Jump to content

Th35


Thornad

Recommended Posts

  • Replies 461
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Din bildadress var knas, tog bort lite skräp.

Såhär såg den ut:

http: //www.http.se//i1010.photobucket.com/albums/af230/thornad/kaross6.jpg

Såhär ska den se ut

http: //photobucket.com/albums/af230/thornad/kaross6.jpg

Denna lägger du i "lägg till bild", Lätt som en plätt ;)

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu har jag rensat lite på bildstorleken och frigjort lite utrymme.

Det där med länkning till bilder fick jag inte till på rätt sätt.

Hade inte tid helt enkelt, har ju ett projekt i garaget som är intressantare att jobba med.

Lite plåtarbeten har det blivit. Började med några mallar i wellpapp.

post-2913-126971003148_thumb.jpg

Samtliga plåtar nertill är klara.

post-2913-126971004805_thumb.jpg post-2913-126971006634_thumb.jpg post-2913-126971036572_thumb.jpg

Bakaktern har fått plåtarna tillkapade och grovformade.

post-2913-12697100872_thumb.jpg post-2913-126971014071_thumb.jpg

Passade också på att fixa en första grovkapning till shutteln.

post-2913-12697101088_thumb.jpg post-2913-12697101513_thumb.jpg

Har skaffat lim så jag tänker prova att överlappsfalsa plåtarna och sedan limma ihop bakaktern till en homogen del.

Sedan kommer ju samtliga plåtar att skruvas på plats, då lägger jag ett kittliknande lim bakom som är demonterbart. Det tar bort vibrationer och tätar till.

//Peter

Link to comment
Share on other sites

Jippiiiiii.....

Idag fick jag tillbaka några karossdelar efter gälning och lack.

Fick lov att provmontera lite på en gång eftersom det inte blir tid för mekning i påsk.

post-2913-127013202844_thumb.jpg post-2913-1270132018_thumb.jpg

post-2913-127013203633_thumb.jpg

Tyvärr räcker inte mitt diskutrymme på forumet till fler bilder, måste lösa det på sikt.

GLAD PÅSK

// Peter

Link to comment
Share on other sites

Jippiiiiii.....

Idag fick jag tillbaka några karossdelar efter gälning och lack.

Fick lov att provmontera lite på en gång eftersom det inte blir tid för mekning i påsk.

post-2913-127013202844_thumb.jpg post-2913-1270132018_thumb.jpg

post-2913-127013203633_thumb.jpg

Tyvärr räcker inte mitt diskutrymme på forumet till fler bilder, måste lösa det på sikt.

GLAD PÅSK

// Peter

Nu är det idag 2:a april och då måste jag tyvärr komma tillbaka till verkligheten och meddela att delarna på bilderna tyvärr "bara" är Bugatti orginaldelar.

Mina delar är lika omålade som tidigare.

Orginalbilen som delarna tillhör finns att se på Köpings bilmuseum för den som önskar, öppnar 1 maj för säsongen.

GLAD PÅSK

// Peter

Edited by Thornad
Link to comment
Share on other sites

Alltså 1:a aprilskämt är mening att dom skall vara, hur skall jag säga, lite orealistiska och att du kommit så långt att du var lackad och klar är inte orealistiskt utifrån det jag sett dig prestera i denna tråd.

Så jag var 100% "lurad"

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu var det så dags för gälning på riktigt.

Blev erbjuden att få hjälp, men tyvärr var det lite för breda gälar som inte skulle passa i mina plåtar.

Jag ville också ha lite rundare former med större radie. Tack ändå Larsa.

Så det blev till att tillverka ett verktyg till pelarborren, och använda den som press.

Jag chansade på att tillverka mothållet i trä eftersom det är lite lättare ett forma och se var det tar i.

Fällde in ett metallskär så att klippet skulle bli i samma moment.

Samt ett anhåll för att få samma delning hela tiden. Funkade klockrent.

post-2913-127101349864_thumb.jpg post-2913-127101350733_thumb.jpg post-2913-127101351314_thumb.jpg

Det skall vara c:a 10 meter gälar totalt på bilen. Av flera olika modeller och storlekar.

Blir inte mycket hel plåt kvar, kanske lite dragigt.

Men en del av gälarna kommer jag att lägga en plåt på insidan så det blir lite fejk.

post-2913-12710135249_thumb.jpg post-2913-127101353268_thumb.jpg

Dom som sitte längst bak är "frånluft" så dom skall vara vända innåt.

post-2913-127101354054_thumb.jpg

Hälsningar,

/ Peter

Link to comment
Share on other sites

Imponerande bygge och smarta lösningar med enkla medel.

Vad har du för plåttjocklek där du pressar gälarna?

Per-Erik

Jag kör 1mm aluplåt från Tibnor. Det heter 1050 och är relativt mjuk.

Eftersom jag har små plåtar med många skarver så blir det tillräckligt stabilt.

Jag kommer att överlappsfalsa och limma samman delarna i bakre "huven" i stället för att svetsa.

På några ställen kommer jag sedan att lägga en 1mm förstärkning invändigt som jag limmar fast.

// Peter

Edited by Thornad
Link to comment
Share on other sites

MYCKET tjusigt :racesmile:

Den idèn med pelarborrspress snor jag rakt av bara så du vet, se det som en komplimang, eller kanske industrispionage ;)

Det är helt OK.

Säg till om du vill ha nå fler bilder på lösningen.

/ Peter

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer att överlappsfalsa och limma samman delarna i bakre "huven" i stället för att svetsa.

Varför det? Inte risk att spacklet och/eller lacken i fogen spricker? 1mm plåt blir mjukt och kommer att röra sig en del. Väl?

Link to comment
Share on other sites

Varför det? Inte risk att spacklet och/eller lacken i fogen spricker? 1mm plåt blir mjukt och kommer att röra sig en del. Väl?

Hej,

anledningen är den att man slipper eventuella värmedragningar i plåten.

Limmet är ett 3M lim och heter DP-460. Det är ett hårt 2-komponents epoxilim, dvs fogen skall inte flexa.

Jag har förklarat vad det skall användas till och blivit rekomenderad denna lösning.

Det kommer att vara lika stark och styvt som svets. Problemet med spackel är ju ingen skillnad om man inte ser till att svetsa så man inte behöver spackla. ;)

// Peter

Link to comment
Share on other sites

behöver man dra ett drag med slippapper för att bryta oxidytan?

Det skall slipas och tvättas samt någon form av primer.

Jag har gjort lite test och det verkar bra.

Man måste bara se till så det inte blir så mycket spalt, max 0,4mm.

Jag tänker popnita skarven medans limningen torkar, sedan skall niten bort och hålen spacklas. Limningen blir starkare än popnitningen, så den tillför inget när väl limmet har torkat.

// Peter

Link to comment
Share on other sites

spacklet? sitter det bra? för min del tycker inte jag att nitar skämmer.

Synliga nitar och skruvar på rätt ställen tillhör detaljerna som måste vara.

Det kommer att bli den karakteristiska skarvningen av karossen med skruvar och låstråd längs sidan på bilen. Men bakre "huven" ska vara i ett stycke utan synliga skarver.

post-2913-127118961068_thumb.jpg post-2913-127118992275_thumb.jpg

// Peter

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag skrynklat lite plåt till.

Det är klart att sammanfoga bakpartiet. Men vill tillverka samtliga delar innan jag börjar med det. Det är lite lättare att få överblick när allt sitter på plats.

Passade på att test gälningsverktyget fullt ut. Det har blivit c:a 100 stansningar med detta vertyg. Det är c:a 1/3 av vad som skall vara i den storleken. Sedan skall det till en annan modell, lite större, som det blir c:a 60 gälar av.

post-2913-127179808949_thumb.jpg post-2913-127179808163_thumb.jpg

Det går kanon bra, och tar ingen tid alls eftersom man kör mot ett mothåll och delningen finns i verktyget. Bara att trycka och flytta. :prop:

post-2913-127179810473_thumb.jpg post-2913-127179809787_thumb.jpg

Nu skall huven tillverkas. Den blir i två delar, höger och vänster med gångjärn på mitten. Samt ......naturligtvis gälar. Kommer att hållas på plats med fjädrar och läderremmar.

// Peter

Link to comment
Share on other sites

Helt underbart läckert. jag misstänker att du har 12,9 insexskruv till länkarmsinfästning? Jag fick inte ha det enligt SFRO p.g.a. de ska bara ta dragande kraft inte tjuvande,då kan de brista.

Link to comment
Share on other sites

Helt underbart läckert. jag misstänker att du har 12,9 insexskruv till länkarmsinfästning? Jag fick inte ha det enligt SFRO p.g.a. de ska bara ta dragande kraft inte tjuvande,då kan de brista.

Hej,

jag använder M14 ledhuvud och M14 bult med presspassning på bultskaftet i hålet och gängen börjar c:a 10mm in i hålet.

Det blev OK vid SFRO1. Men kanske kan vara lite olika tolkningar.

// Peter

Link to comment
Share on other sites

Helt sjukt ballt bygge! Faktiskt det mest intressanta jag sett på många år. Inte klar med Cobran ännu och hade nog inte tänkt mej nått nytt heller, men nu vetefan! Men lova att du fixar ett par riktiga fälgar nu när allt annat är så jävla rätt!

Link to comment
Share on other sites

Har man inte problem med kylningen så är motorn för liten!

Som min då, alla ormar kokar och jag kommer inte upp i temp.!?

Mysko, för undan går det.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

gälar på orginalbilen kan jag förstå att det behövdes. Det är rätt trångt under huven och kompressorn värmer troligen en del också.

Motorn i sej är ju ett riktigt konstverk.

post-2913-127196932198_thumb.jpg post-2913-127196932969_thumb.jpg

Är det någon som kan gissa vad det lilla remhjulet uppe till vänster på högra bilden är?

Jag får lite bättre med plats under min huv. Den är inte mer inbyggd här än i motorcykeln, så jag hoppas klara mej med en kylare som bara är något större än orginalet. Det är ju oljekylare på den också.

post-2913-127196933841_thumb.jpg

Jag har spart lite plats framför motorn. Tänkte på sikt hjälpa den med en remdriven respirator.

Det kommer att bli gälar uppe på huven också, men det kommer nog till i helgen.

post-2913-127196934834_thumb.jpg

Det där med hjulen, och att det inte ser ut som orginal är en fråga att lösa på sikt. Det går att köpa nya reproducerade fälgar, men det kostar.

post-2913-127196937534_thumb.jpg

Dom jag har får duga tills jag får tid att tillverka egna fälgar och nav med centrumbult.

post-2913-127196935758_thumb.jpg post-2913-127196936391_thumb.jpg

PS, det till höger är orginal ;)

Rätt svar på frågan ovan: Remhjulet är drivningen till varvräknaren som sitter på instrumentbrädan där bakom.

// Peter

Link to comment
Share on other sites

Tittar man in på insidan i orginalfälgen så ser man ett par andra intressanta lösningar.

post-2913-127197170375_thumb.jpg

Bromstrumman och fälgen är gjutna i ett stycke.

Och bromswiren som inte har hölje utan går över brythjulet i ledens centrum för att behålla spänningen när man styr.

// Peter

Link to comment
Share on other sites

jag som skulle säga varvräknardrivning och så stod svaret. dina fälgar är så lika original så jag skulle behållt dem på bilen.

Ett helt fantastiskt bygge. Helt otroligt

Jo Buggattimotorn är en av bilvärldens vackraste med polerad aluminium.(isotto Franchini är fina med)

är det förgasare eller mek, sprut? med tanke på kompressorn?

Link to comment
Share on other sites

jag som skulle säga varvräknardrivning och så stod svaret. dina fälgar är så lika original så jag skulle behållt dem på bilen.

Ett helt fantastiskt bygge. Helt otroligt

Jo Buggattimotorn är en av bilvärldens vackraste med polerad aluminium.(isotto Franchini är fina med)

är det förgasare eller mek, sprut? med tanke på kompressorn?

T35:an fanns både med och utan kompressor, båda med förgasare.

Med kompressor så sitter förgasaren ner i källare så att säga.

Under kompressorn mot golvplåten, utan luftfilter. Man kan ju tänka sej hur luften är där med alla gälar och dom vägarna dom åkte på då.

// Peter

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...