Jump to content

frågor om sierra bygge


Rayman

Recommended Posts

om man ska bygga en mcsorley 7+4, fungerar det då att använda sig av en sierra bakaxel utan att bakhjulen går i ramen?

hur breda storlar får man ner i en 7+4 kärra? får man i tillexempel http://www.scstyling.com/pub_images/original/unser108993_4015.jpg (ett exempel bara. dessa stolarna har väl oftast likadan bredd?)?

gör det mycket skillnad i bilens beteende om man kör med dubbla A armar i hjulupphängningen där bak, mot om man använder sig av original-armarna från sierran? det är bara sjävla upphängningen jag syftar på nu. stötdämpare kommer bli samma oavsett vilken lösning jag går på.

Edited by Rayman
Link to comment
Share on other sites

Stolar allmänt.

Det beror också på hur bred kardantunnel du gör. Samt egen "bredd". På V8 bilen har jag flyttat kardantunneln 50 mm mot passagerarsidan. Det ger bredd innanför ramrören 480 mm för föraren och 430 mm för passageraren bilen är tillverkad extrabred av andra skäl skall väl tilläggas. Så har jag plåtstolar utan någon stoppning annat än att jag lagt dörrmattan Borris från IKEA i botten på stolen. Jag är tillräckligt smal så kroppen glappar en del i stolen men jag kan sätta mig lätt och stolen klämmer ingenstans.

Jag har provat en bil som går i en grannkommun, eller provsuttit rättare sagt. Stolarna var så smala att det liknande bajonettfattning för jag fick vrida bakdelen i sidled, hoppa ner eller ta fart ner och sedan vrida tillbaka. man satt så hårt att jag ger mig sjutton på att bälte inte behövdes. Jag glömde dessutom att plocka bort plånbok, nycklar telefon mm så det höll på att trycka sönder både kropp och materiel.

Jag har provkört en annan bil med monterad Sparco stol. När man väl satt på plats var det ok men plånbok, telefon och nycklar, väck från fickorna och så fick man blåmärken av bältesfästet.

Jag kan bara beskriva mina upplevelser som 100 procent sanna och verkliga för just mig medan du kanske tycker det är helt ok att alltid tänka på vad du har i fickorna innan du sätter dig i bilen och att stolen "nyper fast kroppen". Vi kanske helt olika kroppsmått och därför är det svårt att jämföra.

Stol är jätteviktigt att du verkligen trivs i stolen för det avgör också hur du trivs med bilen. Och innan du ens svetsat första röret så kan du bestämma flyttad kardantunnel eller ej (jag har Volvo 740 bakaxel därav flytten), kör du alltid eller aldrig med passagerare det kan avgöra om det är lämpligt med olika bredd. När du väl börjat svetsa så blir det begränsningar vad som är möjligt att installera.

Kort versionen av ovanstående är: Försök få prova en liknade klar bil- och stolinstallation som du själv tänker bygga.

Lycka till och du är välkommen till Arboga att prova äkta CealmSeven-stolar = nästintill ostoppade plåtstolar som jag tycker är jättebekväma att sitta i och andra bara skriker -- >> VAR ÄR STOPPNINGEN?

Link to comment
Share on other sites

äkta CealmSeven-stolar nästintill ostoppade plåtstolar som jag tycker är jättebekväma att sitta i och andra bara skriker -- >> VAR ÄR STOPPNINGEN?

Där har Calle en poäng, ostoppade plåtstolar är förvånansvärt bekväma, även om det inte alls ser ut så.

En stjärtlapp så e det klart!

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

ok. min kropp är av modellen extra-bred så det får nog bli ett par större stolar. men mitt stora problem är ju som sagt om bakaxeln är tillräckligt bred från en sierra för att klara av breddningen med en decimeter.

cealm, är det en vanliga mcsorley ritningen du byggt efter, eller den breddade?

Link to comment
Share on other sites

"gör det mycket skillnad i bilens beteende om man kör med dubbla A armar i hjulupphängningen där bak, mot om man använder sig av original-armarna från sierran? det är bara sjävla upphängningen jag syftar på nu. stötdämpare kommer bli samma oavsett vilken lösning jag går på"

Kör själv en Tiger med original Sierra bakvagn. Fungerar bra till och från kiosken.

Saknar dock bra justeringsmöjligheter. Det är tyvärr en ganska tung lösning.

Link to comment
Share on other sites

Ingenjören:

men vad är det som skiljer? visst man kan justera caster, camber och toe med en A-arms upphängning men det borde inte göra den speciellt mkt sämre. den armen borde inte heller väga mkt mer eftersom naven är ganska tunga som hemmagjorda.

Pågen:

ok. tack!

Edited by Rayman
Link to comment
Share on other sites

Rayman: Egentligen ingendera av McSorley ramarna även om de flesta Sevenbilar är släkt med varandra utseendemässigt. CealmSeven är cirka 116 cm över sittbrunnen utvändigt skall tilläggas. CealmSeven V8 är runt 118 cm utvändigt sittbrunnen.

Link to comment
Share on other sites

gör det mycket skillnad i bilens beteende om man kör med dubbla A armar i hjulupphängningen där bak, mot om man använder sig av original-armarna från sierran? det är bara sjävla upphängningen jag syftar på nu. stötdämpare kommer bli samma oavsett vilken lösning jag går på.

Pratade nyss med Greger på Tiger här i sverige om ungefär det du frågar efter och såhär sa han.

Han jämnförde sin egna tiger cat med en tiger R6, caten har sierra orginal upphägning medans R6an (som är tigers race modell) har de-dion axel (visserligen en form stel axel om jag fattat de hela rätt).

Men när man pressar dom 2 bilarna på bana så upplever dom på tiger i sverige att Cat'en ofta har bättre fäste i baken än vad R6'an har när dom pressar bilarna. Dom tror detta har att göra med att det blir rätt mycket caster? vinkel på däcken. Alltså däcken lutar innåt om man tittar bakifrån.

Men angående exakt din fråga så svarar jag såhär. Med dubbla A armar så har du mer justeringsmöjligheter samt en mycket lättare bakaxel än om du använder sierra orginal.

Du kommer även enklare kunna justera dämparna/ride hight med dubbla A armar eftersom du har dämpare med utanpåliggande fjäder, på sierran har du fjäder och dämpare separerat (fast de kanske finns dämpare med utanpåliggande fjäder till sierra upphägning).

Link to comment
Share on other sites

Pratade nyss med Greger på Tiger här i sverige om ungefär det du frågar efter och såhär sa han.

Han jämnförde sin egna tiger cat med en tiger R6, caten har sierra orginal upphägning medans R6an (som är tigers race modell) har de-dion axel (visserligen en form stel axel om jag fattat de hela rätt).

Men när man pressar dom 2 bilarna på bana så upplever dom på tiger i sverige att Cat'en ofta har bättre fäste i baken än vad R6'an har när dom pressar bilarna. Dom tror detta har att göra med att det blir rätt mycket caster? vinkel på däcken. Alltså däcken lutar innåt om man tittar bakifrån.

Men angående exakt din fråga så svarar jag såhär. Med dubbla A armar så har du mer justeringsmöjligheter samt en mycket lättare bakaxel än om du använder sierra orginal.

Du kommer även enklare kunna justera dämparna/ride hight med dubbla A armar eftersom du har dämpare med utanpåliggande fjäder, på sierran har du fjäder och dämpare separerat (fast de kanske finns dämpare med utanpåliggande fjäder till sierra upphägning).

Du menar Camber inte Caster. Caster är som framgaffeln på en motorcykel dvs lutningen framåt.

Link to comment
Share on other sites

Rayman:

Jo när det kommer till min Tiger Cat som har hela Sierrans bakvagn så fungerar det helt OK.

Det enda som är ett problem är att när man sänker Sierrans bakvagn från originalhöjd vilket man gör på Tigern så får man en hejdundrandes camber.

I praktiken innebär detta att man i svepande högfartskurvor får riktigt bra bett i bakvagnen.

Cambervinkeln i framvagnen är lite mindre varpå understyrning blir resultatet.

Den stora cambervinkeln bak gör även att man får lite problem med acceleration vid blött underlag.

Detta går givetvis att justera med shims till önskad nivå.

Det som är besvärligt att justera är caster(vilket kanske inte är direkt nödvändigt) samt toe-vinkeln.

Om jag fick välja idag så skulle jag bygga med dubbla triangellänkar.

Å andra sidan är min Tiger så oändligt mycket bättre än vad föraren är så än så länge fungerar det bra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...