Jump to content

ni som byggt egen ram....


Uttis

Recommended Posts

när har ni helsvetsat?

har ni punktat ihop hela ramen eller helsvetsat lite eftersom?

någon som har nått bra tipps på hur man ska lyckas bra i dom trånga skarpa vinklarna som blir lite här och var?

Link to comment
Share on other sites

Jag har helsvetsat lite eftersom. Just nu gör jag om de svetsar som jag gjorde först, för dom ser inte vackra ut...

Skarpa vinklar är lite jobbiga. Där jag inte kommer åt svetsar jag lite från sidorna, och låter det vara öppet i mitten. Eventuellt kan man sätta vinkelbitar av 3mm plåt där sedan.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Vi har byggt ett antal ramar vi punktar bara ramen i giggen sedan har vi en annan jigg där vi spänner fast ramen vid helsvetsning. du får då växla sida för att inte ramen ska dra sig (lite drar den sig alltid) genom att växla sida så kompenserar spänningarna varandra så att tamen blir som du tänkt dig. viktigast av allt är att du inte satt dit snedsträvorna innan utan när hela ramen är färdigsvesad så sätter du dit dom och svetsar dom då bör det inte vara något problem. detta står i boken men är lätt att missa när man väl börjat då man blir ivrig att bli klar.

Gunnar

Link to comment
Share on other sites

Jag har använt hörnplåtar i "alla" hörn. Behöver inte vara så stora, 2mm tjocka och höjd 10-20mm. Gör det lättare att svetsa, och styvar upp ramen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hur pass mycket "skevhet" kan man tolerera?

Kolla lite på min idag och den har sjunkit lite i mitten, kanske 3 mm. Det kanske drar till sig vid helsvetsningen iofs.

Eller skall man försöka rikta lite?

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Hur pass mycket "skevhet" kan man tolerera?

Spelar ingen roll hur skev ramen är så länge infästningarna för fram och backvagn, strväxeln inräknad, sitter helt rätt i förhållande till varandra. Det är naturligtvis mycket lättare att få dit infästningspunkterna rätt om ramen är rätt men inte alls nödvändigt.

Det här gäller så länge rören är raka mellan noderna (där rören svetsas ihop) Böjda eller buckliga rör försvagar ett fackverk. En svag jämn kurva kan vara ok men jag har inga värden på rak arm.

Link to comment
Share on other sites

JAg har svetsat ihop tre ramar som inte har slagit sej mer än 1mm, och det utan fixtur.

Det jag gjorde var att punkta ihop allt utom snestävorna, och sedan svetsa allt växelvis, började med alla lodräta sömmar och sedan alla vågräta.

Link to comment
Share on other sites

JAg har svetsat ihop tre ramar som inte har slagit sej mer än 1mm, och det utan fixtur.

Det jag gjorde var att punkta ihop allt utom snestävorna, och sedan svetsa allt växelvis, började med alla lodräta sömmar och sedan alla vågräta.

Jag vill bara kolla så jag förstått precis hur du menar. Så du svetsade alla sömmar på ovansidan, sedan vände du på ramen upp-och-ned och svetsade undersidan, och sedan höger- och vänstersidorna av rören? Och så antar jag att man svetsar sicksack så du tar en söm på ena sidan (förar/passagerarsidan alltså) av ramen följt av motsvarande söm på andra sidan?

Link to comment
Share on other sites

JAg har svetsat ihop tre ramar som inte har slagit sej mer än 1mm, och det utan fixtur.

Det jag gjorde var att punkta ihop allt utom snestävorna, och sedan svetsa allt växelvis, började med alla lodräta sömmar och sedan alla vågräta.

Jag vill bara kolla så jag förstått precis hur du menar. Så du svetsade alla sömmar på ovansidan, sedan vände du på ramen upp-och-ned och svetsade undersidan, och sedan höger- och vänstersidorna av rören? Och så antar jag att man svetsar sicksack så du tar en söm på ena sidan (förar/passagerarsidan alltså) av ramen följt av motsvarande söm på andra sidan?

Så gjorde jag, varannan på vänster, varannan på höger sida och det blev bra.

Link to comment
Share on other sites

Jag svetsare först ett rör (höger+vänster sida) på passagerarsidan sen gick jag över till förarsidan och svetsade motsvarande rör där och höll på så tills allt var svetsat utom över/under sidan på rören. sedan svetsade jag alla sömmarna på ovansidan lika dant för att slutligen vända på ramen och ta undersidan.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...