Jonte Posted September 7, 2003 Posted September 7, 2003 På länken nedanför så kan man följa ett bygge av en Westfield SEiW SpeedSport 1800. Detta är ju ingen Locost direkt, men lite tips och ideér kan man få därifrån. Och det är ju inget fel på det färdiga resultatet ;) Westfield SEiW Quote
niklas Posted September 9, 2003 Posted September 9, 2003 Snyggt att se det bit för bit på det sättet och med kommentarer. Quote
gka Posted September 11, 2003 Posted September 11, 2003 Och fyrpunktsbälte blev godkänt! Fyrpunktsbälten godkände bilprovningen utan anmärkning. De har alla E märken som behövs. Undrar vilka e-märken det ska vara? /Göran Quote
Janne L Posted September 11, 2003 Posted September 11, 2003 Märkligt att 4-punktsbälte gödkändes av SBP. De är ju inte tillåtna enligt vägverkets författningssamling! :blink: m :) h Janne Quote
SJUAN Posted September 11, 2003 Posted September 11, 2003 Skulle nästan tro att det var av misstag dom godkände dom, men det är bara att grattulera om dom blev inkrivna av besktningsmannen 4-punktsbälten borde vara valfritt. :) Quote
Jonte Posted September 11, 2003 Author Posted September 11, 2003 Förklara för en oinsatt varför 4-punktsbälte inte skulle vara godkänt :unsure: Å andra sidan borde det innebära att det kan godkännas för andra. Quote
Michael Posted September 11, 2003 Posted September 11, 2003 :( Ju fler som jag komunicerar med ju tydligare blir det att besiktningen både hos SFRO och SBP handlar väldigt mycket om slump och tur. Reglerna följs när det passar besikningsmannen. Så vi får alla hålla tummarna när vi besiktar. Lev väl Michael Wänström SJÖVIK Quote
therealpinto Posted September 11, 2003 Posted September 11, 2003 Hej Någon solklar anledning till att 4/6-punktsbälten inte godkänns är svår att hitta, vi (SFRO) jobbade för det i och med nya VVFS men vi lyckades inte få igenom önskemålet. Vi har dock inte lagt planerna på hyllan... Michael, det vore intressant att veta lite mer om dina erfarenheter av SFRO-besiktningarna. Upplever du att resultatet är slumpartat är det inte så bra, och som besiktningsman inom SFRO skulle jag gärna ta del av lite exempel, så att vi kan försöka bättra oss. Det går bra att skicka mail/pm om du vill. Gustaf Ulander, SFRO Quote
Michael Posted September 11, 2003 Posted September 11, 2003 Senast pratade jag med han som har Roadster när jag tittade på hans Westfield den hade 4 puktsbälte och metallomspunna bromsslangar och han hävdade att de besiktats med detta. Jag har dock ej någon som helst kunskap om vem som skall besikta bälten och bromsslangar. Ämnet är ju känsligt för vi vill ju få igenom så mycket som möjligt och ej väcka den björn som sover. Så ingen klagar ju när man får igenom saker som ej är godkända. Men det blir tjansartat och man kan göra kostsamma misstag när reglerna används olika Jag har flera exempel men vill ej lämna ut de inblandade . Quote
Jonte Posted September 11, 2003 Author Posted September 11, 2003 Nu ställer jag mig frågande igen :unsure: Är inte metallomspunna teflonslangar godkända på amatörbyggt fordon? Tycker jag verkar lite udda med tanke på att vi på firman pressar och säljer såna slangar. Visserligen mest till motorcyklar. Quote
SJUAN Posted September 11, 2003 Posted September 11, 2003 Dom e väl godkända om det är pressade kopplingar & inte slangklammor? Quote
Michael Posted September 11, 2003 Posted September 11, 2003 helt rätt fel av mig Michael SJÖVIK Quote
niklas Posted September 11, 2003 Posted September 11, 2003 Här är en gammal diskussion om bälten för den som eventuellt inte har sett den: Bilbälten Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.