on other sites

Finns inga argument för kamerorna heller.

Argumentet för kamror är att dödliheten minskar, eller?

Så länge det finns bilar som är hårda kommer det att dö folki trafiken! tänk på det nästa gång ni är ute och kör!!!

Link to comment
Share on other sites

Självklart har Polisen fått siffrorna på deras sida men tror att det ligger sanning bakom dom, är nog inte helt tagna ut luften!

Ska man minska olyckorna så finns det så mycket man kan göra! men inte tillräcklingt med pengar.. Men om man tänker på att 500-600 människor där i trafiken varje år så tycker jag att är ganska bra siffor egentligen, Men dom kan bli mycket bättre om man bara tar lite ansvar när man kör och kör fort på banor ist för i trafiken...

Link to comment
Share on other sites

Ett förslag Flytta denna tråden någon annan stanns tex ett annat forum jag förstår ej vad den gör här

Michael

SJÖVIK

kan bara instämma.. det är bara att inse att vi ser på saken på olika sätt och att diskutera på forumet lär inte resultera att någon ändrar åsikt...

så låt tråden vila i frid.... ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...