Jump to content

Sjungande Ljud.


Myst

Recommended Posts

Hej ber om råd.

Håller på att köpa en donator (sierra) men det är tydligen ett sjungande ljud i ca 60km från (kardanen)? jag har inte varit o tittat på den än men Frågan är tror ni att det är kardan lagret eller tror ni det kommer från Diff/Vxlåda alltså delar som jag tänkt att använda.

Köpa eller inte det är frågan. 1200:- inte så mky pengar men massa tråkigt arbete om det visar sig vara ngt annat än kardan.

Martin

Link to comment
Share on other sites

Vi har lite svårt att bedöma var ett sådant ljud kommer ifrån då vi inte kan höra det själva. Försök att komma fram till när det låter mest. Ifall det låter mest när du gasar skulle det kunna var från växellåda eller diff. Ifall det inte förändras nämnvärt under belastning skulle jag satsa på ngt lager. Låter det lika på alla växlar? I vilket fall är det ett ljud som kommer från transmissionen någonstans och kommer att kräva en reparation. 1200 är inte dyrt så oavsett var det kommer ifrån så får du andra delar för pengarna. Den sjungande delen kan du ju handla separat från skroten när du väl fått fram vad det är. Går det att hissa upp bilen på en lyft och köra den med hjulen i luften så du kan lyssna från utsidan? OBS, gör detta på ett säkert sätt så den inte kan falla ner!

Link to comment
Share on other sites

ett sjungande vinande ljud är nästan alltid sliten pinjong (kuggarna) p.g.a. gått utan smörjning.och det blir mkt värre om man stummonterar klumpen. inte lönt att reparera utan leta upp annan differential/bakaxel kpl.

Link to comment
Share on other sites

Som jag trodde. Ville inte skriva det bara för att inte lägga ord i någon annans mun.

Nåväl vi får se 1200:- är ju inte så mkt. Kan kanske använda den till lite stubbarace först :-)

Tack för svaren.

Martin

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...