Jump to content

Trummor vs skivor bak


Jonas

Recommended Posts

Finns det någon anledning att byta från trummor (sierra) till skivbromsar bak?

Jag kan inte själv se någon direkt fördel med skivor, jag kan inte tänka mig att en så lätt bil använder bakbromsarna mycket.

Hur mycket skiljer det i vikt, har för mig att jag läst att trumbromsarna är lättare?

En fördel med trummorna är i alla fall att man inte får bromsdamm på fälgarna :-)

Har nu trummor bak och innan jag lägger pengar på nya sköldar osv så vill jag bara kolla så att jag inte gör något dumt.

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer ha 4 skivor bak,

Boggiaxel 1 = skivbroms i original

Boggiaxel 2 = trumnav som görs om så jag får skivbroms.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Hej Jonas!

I mitt tycke är du på rätt linje, Bilen är lätt och relativt smala däck bör räcka med trummor bak. Är de sen lättare än skicor och du har dem så behåll dem. Skulle det sen visa sig att du känner, tex om du skulle börja köra racing, att du har bromsproblem så går det att konventera då.

Jag vet hjälpte en gång en kille som körde Vredestein-cup i SSK-serien med en Opel Manta B och han klarade sig med trummor.

//

JEK

Link to comment
Share on other sites

Plåtfälgar, navkapslar och trumbromsar hör ihop enligt mig.... D.v.s. det fungerar men vill man ha det??

Om vi bortser från det estetiska så finns det fler möjligheter med olika belägg och ok till skivbromsar än till trumbromsar. Angående om man använder bakbromsarna mer eller mindre på en sjua än en vanlig bruksbil kan nog diskuteras. Min sjua är baktung plus att tyngdpunktsförflyttningen vid kraftig inbromsning är liten, så procentuellt använder jag förmodligen mer bakbroms än vad jag gör på bruksbilen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag har trummor bak.. kör primärt på bana med min o det funkar helt ok..

..en anledning att byta till skivor kan vara att det börjar bli svårt att

få tag på bra bromsbackar till Atlasaxel..shoppingtips mottages tacksamt ..jag vet att Escort III o IV

har samma trumma så ännu går det att shoppa ok grejor från England

Link to comment
Share on other sites

Troligtvis så blir det trummor bak eftersom jag redan har det mesta till det och eftersom det väger mindre än skivor/ok.

Duger det på banan så duger det till mig :racesmile:

Den lättaste (viktmässigt) sierra irs kombinationen är om jag förstått rätt, 7" diff och trumbromsar.

(Möjligheten finns ju alltid att byta till Wilwood eller liknande senare)

Link to comment
Share on other sites

Auditsq:

Går det inte att limma om backarna med annan compound för bankörning? Eller finns det inte att köpa? Rydahls eller liknande heter/hette väl en firma i värmland som sysslade med tillverkning av belägg och backar? De har väl limmet iallafall. De kanske kan blanda ihop en taxismet som passar för bana?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...