auditsq Posted January 24, 2010 Posted January 24, 2010 Hej som rubriken säger..är det ett krav att ha bränslemätare vid SBP besiktning..? jag ska byta till en fuelcell o samtidigt bygga ny instrument panel... jag slipper gärna bränslemätar arrangemanget tack på förhand Quote
Micael Posted January 24, 2010 Posted January 24, 2010 2006 fanns det inget krav på det. Men det kan ju ha ändrats sen dess. Quote
heralue Posted January 24, 2010 Posted January 24, 2010 Annars är bränslemängdsmätaren i Trabant väldigt driftsäker. Funkade kanon i min efter att ha stått avställd 15 år !!! http://www.ldm-tuning.de/en/artikel-1111.htm?a=all Quote
cealm Posted January 24, 2010 Posted January 24, 2010 (edited) Heralue: Enkelt och bra. Tänk vad bränslemätarsystemen i nya bilar är tillkrånglade. Vi borde införa en speciell allmän helgdag för att hedra just Trabantens bränslemätare. Även någon traktor som har en liknande modell men kan inte komma på vilken traktor just nu. Edited January 24, 2010 by cealm Quote
Jay-c Posted January 24, 2010 Posted January 24, 2010 inget man måste ha men fruktansvärt jobbigt att vara utan. mätarn på min civic har pajat å de e bra bekymrande å inte veta hur mycket man har i tanken, går ju att köra efter tripmätaren och veta att man kommer 75mil på en full tank men dryygt! Quote
Thomas Posted January 24, 2010 Posted January 24, 2010 Jag håller med. Det är precis kass att inte ha mätare. Quote
Pågen Posted January 24, 2010 Posted January 24, 2010 Min sambo har kört i 20 år utan att någonsin tittat på bränslemätaren så enligt henne är det nog inget nödvändigt... Jag har haft bilar utan men då kompletterat upp med en 5 L dunk. Quote
Thomas Posted January 24, 2010 Posted January 24, 2010 jo men att alltid ha en dunk med sig i en 7:a är inget som tilltalar mig Quote
cealm Posted January 24, 2010 Posted January 24, 2010 Kilkenny: Tumstock är väl avsedd för diesel eller avbruten gren på en buske går bra till diesel också. Du menar alltså att tumstocken också är lämpad till bensin? Etanol då? Man lär sig nytt varje dag. Quote
auditsq Posted January 24, 2010 Author Posted January 24, 2010 tack för snabba svar..som vanligt :notworthy: eftersom min är primärt en trackday bil som tankas efter varje pass eller körs en testrunda på kanske max 10 mil så är det inga bekymmer att vara utan mätare ..vill ju så klart inte va utan på den vanliga bilen :thumbsdown: Quote
Antas Posted January 24, 2010 Posted January 24, 2010 Någon som har provat Felte....flåt, Biltemas givare och mätare? Dessa är avsedda för båtar men borde väl även passa till en "rörhög". Quote
Arrowsmith Posted January 24, 2010 Posted January 24, 2010 Hellre en kapsyl på tanken och tumstock i bakfickan än Biltemas jäv*a skräp. Quote
Toffe Posted January 24, 2010 Posted January 24, 2010 Typ denna kanske? http://rinab.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=14537 Quote
cealm Posted January 24, 2010 Posted January 24, 2010 Antas: Biltemas mätare fungerar helt ok. Normalt sett tankar jag båda bilarna enligt principen "jag hur mycket bränsle jag har i tanken" och därför också vet när det är dags. Blir jag osäker någon gång åker jag till bensinpumpen en extra tur. Jag använder ingen instrumentpanelsmoterad mätare till Biltemas givare utan gör bara en enkel resistansmätning direkt på trådarna. Så jag kollar egentligen hur många ohm jag har i tanken. 180 ohm är fullt. Givarna sitter i framkant och ena bilens tank är kraftigt vinklad men det spelar ingen roll för om jag får vid koll tex 70 ohm så åker jag och tankar. Då brukar det vara kvar 10 L ungefär. Jag kommer inte dra fram någon mätare på instrumentpanelen utan enkel plint istället för två lösa trådar är målet. Skall tilläggas att jag inte har någon trippmätare som hjälp på någon av bilarna. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.