Rayman Posted January 22, 2010 Posted January 22, 2010 vilka instrument/mätare kräver sfro/sbp att man har? om man köper 4-punkts bälte, måste de vara FIA godkända för att gå igenom sfro/sbp? jag hörde från en suspekt källa att om man köper ett par "riktiga" säten (http://usera.imagecave.com/benci/sakerhet/stol-glasfiber.jpg bara ett exempel) så måste de va FIA godkända. stämmer det? har det att göra med rör-konstruktionen? krävs det att man har stänkskärmar på alla 4 hjulen? måste de sticka ut så att de är den yttersta punkten? vad är det för minsta tjocklek som gäller på störtbågen? Quote
Christer J Posted January 22, 2010 Posted January 22, 2010 Hastighetsmätare som visar någotsånär rätt, samt indikeringslamor för helljus, bromsvätska, P broms? , blinkers. Bälten ska vara trepunkt. Stolarna finns nog inte regler för. Kombinationen FIA godk stol+bälte ej fastställt i reglerna ännu. Stänkskärmar på alla hjul Bågen är väl valfri så länge du inte ska tävla, isf gäller sbf reglerna för resp klass. Quote
Christer J Posted January 23, 2010 Posted January 23, 2010 Jag ställde samma fråga för några veckor sedan, fick svar av vår guru therealpinto stt ännu så länge SKA det vara 3 punkt. I SFRO boken står det att FIA godkänd stol tillsammans med FIA godk bälte är ok, men så är inte fallet, då de nya reglerna inte är spikade än såvitt jag kan förstå. Finns väl inget hinder att du har båda bältena monterade om du hellre kör 4,5,6 punktsbälte. Är det omöjligt med trepunkt, går det med midjebälte, men det rekommenderas nog av INGEN. Jag har sett live vad som händer då halsen skärs av mot instrumentbrädan.. Det slutade hastigt och olustigt för honom.. Quote
Rayman Posted January 23, 2010 Author Posted January 23, 2010 ja midjebälte är inget alternativ. jag vill mest veta då inte så många verkar ha koll på reglerna. stolarna va den viktiga frågan då jag inte ser fram emot sitta i en av ren plåt, hur mycket "inbyggd stoppning" man än har om arslet... Quote
Christer J Posted January 23, 2010 Posted January 23, 2010 Helt rätt. Midjebälte borde aldrig vara ok. Har sett 7or med allt från utan stol, typ skumgummi på golvplåten till FIA godk racergrejer som enl mig är det bekvämaste man kan frakta baken i. Jag har åkt många mil i sträck i rallystol och aldrig suttit så bra i någon annan bil. Quote
Christer J Posted January 23, 2010 Posted January 23, 2010 Stora problemet med rallystol är att få plats med den. Quote
cealm Posted January 23, 2010 Posted January 23, 2010 Rayman: du behöver inte bromsvätska, P broms indikering. Däremot måste "pottorna" för bromsvätska sitta så dessa lätt kan avläsa vilken nivå som västskan har utan att lyfta på locket. Du har allt det där och kraven på skärmar mm i VVFS 2003:22. Det är en bra och sökbar PDF. Quote
Panzer Posted January 23, 2010 Posted January 23, 2010 (edited) Hej! Kolla på My linkför SBF krav på din bil. Där finns det tekniska reglementet att ladda ner. De, SBF, ställer även krav på tex bogseröglor. // JEK Edited January 23, 2010 by Panzer Quote
cealm Posted January 23, 2010 Posted January 23, 2010 Värre än så --- De, SBF, ställer även krav på tex bogseröglor. --- VVFS 2003:22 ställer också krav på bogseröglor, se 37 kapitlet. Mina bilar klarar detta krav men hur ser det ut för övrigt på registrerade amatörbyggda bilar. 37 kapitlet tror jag inte det kollas så mycket på.... eller? Tänk vad bra det är med dragkrok bak Bogseranordning baktill går att "krångla sig ur ändå". Då måste bilfabrikören också specificera att bilen är olämplig för dragögla bak. 37 kap. Bogseringsanordningar 1 § Bil som tas i bruk den 1 januari 2005 eller senare skall ha en särskild bogseringsanordning framtill.Personbil skall dessutom, om den inte av fordonstillverkaren anses olämplig som dragfordon, vara försedd med bogseringsanordning baktill. 2 § Bogseringsanordning skall uppfylla kraven i direktiv 77/389/EEG (se 2 kap. 29 §). Quote
Panzer Posted January 23, 2010 Posted January 23, 2010 OK! Visste inte att även SBP krävde bogseröglor! Cealm - du som snart kan doktorera på VVFS - Klarar en "SBF-ögla" kravet enligt direktiv 77/389/EEG? SBFs krav är en ögla fram eller bak målad gul, röd eller orange med en minsta inre diameter på 60mm. Öglan skall inte användas att lyfta bilen i. // JEK Quote
cealm Posted January 23, 2010 Posted January 23, 2010 Glömde en sak. 2 § Ombyggt eller amatörbyggt fordon skall i stället för kraven i 4 – 37 kap. uppfylla vad som sägs i 7 – 48 §§ samt de krav som särskilt hänvisas till beträffande 4 – 37 kap. Just denna skrivning kanske är lösningen på att ingen kollar öglor på amatörbyggda bilar. Men en ögla är aldrig fel att ha det förenklar mycket om man av en händelse skulle behöva lite draghjälp. För att dra i bärarmarna är ingen bra lösning. Tittar man på hur "vanliga bilars" öglor ser ut så verkar det som ett rundjärn eller en liten vikt plåt fastsytt skulle räcka. En SBF ögla är väl inte sämre än vad som Saab och Volvo mfl har i original? Quote
Jonte Posted January 23, 2010 Posted January 23, 2010 Jag har inte hört talas om kravet på ögla tidigare eller att någon råkat ut för ombesiktning pga det. På min senaste reg.bes så sas det inget om det. Man lär sig något varje dag trots allt Quote
cealm Posted January 23, 2010 Posted January 23, 2010 Jonte: Det skulle nog mycket till för att åka på ombes pga det. Fast ögla är rätt bra ändå och lätt att sätta dit när man ändå svetsar ramen. Läser man sedan VVFS 2003:22 och tittar vad som står där kontra protokollen vid samtliga olika besiktningar (ingen nämnd ingen glömd)så har jag hittat ett flertal saker som borde gjort att jag själv bland annat skulle fått bakläxa. Men som sagt vi har alla samma regler att följa eller inte följa. Rättvist, japp... ! Quote
Jonte Posted January 23, 2010 Posted January 23, 2010 Fast skulle det kunna bli ombesitning på det? Bilen är godkänd i detta utförande och inte ombyggd sen dess. Å andra sidan skulle en ögla sitta fint Quote
Krolleg Posted January 23, 2010 Posted January 23, 2010 Om man ändå ska fästa kroken i ramen, går det inte bra att dra i ramen direkt? Ja menar ramen på en sjua brukar ju inte sitta så svåråtkomlig. Quote
Christer J Posted January 23, 2010 Posted January 23, 2010 Det går ju att svetsa in en hylsa med kraftig gänga och ha en lös ögla att skruva dit vid ev behov. Så är det ju på de flesta nya bilar idag. Quote
cealm Posted January 23, 2010 Posted January 23, 2010 (edited) Krolleg: Visst kan man koppla på annat sätt men med risken att få noskonskador efter ett bogseräventyr. Sedan beror det också mycket på vem som drar eller försöker rycka och slita i bilen kanske. Christer J tanke är ju ändå enklare då kommer också öglan om man bygger lämpligt utanför all plast. När den inte behövs sitter den under scuttlen i en fastsvetsad "liten mutter". Edited January 23, 2010 by cealm Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.