Jonas Posted January 5, 2010 Posted January 5, 2010 Finns det någon anledning att byta från trummor (sierra) till skivbromsar bak? Jag kan inte själv se någon direkt fördel med skivor, jag kan inte tänka mig att en så lätt bil använder bakbromsarna mycket. Hur mycket skiljer det i vikt, har för mig att jag läst att trumbromsarna är lättare? En fördel med trummorna är i alla fall att man inte får bromsdamm på fälgarna :-) Har nu trummor bak och innan jag lägger pengar på nya sköldar osv så vill jag bara kolla så att jag inte gör något dumt. Quote
cealm Posted January 5, 2010 Posted January 5, 2010 (edited) Jag kommer ha 4 skivor bak, Boggiaxel 1 = skivbroms i original Boggiaxel 2 = trumnav som görs om så jag får skivbroms. Edited January 5, 2010 by cealm Quote
Kilkenny Posted January 5, 2010 Posted January 5, 2010 En fördel för trummbromsen är en stark handbroms :thumbsup: Quote
Sonett7 Posted January 5, 2010 Posted January 5, 2010 Om man tänker på det estetiska så tycker i alla fall jag att skivbromsar är snyggare än trummor... spelar iofs bara roll om man har riktigt öppna fälgar. Quote
Panzer Posted January 6, 2010 Posted January 6, 2010 Hej Jonas! I mitt tycke är du på rätt linje, Bilen är lätt och relativt smala däck bör räcka med trummor bak. Är de sen lättare än skicor och du har dem så behåll dem. Skulle det sen visa sig att du känner, tex om du skulle börja köra racing, att du har bromsproblem så går det att konventera då. Jag vet hjälpte en gång en kille som körde Vredestein-cup i SSK-serien med en Opel Manta B och han klarade sig med trummor. // JEK Quote
Morty Posted January 6, 2010 Posted January 6, 2010 Plåtfälgar, navkapslar och trumbromsar hör ihop enligt mig.... D.v.s. det fungerar men vill man ha det?? Om vi bortser från det estetiska så finns det fler möjligheter med olika belägg och ok till skivbromsar än till trumbromsar. Angående om man använder bakbromsarna mer eller mindre på en sjua än en vanlig bruksbil kan nog diskuteras. Min sjua är baktung plus att tyngdpunktsförflyttningen vid kraftig inbromsning är liten, så procentuellt använder jag förmodligen mer bakbroms än vad jag gör på bruksbilen. Quote
auditsq Posted January 24, 2010 Posted January 24, 2010 Jag har trummor bak.. kör primärt på bana med min o det funkar helt ok.. ..en anledning att byta till skivor kan vara att det börjar bli svårt att få tag på bra bromsbackar till Atlasaxel..shoppingtips mottages tacksamt ..jag vet att Escort III o IV har samma trumma så ännu går det att shoppa ok grejor från England Quote
Jonas Posted January 24, 2010 Author Posted January 24, 2010 Troligtvis så blir det trummor bak eftersom jag redan har det mesta till det och eftersom det väger mindre än skivor/ok. Duger det på banan så duger det till mig :racesmile: Den lättaste (viktmässigt) sierra irs kombinationen är om jag förstått rätt, 7" diff och trumbromsar. (Möjligheten finns ju alltid att byta till Wilwood eller liknande senare) Quote
auditsq Posted January 24, 2010 Posted January 24, 2010 det kommer att funka kanon på det viset Jonas :thumbsup: Quote
Pågen Posted January 24, 2010 Posted January 24, 2010 Auditsq: Går det inte att limma om backarna med annan compound för bankörning? Eller finns det inte att köpa? Rydahls eller liknande heter/hette väl en firma i värmland som sysslade med tillverkning av belägg och backar? De har väl limmet iallafall. De kanske kan blanda ihop en taxismet som passar för bana? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.