Jump to content

Recommended Posts

Posted

På länken nedanför så kan man följa ett bygge av en Westfield SEiW SpeedSport 1800. Detta är ju ingen Locost direkt, men lite tips och ideér kan man få därifrån.

Och det är ju inget fel på det färdiga resultatet ;)

Westfield SEiW

Posted

Märkligt att 4-punktsbälte gödkändes av SBP. De är ju inte tillåtna enligt vägverkets författningssamling! :blink:

m :) h

Janne

Posted

Skulle nästan tro att det var av misstag dom godkände dom, men det är bara att grattulera om dom blev inkrivna av besktningsmannen 4-punktsbälten borde vara valfritt. :)

Posted

Förklara för en oinsatt varför 4-punktsbälte inte skulle vara godkänt :unsure:

Å andra sidan borde det innebära att det kan godkännas för andra.

Posted

:(

Ju fler som jag komunicerar med ju tydligare blir det att besiktningen både hos SFRO och SBP handlar väldigt mycket om slump och tur. Reglerna följs när det passar besikningsmannen. Så vi får alla hålla tummarna när vi besiktar.

Lev väl

Michael Wänström

SJÖVIK

Posted

Hej

Någon solklar anledning till att 4/6-punktsbälten inte godkänns är svår att hitta, vi (SFRO) jobbade för det i och med nya VVFS men vi lyckades inte få igenom önskemålet. Vi har dock inte lagt planerna på hyllan...

Michael, det vore intressant att veta lite mer om dina erfarenheter av SFRO-besiktningarna. Upplever du att resultatet är slumpartat är det inte så bra, och som besiktningsman inom SFRO skulle jag gärna ta del av lite exempel, så att vi kan försöka bättra oss. Det går bra att skicka mail/pm om du vill.

Gustaf Ulander, SFRO

Posted

Senast pratade jag med han som har Roadster när jag tittade på hans Westfield den hade 4 puktsbälte och metallomspunna bromsslangar och han hävdade att de besiktats med detta. Jag har dock ej någon som helst kunskap om vem som skall besikta bälten och bromsslangar.

Ämnet är ju känsligt för vi vill ju få igenom så mycket som möjligt och ej väcka den björn som sover.

Så ingen klagar ju när man får igenom saker som ej är godkända. Men det blir tjansartat och man kan göra kostsamma misstag när reglerna används olika Jag har flera exempel men vill ej lämna ut de inblandade

.

Posted

Nu ställer jag mig frågande igen :unsure:

Är inte metallomspunna teflonslangar godkända på amatörbyggt fordon?

Tycker jag verkar lite udda med tanke på att vi på firman pressar och säljer såna slangar.

Visserligen mest till motorcyklar.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...