Jay-c Posted November 6, 2009 Share Posted November 6, 2009 (edited) Nu äntligen har Baldos blivit regbesiktad :) tjänstevikten hamnade på 290kg, nån som slår det? är sååå nöjd me detta efter alla nerlagda timmar :D http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article672526.ece http://www.ltu.se/press/d2958/1.53068 Edited November 6, 2009 by Jay-c Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted November 6, 2009 Share Posted November 6, 2009 Kul att ha varit med om ett sådant projekt. Grattis till SBP godkännandet. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted November 6, 2009 Share Posted November 6, 2009 Vad kul med regplåtar. DEt kanske finns bilder på el, etanolmotor, hjulupphängning mm, dvs allt att lägga in i forumet, eller länk till ett ställe där det redan finns allt bildmaterial. Tjänstevikt, hmm har de verkligen skrivit rätt --- tjänstevikten hamnade på 290kg, ---- det är inte Tryckfels-Nisse som glömt en etta dvs 1290 kg i så fall spöar den CealmSeven V8a med 10 kg Nej det v ar visst inget skrivfel ....... kollade i Fordonsdatabasen.... Titta också på max lastvikt det är nästan sött --- > Skattevikt, kg: 290 Tjänstevikt, kg: 290 Totalvikt, kg: 300 Sänkt totaltvikt, kg: Max släpvagnsvikt, kg: Max släpvagnsvikt kg, obromsad: Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 750 Max sammanlagd bruttovikt, kg: Max lastvikt, kg: 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jay-c Posted November 6, 2009 Author Share Posted November 6, 2009 på tävlingen i tyskland vägde bilen in på 155kg fulltankad och utan förare. sen efter det har det tillkommit lite extra iom annan bränsletank, en till elmotor och vindrutetorkare etc. det finns en del bilder på www.baldos.se under news. klickar man på older entries finns det mer å mer att se. har nog några bilder också som jag kan gräva fram. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted November 7, 2009 Share Posted November 7, 2009 Fina bilder. Sakande (eller hittade inte) en översiktsbild på bilen eller ett par så man ser hela bilen hjulupphängning och drivlina. Jag har läst på i Fordonsdatabasen på regnumert och under tilläggsinfo där står specen på al-framvagn mm. Som sagt bild på hela den delen hittar jag inte. Trevlig bil minst sagt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted November 7, 2009 Share Posted November 7, 2009 Hur häftig som helst, snygg också :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jay-c Posted November 13, 2009 Author Share Posted November 13, 2009 (edited) hjulupphängning som den såg ut vid Sfro1, hjulnavet byttes mot ett billet alumec för de blev lite krokigt av svetsningen :s lite smådelar innan dom monterades, ni ser ju dom monstruösa bromsoken vackraste motorrummet :P numera sitter det 2 st elmotorer där nu har jag slängt upp några bilder, finns fler på photobucket Edited November 13, 2009 by Jay-c Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jay-c Posted November 22, 2009 Author Share Posted November 22, 2009 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted November 22, 2009 Share Posted November 22, 2009 Man kan inte låta bli att le när man ser alla ytte-pytte dela denna bil består av, helskönt projekt :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jay-c Posted January 21, 2010 Author Share Posted January 21, 2010 nu har vi lyckats få en mätning på va förbrukningen blev. 0,065l/milen (bensin) är förbrukningen på kärran, med en del pill går det säkert att kapa ganska mycke till :) http://www.ltu.se/d173/1.58106 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filip Posted January 28, 2010 Share Posted January 28, 2010 Väldigt intressant bygge! Mycket fint. Intressant att köra etanolmotor för att driva elmotorerna. Borde det inte bli en del förluster vid övergång vridkraft - el - vridkraft? Hur skulle det bli om t.ex. etanolmotorn drev hjulen istället för generatorn? Väldigt stilig design också! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rohan Posted January 28, 2010 Share Posted January 28, 2010 Man har ju kört dieselelektriska lok väldigt länge. Fördelarna är väl att bränslemotorn kan arbeta under optimala förutsättningar hela tiden samt att det elmotorn ger bra vrid och har utmärkta prestanda. Förlusterna behöver inte bli så stora som man tror och jämfört med bara bränslemotor så har man bättrat på förutsättningarna för den också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jay-c Posted January 28, 2010 Author Share Posted January 28, 2010 precis, förbränningsmotorn har bäst verkningsgrad vid fulllast, ett alternativ hade kunna vara att koppla den så att den driver hjulen samtidigt som man har en elmotor/generator dom drar kraft till och från beroende på förhållanderna. dock blir det väldigt komplext. många team i eco marathon gör direktverkande förbränningsmotorer, full gas sedan stänga av motorerna och rulla, känns mindre bra på en gatbil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filip Posted January 28, 2010 Share Posted January 28, 2010 Man lär sig något nytt varje dag. Tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.