Kilkenny Posted March 17, 2010 Share Posted March 17, 2010 (edited) Edited March 17, 2010 by Kilkenny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted March 17, 2010 Share Posted March 17, 2010 (edited) Din bildadress var knas, tog bort lite skräp. Såhär såg den ut: http: //www.http.se//i1010.photobucket.com/albums/af230/thornad/kaross6.jpg Såhär ska den se ut http: //photobucket.com/albums/af230/thornad/kaross6.jpg Denna lägger du i "lägg till bild", Lätt som en plätt ;) Edited March 17, 2010 by Kilkenny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thornad Posted March 17, 2010 Author Share Posted March 17, 2010 (edited) http://photobucket.com/albums/af230/thornad/kaross6.jpg Det här går inget vidare. :doh: Det är sånt här som gör att man älskar motorer och inte datorer. Edited March 17, 2010 by Thornad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thornad Posted March 27, 2010 Author Share Posted March 27, 2010 Nu har jag rensat lite på bildstorleken och frigjort lite utrymme. Det där med länkning till bilder fick jag inte till på rätt sätt. Hade inte tid helt enkelt, har ju ett projekt i garaget som är intressantare att jobba med. Lite plåtarbeten har det blivit. Började med några mallar i wellpapp. Samtliga plåtar nertill är klara. Bakaktern har fått plåtarna tillkapade och grovformade. Passade också på att fixa en första grovkapning till shutteln. Har skaffat lim så jag tänker prova att överlappsfalsa plåtarna och sedan limma ihop bakaktern till en homogen del. Sedan kommer ju samtliga plåtar att skruvas på plats, då lägger jag ett kittliknande lim bakom som är demonterbart. Det tar bort vibrationer och tätar till. //Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blackbirdseven Posted March 27, 2010 Share Posted March 27, 2010 Det ser riktigt snyggt ut det där! :thumbsup: Kul när formerna framträder :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ploogen Posted March 27, 2010 Share Posted March 27, 2010 jag blir såååååå avis.Det snygaste jag sett på länge :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robban1 Posted March 27, 2010 Share Posted March 27, 2010 :notworthy: :notworthy: :notworthy: :notworthy: :notworthy: :wub: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 27, 2010 Share Posted March 27, 2010 Helt grym. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted March 28, 2010 Share Posted March 28, 2010 Riktigt, riktigt läcker! Man blir sugen att börja om på nytt när men ser ett sånt här bygge.No more glasfiber för mej! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2fast4u Posted March 29, 2010 Share Posted March 29, 2010 Ähh, det där blir väl inget vidare. Tittar man noga så ser man ... ja, man ser hur jävla bra det kommer bli. Fy satan vad den där kommer bli läcker!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne E Posted March 30, 2010 Share Posted March 30, 2010 Jag är inte avundsjuk, jag är inte avundsjuk, jag är inte avundsjuk................................... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted March 30, 2010 Share Posted March 30, 2010 Moderna bilar kan slänga sig i väggen! Det här är design! :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne E Posted March 31, 2010 Share Posted March 31, 2010 Jag var nöjd med mina glasfiberdelar tills jag såg detta..... B) Nästa bygge kanske.... :burnout: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thornad Posted April 1, 2010 Author Share Posted April 1, 2010 Jippiiiiii..... Idag fick jag tillbaka några karossdelar efter gälning och lack. Fick lov att provmontera lite på en gång eftersom det inte blir tid för mekning i påsk. Tyvärr räcker inte mitt diskutrymme på forumet till fler bilder, måste lösa det på sikt. GLAD PÅSK // Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kylcoop Posted April 1, 2010 Share Posted April 1, 2010 Tjenahejsan ! Nu har jag kollat igenom tråden lite grann, tjusigt värre :notworthy: PS.. kollade priserna på 450 -06 gökur-edition ... ojoj :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thornad Posted April 2, 2010 Author Share Posted April 2, 2010 (edited) Jippiiiiii..... Idag fick jag tillbaka några karossdelar efter gälning och lack. Fick lov att provmontera lite på en gång eftersom det inte blir tid för mekning i påsk. Tyvärr räcker inte mitt diskutrymme på forumet till fler bilder, måste lösa det på sikt. GLAD PÅSK // Peter Nu är det idag 2:a april och då måste jag tyvärr komma tillbaka till verkligheten och meddela att delarna på bilderna tyvärr "bara" är Bugatti orginaldelar. Mina delar är lika omålade som tidigare. Orginalbilen som delarna tillhör finns att se på Köpings bilmuseum för den som önskar, öppnar 1 maj för säsongen. GLAD PÅSK // Peter Edited April 2, 2010 by Thornad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzer Posted April 2, 2010 Share Posted April 2, 2010 Jaha! Och jag som stolt har sagt att där inte var någon som lurade mig under 1 april.... // JEK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted April 2, 2010 Share Posted April 2, 2010 Alltså 1:a aprilskämt är mening att dom skall vara, hur skall jag säga, lite orealistiska och att du kommit så långt att du var lackad och klar är inte orealistiskt utifrån det jag sett dig prestera i denna tråd. Så jag var 100% "lurad" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted April 3, 2010 Share Posted April 3, 2010 Jag gick också påt, :icon_oops: korkad man e ibland... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thornad Posted April 11, 2010 Author Share Posted April 11, 2010 Nu var det så dags för gälning på riktigt. Blev erbjuden att få hjälp, men tyvärr var det lite för breda gälar som inte skulle passa i mina plåtar. Jag ville också ha lite rundare former med större radie. Tack ändå Larsa. Så det blev till att tillverka ett verktyg till pelarborren, och använda den som press. Jag chansade på att tillverka mothållet i trä eftersom det är lite lättare ett forma och se var det tar i. Fällde in ett metallskär så att klippet skulle bli i samma moment. Samt ett anhåll för att få samma delning hela tiden. Funkade klockrent. Det skall vara c:a 10 meter gälar totalt på bilen. Av flera olika modeller och storlekar. Blir inte mycket hel plåt kvar, kanske lite dragigt. Men en del av gälarna kommer jag att lägga en plåt på insidan så det blir lite fejk. Dom som sitte längst bak är "frånluft" så dom skall vara vända innåt. Hälsningar, / Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted April 11, 2010 Share Posted April 11, 2010 MYCKET tjusigt :racesmile: Den idèn med pelarborrspress snor jag rakt av bara så du vet, se det som en komplimang, eller kanske industrispionage ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 11, 2010 Share Posted April 11, 2010 urtjusigt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rohan Posted April 12, 2010 Share Posted April 12, 2010 Mycket vackert! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sevenup Posted April 12, 2010 Share Posted April 12, 2010 Imponerande bygge och smarta lösningar med enkla medel. Vad har du för plåttjocklek där du pressar gälarna? Per-Erik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thornad Posted April 12, 2010 Author Share Posted April 12, 2010 (edited) Imponerande bygge och smarta lösningar med enkla medel. Vad har du för plåttjocklek där du pressar gälarna? Per-Erik Jag kör 1mm aluplåt från Tibnor. Det heter 1050 och är relativt mjuk. Eftersom jag har små plåtar med många skarver så blir det tillräckligt stabilt. Jag kommer att överlappsfalsa och limma samman delarna i bakre "huven" i stället för att svetsa. På några ställen kommer jag sedan att lägga en 1mm förstärkning invändigt som jag limmar fast. // Peter Edited April 12, 2010 by Thornad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thornad Posted April 12, 2010 Author Share Posted April 12, 2010 MYCKET tjusigt :racesmile: Den idèn med pelarborrspress snor jag rakt av bara så du vet, se det som en komplimang, eller kanske industrispionage ;) Det är helt OK. Säg till om du vill ha nå fler bilder på lösningen. / Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2fast4u Posted April 13, 2010 Share Posted April 13, 2010 Jag kommer att överlappsfalsa och limma samman delarna i bakre "huven" i stället för att svetsa. Varför det? Inte risk att spacklet och/eller lacken i fogen spricker? 1mm plåt blir mjukt och kommer att röra sig en del. Väl? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thornad Posted April 13, 2010 Author Share Posted April 13, 2010 Varför det? Inte risk att spacklet och/eller lacken i fogen spricker? 1mm plåt blir mjukt och kommer att röra sig en del. Väl? Hej, anledningen är den att man slipper eventuella värmedragningar i plåten. Limmet är ett 3M lim och heter DP-460. Det är ett hårt 2-komponents epoxilim, dvs fogen skall inte flexa. Jag har förklarat vad det skall användas till och blivit rekomenderad denna lösning. Det kommer att vara lika stark och styvt som svets. Problemet med spackel är ju ingen skillnad om man inte ser till att svetsa så man inte behöver spackla. ;) // Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 13, 2010 Share Posted April 13, 2010 behöver man dra ett drag med slippapper för att bryta oxidytan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thornad Posted April 13, 2010 Author Share Posted April 13, 2010 behöver man dra ett drag med slippapper för att bryta oxidytan? Det skall slipas och tvättas samt någon form av primer. Jag har gjort lite test och det verkar bra. Man måste bara se till så det inte blir så mycket spalt, max 0,4mm. Jag tänker popnita skarven medans limningen torkar, sedan skall niten bort och hålen spacklas. Limningen blir starkare än popnitningen, så den tillför inget när väl limmet har torkat. // Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 13, 2010 Share Posted April 13, 2010 spacklet? sitter det bra? för min del tycker inte jag att nitar skämmer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thornad Posted April 13, 2010 Author Share Posted April 13, 2010 spacklet? sitter det bra? för min del tycker inte jag att nitar skämmer. Synliga nitar och skruvar på rätt ställen tillhör detaljerna som måste vara. Det kommer att bli den karakteristiska skarvningen av karossen med skruvar och låstråd längs sidan på bilen. Men bakre "huven" ska vara i ett stycke utan synliga skarver. // Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thornad Posted April 20, 2010 Author Share Posted April 20, 2010 Nu har jag skrynklat lite plåt till. Det är klart att sammanfoga bakpartiet. Men vill tillverka samtliga delar innan jag börjar med det. Det är lite lättare att få överblick när allt sitter på plats. Passade på att test gälningsverktyget fullt ut. Det har blivit c:a 100 stansningar med detta vertyg. Det är c:a 1/3 av vad som skall vara i den storleken. Sedan skall det till en annan modell, lite större, som det blir c:a 60 gälar av. Det går kanon bra, och tar ingen tid alls eftersom man kör mot ett mothåll och delningen finns i verktyget. Bara att trycka och flytta. :prop: Nu skall huven tillverkas. Den blir i två delar, höger och vänster med gångjärn på mitten. Samt ......naturligtvis gälar. Kommer att hållas på plats med fjädrar och läderremmar. // Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Berglund Posted April 20, 2010 Share Posted April 20, 2010 Helt otroligt snyggt! :bowdown: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted April 20, 2010 Share Posted April 20, 2010 The crowd goes wild! :racesmile: Nästan synd att lacka å köra med den :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 21, 2010 Share Posted April 21, 2010 Helt underbart läckert. jag misstänker att du har 12,9 insexskruv till länkarmsinfästning? Jag fick inte ha det enligt SFRO p.g.a. de ska bara ta dragande kraft inte tjuvande,då kan de brista. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted April 21, 2010 Share Posted April 21, 2010 strunta i färg bara polera upp med pokalputs... skall tydligen vara bra .. fick tipset av en caterham ägande äldre herre... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 21, 2010 Share Posted April 21, 2010 Häxan puts. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thornad Posted April 21, 2010 Author Share Posted April 21, 2010 Helt underbart läckert. jag misstänker att du har 12,9 insexskruv till länkarmsinfästning? Jag fick inte ha det enligt SFRO p.g.a. de ska bara ta dragande kraft inte tjuvande,då kan de brista. Hej, jag använder M14 ledhuvud och M14 bult med presspassning på bultskaftet i hålet och gängen börjar c:a 10mm in i hålet. Det blev OK vid SFRO1. Men kanske kan vara lite olika tolkningar. // Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne E Posted April 21, 2010 Share Posted April 21, 2010 Jag börjar få slut på berömmande ord, så det blir :notworthy: :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted April 21, 2010 Share Posted April 21, 2010 Helt sjukt ballt bygge! Faktiskt det mest intressanta jag sett på många år. Inte klar med Cobran ännu och hade nog inte tänkt mej nått nytt heller, men nu vetefan! Men lova att du fixar ett par riktiga fälgar nu när allt annat är så jävla rätt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2fast4u Posted April 21, 2010 Share Posted April 21, 2010 :image224: :w00t2: :image224: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted April 21, 2010 Share Posted April 21, 2010 Varför är det så rackarns många gälar på en bugatti? Snyggt som tusan är det, men det känns nästan overkill funktionsmässigt. Hade dom problem med kylningen kankse? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted April 21, 2010 Share Posted April 21, 2010 Har man inte problem med kylningen så är motorn för liten! Som min då, alla ormar kokar och jag kommer inte upp i temp.!? Mysko, för undan går det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thornad Posted April 22, 2010 Author Share Posted April 22, 2010 Hej, gälar på orginalbilen kan jag förstå att det behövdes. Det är rätt trångt under huven och kompressorn värmer troligen en del också. Motorn i sej är ju ett riktigt konstverk. Är det någon som kan gissa vad det lilla remhjulet uppe till vänster på högra bilden är? Jag får lite bättre med plats under min huv. Den är inte mer inbyggd här än i motorcykeln, så jag hoppas klara mej med en kylare som bara är något större än orginalet. Det är ju oljekylare på den också. Jag har spart lite plats framför motorn. Tänkte på sikt hjälpa den med en remdriven respirator. Det kommer att bli gälar uppe på huven också, men det kommer nog till i helgen. Det där med hjulen, och att det inte ser ut som orginal är en fråga att lösa på sikt. Det går att köpa nya reproducerade fälgar, men det kostar. Dom jag har får duga tills jag får tid att tillverka egna fälgar och nav med centrumbult. PS, det till höger är orginal ;) Rätt svar på frågan ovan: Remhjulet är drivningen till varvräknaren som sitter på instrumentbrädan där bakom. // Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted April 22, 2010 Share Posted April 22, 2010 Hm, det var en annan sak. Trodde det var ekerfälgar orginal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thornad Posted April 22, 2010 Author Share Posted April 22, 2010 Tittar man in på insidan i orginalfälgen så ser man ett par andra intressanta lösningar. Bromstrumman och fälgen är gjutna i ett stycke. Och bromswiren som inte har hölje utan går över brythjulet i ledens centrum för att behålla spänningen när man styr. // Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted April 22, 2010 Share Posted April 22, 2010 Kollade tråden från början och såg bilderna på orginalfälgarna, men i inlägg 132 så ser det ut att vara ekerfälgar, fanns det olika versioner? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 23, 2010 Share Posted April 23, 2010 jag som skulle säga varvräknardrivning och så stod svaret. dina fälgar är så lika original så jag skulle behållt dem på bilen. Ett helt fantastiskt bygge. Helt otroligt Jo Buggattimotorn är en av bilvärldens vackraste med polerad aluminium.(isotto Franchini är fina med) är det förgasare eller mek, sprut? med tanke på kompressorn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thornad Posted April 23, 2010 Author Share Posted April 23, 2010 jag som skulle säga varvräknardrivning och så stod svaret. dina fälgar är så lika original så jag skulle behållt dem på bilen. Ett helt fantastiskt bygge. Helt otroligt Jo Buggattimotorn är en av bilvärldens vackraste med polerad aluminium.(isotto Franchini är fina med) är det förgasare eller mek, sprut? med tanke på kompressorn? T35:an fanns både med och utan kompressor, båda med förgasare. Med kompressor så sitter förgasaren ner i källare så att säga. Under kompressorn mot golvplåten, utan luftfilter. Man kan ju tänka sej hur luften är där med alla gälar och dom vägarna dom åkte på då. // Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.