Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Hej alla Locostvänner!

För några år sedan byggde jag en Dax Rush och fick en verkligt god support av alla er specialister här på forumet.

Nu har nästa bygge dragit igång (Tornado Raptor v8) Detta är en rätt så komplett byggsats med färdiga kromade länkarmar, pulverlackad ram och tråkiga granadaspindlar. Nu är frågan hur rättar jag till styrradien utan ingrepp i ram och länkarmar? Fälgarnas offset är fixat vad som går och modifiering av naven är otänkbart p.g.a frigång vid fullt styrutslag. Har en tanke på att flytta det nedre koniska hålet i spindeln. Vet att detta ämne är rätt så utrett och jag är verkligen inte främmande för att bygga om länkarmsinfästningar, länkarmar, andra spinlar m.m, men det känns så tröstlöst att att förstöra sin fina pulverlack och dom kromade länkarmarna är ju ett konstverk.

Finns här någon vettig livlina?

Vänligen:

Peter Malmberg

Edited by Tornado
Posted

styrradie 90Mm...

Trevligt att det inte bara är jag som har mycket scrubb...(jag har 100 mm) :unsure:

Posted (edited)

Hej!

Du skriver att modifiering av naven är otänkbart, innefattar det även byte till Escort MKII skivor vilket finns beskrivet om hur man gör här på forumet?

//

JEK

Edited by Panzer
Posted

Hej!

Du skriver att modifiering av naven är otänkbart, innefattar det även byte till Escort MKII skivor vilket finns beskrivet om hur man gör här på forumet?

//

JEK

Ja det är tyvärr otänkbart.

Vänligen:

Peter

Posted

Har du kollat vad din bes. man tycker är ok. Har för mej att dom inte har nån exakt siffra utan ser det mer till hur det funkar på just den bilen.

Med lätt bil märks inte stort scrubb på mycket. Brukar argumenteras att om man får punka på en bil med mycket scrubb så kan ratten dras ur händerna, så kanske det är på en tung bil men inte på dessa flugviktare.

Niklas Libell åkte tex med punka i ett antal varv på Gelleråsen under tävling i sommras, utan servo och mycket scrubb och kände knappt att han hade punka så... :blink:

Posted

Har du kollat vad din bes. man tycker är ok. Har för mej att dom inte har nån exakt siffra utan ser det mer till hur det funkar på just den bilen.

Med lätt bil märks inte stort scrubb på mycket. Brukar argumenteras att om man får punka på en bil med mycket scrubb så kan ratten dras ur händerna, så kanske det är på en tung bil men inte på dessa flugviktare.

Niklas Libell åkte tex med punka i ett antal varv på Gelleråsen under tävling i sommras, utan servo och mycket scrubb och kände knappt att han hade punka så... :blink:

Sfro tillåter max 60mm och detta har jag tänkt klara med god marginal. Finns här ingen svartbältad som kan svara på

om det är tillåtet att göra ett nytt koniskt hål för nedre spindelled samt med god material och svetskunskap svetsa igen det gamla hålet. Flyttar man infästningen t.e.x 10mm så borde det göra rätt mycket på sej i scrubb.

Vänligen:

Peter

Posted

Minns inte hur spindlarna ser ut men går det inte att bulta dit en grov plåt med en ny kona, så man slipper svetsa i spindeln.

Med avlånga hål så får du ju ställbar kingpin och scrubb!

Man måste förståss förstora den gamla konan och det kanske faller på att det inte finns tillräckligt med material för bultarna?

Posted

Trevligt att det inte bara är jag som har mycket scrubb...(jag har 100 mm) :unsure:

Det hävdas att det går snabbare på bana med mindre scrub. Med tanke på din framfart på banorna i sommar, Kimmen, så undrar man hur stor roll det spelar!?!

/Bengt

Posted

Mer scrubb ger mer styrkänsla på både gott och ont.

therealpinto skrev på rejsa...

Samtidigt ska man läsa hela texten vi har på hemsida och i boken.

"Det finns inget absolut övre tak för styrradie, eftersom bilens

uppförande beror på många andra saker i kombination."

Posted

Om du flyttar undre infästningen i spindeln blir du väl ändå tvungen att bygga om bärarmen, eller räknar du med att det ligger inom vad som kan justeras med övre leden?

Posted

Om du flyttar undre infästningen i spindeln blir du väl ändå tvungen att bygga om bärarmen, eller räknar du med att det ligger inom vad som kan justeras med övre leden?

Faktiskt så går det att korrigera detta med övre transitled. Om jag ändrar infästningen 15mm som är tänkt så ändras scrubben från 95mm-50mm samt att KPI ändras från c.a 4 till 14 grader. Tänker eventuell förskjuta hålet lite bakåt för ändrad caster. Låter inte detta hyffsat vettigt?

Vänligen:

Peter Malmberg

Posted

brukar väl inte vara så poppis att svetsa i spindlar... e ju lite knepigt i olika sorters smitt stål..

som så mycket annat fråga "din" Sfro besiktningsman...

tror dock inte det är okey, därför brukar man rekomendera bultade konstruktioner..

Posted

Kanske funkar att göra som man gör på fälgar, man bankar dit en "han" kona i det bef. hålet och borrar upp ett nytt hål bara där man vill ha det.

Vore det inte att föredra att göra det i den övre där det är mindre belastning?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...