Jump to content

Recommended Posts

Posted

Kul att ha varit med om ett sådant projekt.

Grattis till SBP godkännandet.

/Fredrik

Posted

Vad kul med regplåtar.

DEt kanske finns bilder på el, etanolmotor, hjulupphängning mm, dvs allt att lägga in i forumet, eller länk till ett ställe där det redan finns allt bildmaterial.

Tjänstevikt, hmm har de verkligen skrivit rätt --- tjänstevikten hamnade på 290kg, ---- det är inte Tryckfels-Nisse som glömt en etta dvs 1290 kg i så fall spöar den CealmSeven V8a med 10 kg

Nej det v ar visst inget skrivfel ....... kollade i Fordonsdatabasen.... Titta också på max lastvikt det är nästan sött --- > Skattevikt, kg: 290

Tjänstevikt, kg: 290

Totalvikt, kg: 300

Sänkt totaltvikt, kg:

Max släpvagnsvikt, kg:

Max släpvagnsvikt kg, obromsad:

Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 750

Max sammanlagd bruttovikt, kg:

Max lastvikt, kg: 10

Posted

på tävlingen i tyskland vägde bilen in på 155kg fulltankad och utan förare. sen efter det har det tillkommit lite extra iom annan bränsletank, en till elmotor och vindrutetorkare etc.

det finns en del bilder på www.baldos.se under news. klickar man på older entries finns det mer å mer att se. har nog några bilder också som jag kan gräva fram.

Posted

Fina bilder. Sakande (eller hittade inte) en översiktsbild på bilen eller ett par så man ser hela bilen hjulupphängning och drivlina. Jag har läst på i Fordonsdatabasen på regnumert och under tilläggsinfo där står specen på al-framvagn mm. Som sagt bild på hela den delen hittar jag inte.

Trevlig bil minst sagt.

Posted (edited)

P5080142.jpg

P5080143.jpg

P1010074.jpg

hjulupphängning som den såg ut vid Sfro1, hjulnavet byttes mot ett billet alumec för de blev lite krokigt av svetsningen :s

P1010067.jpg

lite smådelar innan dom monterades, ni ser ju dom monstruösa bromsoken

P5080122.jpg

P5060053.jpg

P5080130.jpg

vackraste motorrummet :P numera sitter det 2 st elmotorer där

nu har jag slängt upp några bilder, finns fler på photobucket

Edited by Jay-c
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
Posted

Väldigt intressant bygge! Mycket fint.

Intressant att köra etanolmotor för att driva elmotorerna. Borde det inte bli en del förluster vid övergång vridkraft - el - vridkraft?

Hur skulle det bli om t.ex. etanolmotorn drev hjulen istället för generatorn?

Väldigt stilig design också!

Posted

Man har ju kört dieselelektriska lok väldigt länge. Fördelarna är väl att bränslemotorn kan arbeta under optimala förutsättningar hela tiden samt att det elmotorn ger bra vrid och har utmärkta prestanda. Förlusterna behöver inte bli så stora som man tror och jämfört med bara bränslemotor så har man bättrat på förutsättningarna för den också.

Posted

precis, förbränningsmotorn har bäst verkningsgrad vid fulllast, ett alternativ hade kunna vara att koppla den så att den driver hjulen samtidigt som man har en elmotor/generator dom drar kraft till och från beroende på förhållanderna. dock blir det väldigt komplext. många team i eco marathon gör direktverkande förbränningsmotorer, full gas sedan stänga av motorerna och rulla, känns mindre bra på en gatbil

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...